فایننشال تایمز: سافت بانک ژاپن درصدد تصاحب ARM با پرداخت ۳۱.۴ میلیارد دلار است

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به گزارش فایننشال تایمز، SoftBank ژاپن درصدد تصاحب کمپانی ARM است که در زمینه‌ی طراحی تراشه‌های مورد استفاده در گجت‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبلغ پیشنهادی برای این خرید ۲۳.۴ میلیارد پوند است که در صورت انجام بزرگ‌ترین خرید یک کمپانی فعال در حوزه‌ی فناوری در قاره‌ی اروپا خواهد بود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس گزارش فایننشال تایمز، SoftBank ژاپن در پی آن است تا کمپانی بریتانیایی ARM که فقط در زمینه‌ی طراحی تراشه‌های مورد استفاده در گجت‌های هوشمند فعالیت می‌کند را به زیر پرچم خود ببرد. مبلغ توافق شده برای انجام این معامله معادل ۲۳.۴ میلیارد پوند معادل ۳۱.۴ میلیارد دلار است که در صورت انجام آن شاهد بزرگ‌ترین تصاحب یک کمپانی اروپایی فعال در حوزه‌ی فناوری خواهیم بود. براساس اطلاعات ارائه شده این معامله تا ساعاتی دیگر بصورت رسمی اعلام خواهد شد. سافت بانک برای تصاحب آرم ۱۷ پوند را به ازای هر سهم این کمپانی پرداخت می‌کند. این خرید زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل برکسیت، ارزش پوند انگلیس تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

به طور حتم رای مردم بریتانیا برای خروج از اروپا و در پی آن سقوط ارزش پوند انگلیس کمپانی ARM را به گزینه‌ی خوبی برای خرید توسط کمپانی‌های دیگر تبدیل کرده است. البته فایننشال تایمز به این موضوع اشاره کرده که عملکرد این کمپانی باعث شده تا ارزش آن در اثر کاهش ارزش پوند کمترین تاثیر را بپذیرد، چراکه ARM یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری است. هرچند درآمد و سود آرم در مقایسه با کمپانی‌هایی نظیر اینتل بسیار کمتر است، اما ARM جایگاه بسیار بزرگی در دنیای فناوری دارد. این کمپانی که فقط گواهی استفاده از طراحی‌ هسته‌های خود را به فروش می‌رساند، در سال گذشته‌ی میلادی گواهی استفاده از طراحی‌های خود در ۱۵ میلیون تراشه را به ثبت رسانده است که در مقایسه با سال پیش از آن ۳ میلیون افزایش یافته است. بیش از نیمی از تراشه‌هایی که از طراحی‌های ARM استفاده می‌کنند، در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند. شاید استفاده‌ی اپل و سامسونگ از تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM برای بیان اهمیت این کمپانی در حوزه‌ی فناوری کافی باشد.

تصاحب احتمالی ARM را باید یکی از چندین سرمایه‌گذاری بزرگ این کمپانی در سال‌های اخیر بدانیم. سافت بانک در سال‌های اخیر با تصاحب ۱۵ میلیارد دلاری وودافون ژاپن نام خود را به عنوان سومین اپراتور بزرگ ژاپن مطرح کرده است. این کمپانی سه سال پیش نیز سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری را در اپراتور مخابراتی اسپرینت انجام داده است، با این حال خرید ARM با پرداخت ۲۳.۴ میلیارد دلار یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای ژاپنی‌ها است. تصاحب ARM را می‌توان یک سرمایه‌گذاری بزرگ دیگر توسط ژاپنی‌ها خواند، چراکه این کمپانی پس از ظهور گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها موفق شده تا بازار را مال خود کند، هرچند رقبایی نظیر اینتل با چالش‌های زیادی برای موفقیت در بازار موبایل روبرو شده‌اند.

سافت‌بانک در ماه‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبرو شده که از جمله‌ی آن می‌توان به کاهش سوددهی اسپرینت اشاره کرد که باعث شد تا سافت‌بانک به دو کمپانی مجزا تقسیم شده و از این‌رو شاخه‌ی ژاپنی از ناملایمات اسپرینت آمریکا در امان بماند.

باید دید که سرنوشت این خرید به چه شکل رقم خواهد خورد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات