نحوه عملکرد موتور خودرو از نزدیک

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یک سرسیلندر پلاستیکی شفاف به شما اجازه می‌دهد داخل محفظه‌ی احتراق را هنگامی‌که این پیشرانه‌ی کوچک دور می‌گیرد، ببینید.
تبلیغات

امروزه اکثر خودروهای جاده‌ای از نوع خاصی از پیشرانه استفاده می‌کنند: یک موتور چهار-زمانه‌ی پیستونی. این پیشرانه‌ها می‌توانند تا حدودی پیچیده باشند و چون معمولاً از فلز ساخته شده‌اند، دیدن آنچه در جریان است ممکن نیست. اشخاص حاضر در برنامه‌ی Warped Perception این مشکل را با راه‌حلی هوشمندانه حل کرده‌اند؛ ساختن پیشرانه‌ای با سرسیلندر شفاف.

در این ویدیو، تیمی متشکل از این افراد یک پیشرانه‌ی پیستونی می‌سازد و آن را حین فیلم‌برداری با سرعت بسیار بالا روشن می‌کند. نتیجه این است که شما می‌توانید هر مرحله از فرایند، کار پیشرانه را ببینید.

چهار قطعه‌ی قابل رؤیت در این پیشرانه موجود هستند. قطعه‌ی موجود در سمت چپ، پیستونی است که بالا و پایین می‌رود. در سمت راست، سوپاپ‌های ورودی و خروجی قرار دارند (این یک طرح پیشرانه با سرِ تخت و قرارگیری سوپاپ‌ها در بلوک سیلندر است). سمت راست در میانه‌ی آن‌ها، شمع جرقه‌زن وجود دارد که سوخت را مشتعل می‌کند.

این یک پیشرانه‌ی چهارزمانه است، به این معنی که چرخه‌ی کامل دارای چهار مرحله است. مرحله‌ی اول، باز شدن سوپاپ ورودی و دادن اجازه‌ی ورود به مخلوط هوا و سوخت به درون محفظه‌ی احتراق است، درحالی‌که پیستون پایین می‌رود. در مرحله‌ی دو، پیستون به سمت بالا می‌رود و سوخت و هوا را فشرده می‌کند. در گام سوم، مخلوط مذکور مشتعل می‌شود و فشار احتراق، دوباره پیستون را پایین می‌برد. نهایتاً در مرحله‌ی چهارم، پیستون دوباره بالا می‌رود و گازهای ناشی از احتراق را از سوپاپ خروجی که تازه باز شده است، به بیرون می‌راند.

این ویدیو نشان می‌دهد که یک پیشرانه‌ی پیستونی چگونه باید کار کند. البته همیشه به این صورت کار نمی‌کند. افراد Warped Perception آزمایش را به‌جای استفاده از بنزین، با ایزوپروپیل الکل و استیلن به‌عنوان سوخت انجام می‌دهند و پیشرانه به‌وضوح برای این امر اهمیت چندانی قائل نیست.

دانلود 360P | دانلود 720P

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات