استراتژی فورد برای رقابت در بازار اروپا از زبان معاون اجرایی آن

سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
مطالعه 5 دقیقه
فورد، یکی از پیشگامان صنعت خودرو، این روزها درگیر کشمکشی داخلی برای یافتن راهی است که بتواند موقعیت خود در اروپا را بهبود بخشد. با زومیت همراه باشید تا با استراتژی جدید فورد جهت افزایش سهم فروش در بازار‌های خارج از آمریکا آشنا شوید.
تبلیغات

فورد را باید از تاثیرگذارترین برندها در صنعت خودرو به شمار آورد، با این حال این شرکت امروزه با خطر بزرگی مواجه است و آن موقعیت و عملکرد این شرکت در بازار اروپا است. برندهایی چون هیوندای، کیا و اشکودا در حال ارتقای محصولات خود به رده‌های بالاتر بازار هستند و عملکرد موفقی داشته‌اند، از طرفی مرسدس بنز و بی‌ام‌و هم شروع به تولید محصولات کوچکتری نموده‌اند که از لحاظ قیمتی به مدل‌های فورد نزدیک‌تر هستند. چنین شرایطی تهدید بزرگی برای فورد محسوب می‌شود و این شرکت باید هرچه زودتر راهی برای خروج از این وضعیت پیدا کند.

جیم فارلی معتقد است که کلید خروج از این بحران، بازار اروپا است. بحران اقتصادی زمان زیادی است که به پایان رسیده و بازار داخلی ایالات متحده همچنان بزرگترین و بهترین بازار برای فورد است؛ بخش اعظم این موقعیت مرهون تسلط مقتدرانه و سرسختانه‌ی وانت‌های سری F در این بازار است. اما تسلط بر بازار وانت بارها آن هم در داخل ایالات متحده برای ارتقای موقعیت بین المللی فورد کافی نیست، چون وانت بارهای سایز بزرگ را فقط در بازار آمریکای شمالی می‌توان به فروش رساند و آن‌ها شانس چندانی در خارج از آمریکا ندارند.  

جیم فارلی که از ژانویه‌ی ۲۰۱۵ به سمت معاون اجرایی فورد در اروپا، خاورمیانه و آفریقا منصوب شده است به این آمار نیز اشاره کرد که برند‌های لوکس حدود ۹ تا ۱۰ درصد بازار آمریکا را در اختیار خود دارند در حالی که این میزان برای بازار کشور آلمان به میزان ۴۵ درصد است. وی گفت: "این یک فرصت برای فورد است تا بتواند از طریق یافتن راهی برای رقابت با برندهای لوکس، توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را محک بزند."

این سخن به معنای این است که این شرکت در انتخاب بازار هدف باید دقت زیادی کند، وی ادامه داد: "ما باید با دقت تعیین کنیم که کجا می‌خواهیم رقابت کنیم و باید سرمایه گذاری در بازارهای غیر رقابتی را که هیچ چشم اندازی از سود در آن‌ها نیست متوقف کنیم."

فورد
فورد
فورد
فورد

بر اساس گفته های فارلی برخی از مدل های فورد نیز قرار است در طی سال های آتی از چرخه‌ی تولید حذف شوند. با اینکه فارلی نامی از مدل‌هایی که قرار است حذف شوند نبرد اما بنابر اعلام این شرکت، فورد کا که مدلی براساس فیات ۵۰۰ است، یکی از آن‌ها است.

فورد همچنین با تاثیر از اقدامی که دایملر با برند AMG انجام داد قصد دارد تا مدل های قدرتمند ST و RS خود را گسترش دهد. فارلی با اشاره به این موضوع گفت: "تولید خودروهای اسپرت توسط فورد دارای تاریخچه‌‌ای بسیار غنی است و من فکر می‌کنم که حالا زمان آن فرا رسیده که ما به افراد بیشتری امکان تجربه کردن مدل‌های اسپرت فورد را بدهیم."

فارلی ضمنا اشاره کرد که فورد باید از خودروهایی چون کراس‌اوور سیتروئن کاکتوس الهام بگیرند؛ چون اروپایی ها برای تولید یک کراس اوور، اقدام به کوچک کردن خودروی شاسی‌بلند نمی‌کنند بلکه کراس اوور را از پایه و اساس طراحی می‌کنند که روشی بسیار جالب و موفق است.

فورد کوگا
فورد کوگا
فورد کوگا
فورد کوگا
سیتروئن کاکتوس
سیتروئن کاکتوس
سیتروئن کاکتوس
سیتروئن کاکتوس

اما سوال اینجا است که وقتی یک مرسدس بنز قیمتی برابر با یک فورد فول آپشن داشته باشد، چرا باید به سراغ فورد رفته و آن را خریداری کرد؟ جیم فارلی به این سوال اینطور پاسخ می‌دهد که: "۷۰ درصد فروش فورد مدل کوگا را مدل بالاتر و فول‌تر آن یعنی تیتانیوم تشکیل می‌دهد و ما پس از بررسی مشتریان، به این نتیجه رسیدیم که آن‌ها علاقه دارند تا خودروی لوکس‌تری را از فورد خریداری کنند."

این مدل‌های لوکس و بهتر، همان مدل‌های ویگنل (Vignale) فورد (ویگنل رده‌ای بالا از تجهیزات فرد است که در بازارهای غیر آمریکایی عرضه می‌گردد) هستند. مدل‌های ویگنیل دارای رنگ‌های ویژه برای بدنه و تودوزی چرم کابین با کیفیتی در حد بنتلی هستند و سرویس و خدمات آن‌ها نیز از نوع ویژه VIP است. در حال حاضر امکان خریداری مدل های کوگا، Edge، S-Max و موندئو در تیپ ویگنل وجود دارد. در چهار ماه نخست سال تعداد ۲ هزار دستگاه فورد موندئو ویگنل به فروش رفت، اما فارلی اظهار می‌کند که ۲۰ درصد از مشتریان فورد اقدام به فروش خودروی لوکس خود جهت خریداری یک فورد لوکس و فول آپشن نموده‌اند.

فارلی همچنین تاکید می‌کند که مدل‌های ویگنل فورد به هیچ عنوان جایگزینی برای لینکلن نیستند چون آن‌ها در بازار آمریکا، جایی که لینکلن در حال احیای موقعیت خود در بازار خودروهای لوکس است عرضه نمی‌شوند. فارلی ادامه داد از آنجایی که لینکلن در بازار اروپا حضور ندارد پس این دو کاملا مستقل از هم عمل کرده و رقیبی برای یکدیگر نخواهند شد. هرچند در بحث خودروهای لوکس فعلا نمی‌توان حساب چندانی روی برند فورد باز کرد.

فورد
فورد
فورد
فورد
فورد
فورد
فورد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات