رقیب رسپبری پای با نام Orange Pi Zero و قیمت 6.99 دلار رونمایی شد

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از معرفی کامپیوترهای مبتنی بر یک بورد ساده در سال‌های اخیر، حال محصول جدیدی با نام Orange Pi Zero با قیمت ۶.۹۹ دلار رونمایی شده است.
تبلیغات

رایانه‌ی تک بورد جدیدی با نام Orange Pi Zero رونمایی شده که می‌توان آن را رقیبی جدی برای رسپبری پای خواند. با استفاده از این کامپیوتر که از یک بورد تشکیل شده می‌توان انواع گجت‌های الکترونیک و روبات‌ها را توسعه داد. همچنین این رایانه‌ی بوردی قابلیت بکارگیری در فایل یا مدیاسرورها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. در واقع این بورد را می‌توان ابزاری در دست توسعه‌دهندگان خواند که با استفاده از آن می‌توانند گجت‌های الکترونیک صنعتی را تست و آزمایش کنند.

هرچند رسپبری پای Zero با قیمت ۵ دلاری ارزان‌تر از محصولی است که اخیرا وارد بازار شده، اما باید به این نکته اشاره کرد که Orange Pi Zero از نظر سخت‌افزاری قدرت بیشتری داشته و حتی دارای قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم است.

بهره‌گیری از سخت‌افزار به این معنا نیست که باید عملکردی مشابه رایانه‌های شخصی را از آن انتظار داشته باشیم. در صورتی که به دنبال یک کامپیوتر مبتنی بر بورد قدرتمند هستید، پس بهتر است به سراغ رسپبری پای ۳ یا پاین ۶۴ بروید که اولی ۳۵ دلاری و دومی ۱۵ دلار قیمت گذاری شده‌اند.

Orange Pi Zero از وجود یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای‌ متشکل از Cortex-A7 کمپانی ARM بهره می‌برد که در سال‌های اخیر بسیاری از گوشی‌های هوشمند میان و پایین رده از وجود آن بهره برده‌اند.

همچنین باید به بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی Mali 400 MP2 کمپانی ARM نیز اشاره کرد که قادر است ویدیو‌های اچ‌دی را به راحتی پردازش کند. کمپانی Shenzhen Xunlong که این رایانه‌ی مبتنی بر بورد را توسعه داده، مدعی است که با استفاده از این پردازنده‌ی گرافیکی می‌توان ویدیو‌های H.265 با رزولوشن 4K را پردازش کرد، حال آنکه این بورد با چنین هدفی توسعه نیافته است.

این بورد از وجود یک اسلات کارت حافظه‌ی SD نیز بهره می‌برد که می‌توان تا ۲۵۶ مگابایت اطلاعات را در آن ذخیره کرد. نسخه‌ای از این بورد که با کارت حافظه‌ی ۵۱۲ مگابایتی راهی بازار می‌شود، برچسب قیمت ۸.۹۹ دلاری دارد.

از جمله‌ی قابلیت‌های دیگر این بورد باید به پشتیبانی از اتصال وای‌فای 802.11 b/g/n و ارتباط اترنت اشاره کرد. همچنین با استفاده از درگاه افزایشی USB 2.0 می‌توان این بورد را به بوردهای مشابه متصل کرد.

این بورد از نسخه‌ی ۴.۴ اندروید در کنار سیستم عامل‌های اوبونتو و دبیان پشتیبانی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات