دبیر شورای عالی فضای مجازی: راه اندازی سه شبکه‌ اجتماعی ایرانی

سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن بیان راه اندازی سه شبکه‌ی اجتماعی جدید ایرانی اعلام کرد افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت رسانه‌ای دارند باید خود را برای دریافت مجوز از شورای عالی فضای مجازی آماده کنند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

به گفته‌ی ابوالحسن فیروزآبادی، برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی رعایت الزامات دینی، اخلاقی و قانونی ضروری است. رسانه‌های داخلی چه در بخش مکتوب و چه در بخش صوتی‌ و‌ تصویری تا‌کنون پابندی خود را به الزامات نشان داده‌اند.

فیروزآبادی افزود: «اکثر شبکه‌های اجتماعی مجازی در خارج از مرزهای کشورمان قرار دارند که همین عاملی است تا چندان پایبند به الزامات داخلی نباشند. به همین خاطر در شورای عالی فضای مجازی طرحی مصوب شده است که در آن همه‌ی شبکه‌های پیام‌رسان فعال در کشور باید طی دوره‌ی یکساله ذخیره‌سازی داده‌های خود را در داخل کشور انجام دهند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: «پس از این الزام همه افرادی که قصد دارند در شبکه‌های اجتماعی برای مردم ایران فعالیت داشته باشند با انتقال سرورهای خود پایبندی به قوانین کشورمان را نشان دهند تا امنیت این شبکه‌ها برای کاربران داخلی ارتقاء یابد.»

فیروزآبادی با بیان اینکه برای راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی تلاش‌هایی صورت گرفته‌ است، گفت: «در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم تا این بخش اقدام به راه‌اندازی کنسرسیومی برای شبکه‌ی اجتماعی کند. مذاکره‌ با اپراتورهای داخلی هم با هدف تشویق آنها برای ایجاد شبکه‌ی اجتماعی داخلی ادامه دارد.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی ابراز امیدواری کرد که این مذاکره‌ها به نتیجه خواهد رسید و بزودی سه شبکه‌ی داخلی فعال با توانایی جذب بیش از ۱۰ میلیون مشترک راه‌اندازی خواهد شد.

او اعلام کرد: «به دنبال آن هستیم تا با اقدام‌های مناسب طرح‌های این بخش فایده‌ی اقتصادی برای فعالان داشته باشد. مصمم به حمایت از سه شبکه‌ی پیام‌رسان داخلی هستیم تا به کاربران ایرانی خدمات ارائه کنند.»

فیروزآبادی تأکید کرد: «قیمت تبادل اطلاعات و ظرفیت برای تولید محتوای داخلی به شدت کاهش داده شده و هم اکنون تقریبا رایگان شده است تا تولیدکنندگان محتوای داخلی بیشتر به این سمت جذب شوند. با اقدام‌های انجام شده تولیدکنندگان محتوای داخلی برای تولید بیشتر تشویق می‌شوند.»

صحبت‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی در حالی انجام می‌شود که پیش از این برنامه‌های پیام‌رسان داخلی متعددی راه‌اندازی شده بودند که در مجموع کمتر از ۱۰ میلیون کاربر داشتند. بیشتری میزان کاربر این پیام‌رسان‌ها مربوط به بیسفون بود که در برهه‌ای از زمان بنا به اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۲ میلیون نفر کاربر ایرانی داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات