قوانین پایه برای سرمایه گذاری در بورس

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سرمایه‌گذاری در بازار سهام یکی از انواع سرمایه‌گذاری است که می‌تواند سود و ضررهای زیادی برای افراد داشته باشد. فعالیت در بازار بورس هم یکی از کسب و کارهای جذاب این روزهای بازار تجارت است. افرادی که به تازگی قصد ورود به چنین بازاری دارند، باید قواعدی پایه‌ای را رعایت کنند تا کمترین ضرر و بیشترین سود را از این بازار داشته باشند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگر مقداری پول پس‌انداز کرده‌اید و برای مواقع ضروری نیز پس‌اندازی برای خرج کردن دارید و قصد دارید یک سرمایه‌گذاری جدید و پرسود را امتحان کنید، سرمایه‌گذاری در بازار سهام و بورس اوراق بهادار، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. این بازار به همان اندازه که می‌تواند برای شما سودآور باشد، می‌تواند شکست‌ها و ضررهای بزرگی را نیز به شما وارد کند. با رعایت قوانینی ساده و پایه‌ای برای ورود به بازار سهام، می‌توانید احتمال شکست را به حداقل برسانید.

اندرو توبیاس (Andrew Tobias) یک ژورنالیست اقتصاد است که این توصیه‌ها را برای سرمایه‌گذاران مبتدی بازار سهام و بورس اوراق بهادار ارائه کرده است:

پولی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید که برای مدت طولانی به آن احتیاج ندارید

اگر شما پولی را پس‌انداز کرده‌اید که حداقل برای چند سال نیازی به آن نخواهید داشت، می‌توانید آن را در بازار سهام خرج کنید. اگر شما فردی هستید که در دوره‌های زمانی کوتاه به پول خود نیاز پیدا می‌کنید، نمی‌توانید در بازار سهام فعالیت مناسبی داشته باشید. افرادی که سهام‌ شرکت‌های مختلف را در دوره‌های زمانی کوتاه خرید و فروش می‌کنند، نمی‌توانند انتظار سود مناسب از این بازار داشته باشند.

برای خرید و فروش، زمان‌بندی خاصی نداشته باشید

بازار سهام

شما به عنوان سرمایه‌گذار نمی‌توانید برنامه‌ریزی زمانی مشخصی برای خرید و فروش سهام داشته باشید. به طور مثال نباید در زمانی که بازار وضع مناسبی ندارد سهام خود را بفروشید یا بالعکس. توبیاس اعتقاد دارد در اکثر مواقعی که بازار وضع مناسبی ندارد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتری می‌توان پیدا کرد. به هر حال نکته‌ی اصلی این‌جا است که برای خرید و فروش سهام نباید عجله داشت و نمی‌توان به امواج موقتی بازار اعتماد بالایی کرد.

به صورت دوره‌ای سرمایه‌گذاری کنید

برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری، در زمان‌هایی که تصمیم به خرید سهام دارید، همه‌ی پول خود را یک‌جا خرج نکنید و سعی کنید در دوره‌های زمانی مثلا یک‌ماهه برای خرید اقدام کنید. منتظر بمانید تا شیب فراز و فرودهای بازار نرم‌تر شود و آن‌گاه برای خرید اقدام کنید. 

افکار بلندمدت داشته باشید

همان‌طور که در ابتدای متن مطرح شد، باید سرمایه‌گذاری بازار سهام را به دید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت ببینید و در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت انتظارات بالایی از سود این بازار نداشته باشید. وارن بافت (Warren Buffet) یکی از سرمایه‌داران بزرگ جهانی است که در این باره می‌گوید: "اگر نمی‌توانید سهامی را برای ۱۰ سال نگه‌دارید، برای ۱۰ دقیقه هم آن را نخرید". گفته می‌شود خود او تعدادی از سهام‌هایش در شرکت GEICO را از سال ۱۹۵۰ حفظ کرده است.

اشتراک خبرنامه‌های سهام را فراموش کنید

بازار سهام

برخی خبرنامه‌های هستند که با دریافت هزینه‌ای، اخبار سهام و صعود و نزول آن را برای مشتریان ارسال می‌کنند. برخی افراد با اعتماد به این خبرنامه‌ها فعالیت می‌کنند. عیب این نوع خبرنامه‌ها علاوه بر هزینه‌ای که باید برای آنها بپردازید، در این است که شما را بیشتر برای خرید ترغیب می‌کنند تا فروش. یک سهام‌دار حرفه‌ای هم به موقع خرید می‌کند و هم زمان‌ مناسب برای فروش سهام را می‌داند. سعی کنید از منابع آنلاین و رایگان برای دریافت خبرهای مهم بازار استفاده کنید.

همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید!

این اصطلاحی است که اکثر سرمایه‌گذاران با آن آشنا هستند. این عبارت بدین معنا است که نباید همه‌ی سرمایه‌ی خود را در یک یا چند سهام خلاصه کنید. باید سهام‌هایی از شرکت‌های متعدد (۲۰ تا ۳۰ شرکت) خریداری کنید. مطمئن باشید که احتمال شکست هم‌زمان ۲۰ تا ۳۰ شرکت بسیار کمتر از ۳ شرکت است. برخی افراد همه‌ی سرمایه‌ی خود را در سهام‌های شرکت‌های بزرگ ذخیره می‌کنند و این در حالی است که این سهام‌ها باوجود احتمال سوددهی بالا، احتمال ضرردهی بالایی نیز دارند. اما افرادی که سرمایه‌ی خود را در بین شرکت‌های مختلف تقسیم می‌کنند، از میانگین سود مناسبی برخوردار می‌شوند.

آرامش داشته باشید

بازار سهام

سعی کنید تحت تاثیر افکار نگران‌کننده‌ی خود نباشید. با این وسوسه که هر روز یا هر هفته سهام خود را چک کنید، مقابله کنید. بازارها هر روز در حال نوسان هستند و هرچه شما فعالیت خود و خرید و فروش را وابسته به این نوسانات کوتا‌ه‌مدت افزایش دهید، سود شما کمتر خواهد شد. اگر هر روز بخواهید به سود و زیان سهام خود فکر کنید، آرامش و زمانی برای انجام دیگر کارها نخواهید داشت و بعلاوه سودی نیز از این اضطراب عاید شما نمی‌شود.

به دنبال سهام‌های پرطرفدار نباشید

تحت تاثیر هیاهوی بازار و سهام‌هایی که خریداران زیادی دارند قرار نگیرید. سهام برخی شرکت‌های بزرگ همیشه طرفداران زیادی دارند اما ممکن است سود بالایی برای شما به همراه نداشته باشند. حتی ممکن است این سهام‌ها به حداکثر قیمت خود رسیده باشند و دیگر افزایشی در آنها مشاهده نشود و چه بسا زمانی ارزش آنها سقوط کند. به دنبال سهام شرکت‌هایی باشید که پتانسیل رشد بالای دارند و تحت تاثیر تبلیغات شرکت‌های بزرگ و دیگر سهام‌داران قرار نگیرید.

بازار سهام

تفکر بیش از حد و حدس و گمان را رها کنید

برخی افراد همیشه در حال حدس و گمان در مورد موفقیت سهام‌های مختلف هستند و همواره بر پایه‌ی این حدس و گمان سهام‌های خود را در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت خرید و فروش می‌کنند. سعی کنید به جای تفکر زیاد و پیش‌بینی موفقیت یا شکست یک سهام، سرمایه‌گذاری را شروع کنید و انتظارات بلندمدت را در ذهن خود شکل دهید.

سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص انجام دهید

این توصیه‌ای است که بهتر است اکثر افراد مبتدی انجام دهند. این نوع سرمایه‌گذاری توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی تعدای سهام با سود مشخص و طبق شاخص بورس انجام می‌شود و اگرچه سود بالایی نمی‌تواند داشته باشد، اما احتمال ضرردهی در آن نیز بسیار پایین است. اگر توانایی تحلیل مناسب بازار و شناخت زمان مناسب برای خرید و فروش را ندارید، می‌توانید از این نوع سرمایه‌گذاری برای ورود به بازار بورس استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات