۱۰ نوآوری برتر مربوط به دوچرخه در سال ۲۰۱۶

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در این مقاله قصد داریم شما را با برترین نوآوری‌های مربوط به دنیای دوچرخه‌سواری در سال ۲۰۱۶ میلادی آشنا کنیم.
تبلیغات

درحالی‌که نخستین روز از سال ۲۰۱۷ را می‌گذرانیم، بد نیست نگاهی به یک سال گذشته بیندازیم و با هم به مرور ۱۰ گجت برتر معرفی‌شده در زمینه‌ی دوچرخه‌ها‌ بپردازیم. گجت‌های قرارگرفته در این لیست لزوما مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته‌اند و ضمانتی برای پرفروش‌شدن آن‌ها وجود ندارد. تنها دلیل انتخاب گجت‌ها برای قرار گرفتن در این لیست، ایده‌ی جذاب پشت آن‌ها است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نگاهی به این لیست بیندازیم.

تعویض الکترونیکی دنده‌ها

تعویض الکترونیکی دنده

ایده‌ی تعویض الکترونیکی دنده‌ها برای بسیاری جذاب است، اما خیلی از افراد حاضر به پرداخت هزینه برای خرید یک سیستم اختصاصی شیمانو Di2 نیستند و همین امر باعث به وجود آمدن XShifter شد. این سیستم شامل یک دستگیره‌ی کنترلی بی‌سیم و دو ماژول تعویض الکترونیکی دنده است که روی شانژمان‌های مکانیکی نصب می‌شوند. بر خلاف شیمانو Di2، برای استفاده از XShifter نیازی به تعویض هیچ یک از اجزای دوچرخه‌ی خود ندارید و این سیستم با مدل‌‌های مختلف شانژمان‌ قابل استفاده است.

قیمت: ۱۹۹ دلار

یک دوچرخه‌ی کامل

دوچرخه Volata

یک انتخاب این است که یک دوچرخه‌ی ساده بخرید و بعد آن را به لوازم جانبی مختلفی مجهز کنید. اما باید توجه داشته باشید که احتمالا در انتهای کار، ظاهر دوچرخه‌ی شما آن‌چنان که باید دل‌چسب نخواهد بود. انتخاب دیگر شما می‌تواند خرید یک دوچرخه‌ی هوشمند Volata باشد. این دوچرخه‌ی تمام‌عیار به سیستم تعویض الکترونیکی دنده، چراغ‌های جلو و عقب اتوماتیک (با تاریک شدن هوا به‌صورت اتوماتیک روشن می‌شوند)، جی‌پی‌اس برای جلوگیری از دزدی، کامپیوتر و بوق الکتریکی مجهز است. تمام تنظیمات از طریق دسته‌ی کنترلی و نمایشگر تعبیه‌شده روی دوچرخه قابل تنظیم است. تمام بخش‌های الکتریکی این دوچرخه از باتری و دینام موجود در قسمت جلوی دوچرخه نیرو می‌گیرند.

قیمت: ۳۴۹۹ دلار

ساخته‌شده برای شرایط سخت

دوچرخه

شاید شما برنامه‌ای برای دوچرخه‌سواری در قطب جنوب نداشته باشید؛ اما کیت لیمینگ، ماجراجوی استرالیایی، برای این سفر برنامه‌ریزی کرده است. او برای انجام این ماجراجویی از یک دوچرخه‌ی دوچرخ محرک فت‌بایک استفاده خواهد کرد و اگر کمپین ثبت‌شده در وب‌سایت Indiegogo برای جذب سرمایه موفق باشد، شما هم به‌زودی می‌توانید صاحب این دوچرخه‌ی خاص شوید. این دوچرخه که ساخت کمپانی Christini Bicycles است، به یک شفت محرک مجهز شده است که می‌تواند نیرو را از چرخ عقب به چرخ جلو انتقال دهد.

قیمت پایه: ۲۹۹۵ دلار

کلاه ایمنی با لبه‌ی الکترونیکی

کلاه ایمنی دوچرخه

مطمئنا تاکنون کلاه‌های ایمنی‌ مختلفی دیده‌اید که در جلو و عقبشان چراغ‌هایی تعبیه شده است. کلاه ایمنی مدل Classon که توسط کمپانی Brooklyness ساخته می‌شود، علاوه بر دارا بودن چراغ‌های مذکور، به چراغ ترمز اتوماتیک، چراغ‌های راهنما که با فرم بدن فعال می‌شوند و حتی یک سیستم دوربین دوگانه مجهز شده است. کاربرد سیستم دوربین تعبیه‌شده در این کلاه تنها محدود به ثبت تصاویر ویدیویی نمی‌شود؛ بلکه این سیستم، دوچرخه‌سوار را از وجود خودروهای در حال حرکت که در نقاط کور او قرار دارند، آگاه می‌‌کند.

قیمت: ۲۹۹ دلار

پدال‌های مغناطیسی

پدال مغناطیسی

بسیاری از دوچرخه‌سواران کوهستان دوست ندارند کفش‌هایشان به‌صورت مکانیکی به پدال‌های دوچرخه متصل شود؛ اما به هر حال در دوچرخه‌سواری در مسیرهای ناهموار وجود یک سیستم بازدارنده برای جدا شدن پاها از رکاب‌ها الزامی است. برای پاسخ‌گویی به این نیاز پدال‌های Maglock ساخته شدند که به‌سادگی از آهن‌رباها برای جلوگیری از جدا شدن پای دوچرخه‌سواران از پدال‌ها استفاده می‌کنند. آهن‌ربای موجود در این رکاب‌ها میخ‌های کف کفش دوچرخه‌سواران را جذب می‌کرد و مانع از لغزش پای آن‌ها می‌شد. البته، وزن مدل اولیه‌ی این پدال‌ها زیاد بود که در مدل جدید موسوم به Vault، این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است.

قیمت: ۱۱۰ دلار

سرعت‌سنج آنالوگ

سرعت سنج آنالوگ

یک استارتاپ فنلاندی با نام Omata اقدام به ساخت سرعت‌سنج‌های آنالوگ کرده است. این کمپانی با این باور که خواندن سرعت‌سنج‌های آنالوگ راحت‌تر از رقبای دیجیتالی آن‌ها است، اقدام به ساخت این وسیله کرد. اگرچه ظاهر این سرعت‌سنج، قدیمی به نظر می‌رسد، اما اجزای داخلی آن از جدیدترین تکنولوژی‌های الکترونیکی روز استفاده می‌کنند. این وسیله با استفاده از ماژول GPS موجود در داخل خود، اندازه گیری سرعت و محاسبه ی مسافت طی شده را انجام می‌دهد، ارتفاع را می‌سنجد و زمان رکاب زدن و ساعت را نیز نشان می‌دهد.

قیمت: ۵۹۹ دلار

سنجش قدرت رکاب‌زنی

لوازم دوچرخه‌سواری

یکی از لوازم تمرینی ارزشمند در دنیای دوچرخه‌سواری اندازه‌گیرهای نیرو هستند. این وسایل معمولا روی میله‌های متصل به پدال آویخته یا از ابتدا درون این میله‌ها جاسازی می‌شوند. مشکل ابزارهای یادشده این است که در بسیاری موارد جداکردن و نصب مجدد آن‌ها روی دوچرخه‌های دیگر غیرممکن است و اگر هم غیرممکن نباشد، نمی‌توان آن‌ها را به‌سادگی جدا و روی چند دوچرخه‌ی مختلف نصب کرد. کمپانی Brim Brothers با معرفی دستگاه Zone DPMX این مشکل را حل کرده است. این وسیله به‌سادگی به کفش دوچرخه‌سوار متصل می‌شود. البته برای استفاده از این وسیله باید از پدال‌های مدل Speedplay Zero و کفش‌های میخ‌دار استفاده شود. رقیب این وسیله Luck Potentiometer نام دارد که می‌تواند به مدل‌های خاصی از کفش‌های Luck متصل شود و در عوض با پدال‌های مختلف سازگاری دارد.

قیمت: ۵۵۶ دلار

حمل دوچرخه آسان‌تر می‌شود

باربند حمل دوچرخه

باربند‌های سقفی را نمی‌توان برای حمل هر نوع دوچرخه‌ای مورد استفاده قرار داد یا حداقل بدون استفاده از تجهیزات اضافی برای حمل دوچرخه‌های فت‌بایک یا thru-axle مناسب نیستند. Upside Rack برای حل این مشکل معرفی شده است. با اتصال فرمان و زین هر نوع دوچرخه به این وسیله و سپس اتصال Upside Rack به یک باربند سقفی، می‌توان دوچرخه را به‌صورت برعکس روی سقف خودرو قرار داد.

قیمت تخمینی: ۱۶۵ دلار

ایجاد مقاومت مغناطیسی

لوازم دوچرخه‌سواری

جریان ادی به نوعی جریان‌ الکتریکی‌ گفته می‌شود که در اثر حرکت نسبی میان یک آهنربا و یک جسم رسانا ایجاد شود. وسیله‌ی تمرینی STAC Zero با استفاده از این پدیده، بدون تماس لاستیک یا طوقه با شیء خاصی، در چرخ عقب دوچرخه مقاومت ایجاد می‌کند. این وسیله نه‌تنها باعث کاهش چشمگیر صدا در رکاب‌زنی‌های درجا می‌شود، بلکه طول عمر تایرها را نیز کاهش نمی‌دهد.

قیمت: ۳۰۲ دلار

عینک هوشمند

عینک هوشمند دوچرخه‌سواری

اگرچه تاکنون نمونه‌های مختلفی از عینک‌های هوشمند مخصوص دوچرخه‌سواران معرفی شده است؛ اما یک پیمانکار امنیتی از محصول جدیدی با نام Everysight Raptors رونمایی کرده است که به نظر فوق‌العاده می‌آید. این عینک می‌تواند اطلاعات مربوط به سیستم ناوبری، زمان، فاصله، سرعت، ضربان قلب، آهنگ و قدرت رکاب‌زنی را در قسمت بالایی شیشه‌ی عینک و بدون تداخل با میدان دید دوچرخه‌سوار به نمایش درآورد. تفاوت عمده‌ی دیگر این عینک با مدل‌های مشابه را می‌توان حذف دسته‌ی پروژکتور زمختی دانست که در بعضی مدل‌ها موجود است. این عینک هنوز در حال توسعه است و قیمت آن مشخص نیست، اما نمونه‌های آزمایشی آن دیده شده‌اند.

نظر شما در مورد این نوآوری‌ها چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات