برنامه ژاپنی‌ ها برای ساخت اولین قطار نامرئی دنیا

جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
صنعت کشور ژاپن همیشه مثال خوبی از هماهنگی کامل تکنولوژی، طراحی و طبیعت بوده است. صنعت ریلی این کشور نیز از پیشرفته‌ترین سیستم‌های جهان است. سریع‌ترین قطارهای جهان در سیستم ریلی این کشور مشغول به کار هستند. به تازگی طرحی مفهومی از یک قطار نامرئی بوسیله‌ی یکی از شرکت‌های ریلی ژاپن منتشر شده که می‌تواند آغازگر عصری نو در این زمینه باشد.
تبلیغات

یکی از مشهورترین طراحان معماری ژاپن، طی یک پروژه‌ی تحقیقاتی، طرحی مفهومی از یک قطار نامرئی ارائه کرده در صورت ساخته شدن، می‌تواند آغازگر عصری جدید در صنعت ریلی جهان باشد. این طرح مفهومی مربوط به یک قطار نامرئی است که قرار است توسط یکی از شرکت‌های ریلی ژاپن ساخته شود. این قطار به گونه‌ای طراحی شده که محیط اطراف خود را به خوبی بازتاب می‌دهد و مانند یک جسم نامرئی دیده می‌شود.

معمار مشهور ژاپنی، کازویو سجیما (Kazuyo Sejima) بنا بر سفارش شرکت ریلی سیبو (Seibu) شروع به طراحی این قطار نامرئی کرده است. تکنولوژی خاصی در ساخت این قطارها استفاده نخواهد شد. برای ایجاد حالت نامرئی، تنها کافی است بدنه‌ی این قطارها نوعی بازتاب خاص داشته باشند تا محیط اطراف خود را منعکس کنند و به نوعی نامرئی به نظر برسند. طبق گفته‌ی شرکت سیبو، هقت عدد از این قطارها تا اوایل سال ۲۰۱۸ به ناوگان ریلی این شرکت افزوده خواهند شد.

سجیما پیش از این نیز طراحی‌هایی این‌چنینی انجام داده بود. او یک طراحی مشابه برای ساختمان‌های نامرئی انجام داده است که برای او جایزه‌ی معماری پریتزکر (Pritzker) و پیشنهاد جایزه‌ی نوبل معماری را به همراه داشته است. او در مورد سفارش طراحی این قطار می‌گوید که شرکت مورد نظر طی سفارشی به او اعلام کرده، قطاری می‌خواهد که پیش از این هیچ نمونه‌ای از آن وجود نداشته است.

او در ادامه می‌گوید: "قطار مورد نظر شرکت، از منظره‌های طبیعی زیادی از کوه‌ها و دشت‌ها تا وسط شهرها حرکت می‌کرد. من قصد داشتم قطاری طراحی کنم که بتواند با همه‌ی این مناظر طبیعی هم‌خوانی داشته باشد. بعلاوه می‌خواستم این قطار حس راحتی و آرامش را به همه‌ی مسافرین القا کند و مانند اتاق‌های خانه‌هایشان راحت باشد تا آنها باز هم برای سفرهای بعدی، این قطار را انتخاب کنند."

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات