تماشا کنید: قابلیت‌ های خارق العاده نسل جدید روبات انسان نمای بوستون داینامیکس با نام اطلس

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
بوستون داینامیکس از اولین روز تاسیس در سال ۱۹۹۲ میلادی طلایه‌دارد صنعت روباتیک بوده، چراکه محصولات طراحی و تولید شده توسط این کمپانی که هم اکنون تحت تملک گوگل قرار دارد، همواره فاصله‌ای فاحشی با سایر روبات‌های توسعه یافته داشته است. حال بوستون داینامیکس ویدیوی جدیدی را منتشر کرده که نشان از قابلیت‌های نسل جدید روبات انسان نمای این کمپانی با نام اطلس دارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 طراحی و ساخت روبات‌های انسان نما پروسه‌ی بسیار پیچیده‌ای است که انجام آن نیاز به دانش بالای فنی دارد، چراکه پیش از همه چیز حفظ تعادل روبات روی دو پا کاری بس مشکل است که سایر موارد نظیر راه رفتن، خم شدن، برداشتن یک جسم سنگین و وارد آوردن ضربه به روبات می‌تواند محاسبات برای سرپا نگه داشتن روبات و حفظ تعادل را بسیار سخت‌تر کند، اما همه‌ی این مواردی توسط محققان بوستون داینامیکس محقق شده است.

گوگل در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه‌ی هوش مصنوعی انجام داده و دستاوردهای زیادی را نیز به دست آورده است که برای مثال می‌توان به سیستم هوش مصنوعی تشخیص صوت، تصاویر و هوش مصنوعی توسعه یافته برای انجام بازی Go اشاره کرد که هر یک به تنهایی دستاوردهای بزرگی را برای غول جستجو به ارمغان آورده‌اند.

لینک دانلود

بوستون داینامیکس که همواره دستاوردهای جدید خود را در قالب ویدیو‌هایی در یوتیوب به اشتراک می‌گذارد، حال نسل جدید روبات انسان نمای اطلس را در قالب ویدیویی به اشتراک گذاشته است. همچون سایر روبات‌های توسعه یافته توسط این کمپانی، اطلس نیز دارای قابلیت‌هایی است که با تماشای آن انسان انگشت به دهان می‌‌ماند. همانطور که اشاره کردیم حفظ تعادل روباتی که روی دو پا حرکت می‌کند، پروسه‌ای بسیار پیچیده دارد، حال آنکه نسل جدید اطلس قادر است به راحتی در مسیری ناهموار و لغزنده، حرکت کرده و تعادل خود را حفظ کند.

شاید در نگاه اول، آنچه که بوستون داینامیکس موفق به انجام آن شده، چندان پیچیده نباشد، اما برای درک بهتر این مضوع بهتر است بدانیم که انسان‌ها با گذشت بیش از ۵۰۰ میلیون سال موفق به طی سیر تکاملی به منظور راه رفتن روی دو پا و عبور از موانع مختلف با استفاده از راه رفتن شده‌اند، از این‌رو مطالعه‌ی دقیق صورت گرفته در آناتومی بدن انسان و همراه ساختن آن با دانش فنی لازم در رشته‌هایی نظیر مکانیک و کامپیوتر، باعث شده تا روباتی نظیر اطلس توسعه یابد که قادر است همچون یک انسان به راحتی روی سطوح ناهموار راه رفته و تا اندازه‌ای در برابر ضربات وارد شده، مقاومت کند. این روبات حتی در صورت وارد شدن ضربه‌ی محکم و افتادن روی زمین نیز می‌تواند دوباره بلند شده و بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.

گوگل رفته رفته بر توانایی‌های خود در زمینه‌ی هوش مصنوعی اضافه می‌کند. ترکیب سخت‌افزاری نظیر اطلس با هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی می‌تواند به رویای انسان که توسعه‌ی روبات‌هایی با قابلیت یادگیری و فهم برای حل مشکلات است، کمک کند. شماری از گمانه‌ها حکایت از این دارد که گوگل با توسعه‌ی هوش مصنوعی و روبات‌های کارآمد، سعی دارد تا به سرعت جمع آوری داده‌هایش شتاب بیشتری داده و این روبات‌ها را در شرایط و مکان‌هایی استفاده کند که انسان قادر به نفوذ به آن‌ها نیست.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات