BKAV شرکتی نوپا که قصد تبدیل شدن به اپلی دیگر را دارد

یک‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
مطالعه 10 دقیقه
BKAV که درآمد خود را در گذشته از طریق فروش نرم‌افزارهای امنیتی کسب می‌کرده، حالا اولین شرکت ویتنامی است که اقدام به طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند کرده است. سؤال اصلی اینجا است که آیا کاربران رغبتی به خرید گوشی‌های این شرکت نشان خواهند داد؟ با زومیت همراه باشید تا با این شرکت نوپا بیشتر آشنا شوید.
تبلیغات

شرکت BKAV یک کمپانی ویتنامی است که در گذشته با فروش نرم‌افزارهای امنیتی کسب درآمد می‌کرد و حالا با وارد شدن به عرصه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند بخشی از بازار ۲.۲ میلیارد دلاری این گجت‌ها را می‌خواهد. ساختمان BKAV در کنار یکی از بلندترین برج‌های ویتنام قرار گرفته است و این شرکت از همان ساختمان کوچک قصد رشد و بزرگ شدن را دارد.

در اواسط خرداد ماه امسال این شرکت اولین گوشی هوشنمد خود با نام Bphone را معرفی کرد که اولین گوشی هوشمندی است که در ویتنام طراحی و ساخته شده است. این گوشی زیبا در ۶ نسخه به فروش می‌رسد و قیمتی بین ۴۵۰ و ۹۲۵ دلار دارد. Bphone شباهت زیادی به آیفون ۴ دارد اما به‌جای صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی، به صفحه نمایشی ۵ اینچی مجهز شده است.

ورود BKAV به بازار گوشی‌های هوشمند بخشی از انقلاب فناوری است که در ویتنام در حال رخ دادن است. بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش فناوری این کشور توسط شرکت‌های خارجی تأمین می‌شوند که قصد تولید گجت‌های خود با قیمتی ارزان‌تر را دارند. اینجا است که BKAV خود نمایی می‌کند؛ شرکتی بومی که قصد تولید گوشی هوشمند برای شهروندان ویتنامی خود را دارد. این شرکت به نوعی قصد دارد تا مدل کمپانی شیائومی را در ویتنام پیاده کند. شیائومی نیز ابتدا گوشی‌های خود را در کشور ماردری خود یعنی چین عرضه کرد و با قیمت‌های پایین و کیفیت بالایی که همراه‌با گوشی‌های خود در اختیار خریداران قرار می‌داد، شهرتی جهانی برای خود دست و پا کرد. اما تفاوت BKAV اینجا است که قصد تولید گوشی‌های بالارده با قیمت بالا را دارد. تا مینح هوانگ، مدیر بخش موبایل BKAV می‌گوید:

ساخت گوشی هوشمند بالارده آرزوی هر شرکت فناوری در سراسر دنیا است. ساخت گوشی هوشمند نیز آرزوی ما است چرا که ما می‌خواهیم بهترین شرکت فناوری در کل جهان شویم.
2015 08 03 144723 1600x1200

مردم ویتنام علاقه‌ی زیادی به خرید گوشی‌های هوشمند دارند. در سال گذشته‌ی میلادی ۲۴ میلیون گوشی هوشمند در ویتنام که جمعیتی ۹۴ میلیون نفری دارد به فروش رسیده است. انتظار می‌رود این مقدار در سال‌های پیش رو جهش زیادی را نیز تجربه کند.

به نظر می‌رسد اوضاع کشور ویتنام برای BKAV مناسب باشد اما مشکل اینجا است که مردم این کشور علاقه‌ای به خرید گوشی ساخت ویتنام نداشته و تمایل زیادی به آیفون‌ها و گلکسی‌های دو شرکت اپل و سامسونگ دارند. با توجه به اینکه قشر کارگر در ویتنام درآمد ماهیانه‌ی کمتر از ۱۵۰ دلار دارد، Bphone برای اکثر جمعیت ویتنام بسیار گران‌قیمت است. بلندپروازی مدیرعامل BKAV که Bphone را بهترین گوشی دنیا می‌داند می‌تواند برای این شرکت گران تمام شود. به‌علاوه مردم ویتنام شک دارند که گوشی‌های BKAV در ویتنام طراحی و ساخته شده باشند. شهروندی ویتنامی به نام نو بانح نها لائو، می‌گوید:

اگر نتوانید اثبات کنید که سخت‌افزار گوشی‌هایتان را خودتان می‌سازید و به‌علاوه کارخانه‌ی خود را نتوانید نشان دهید، چطور می‌توانید ادعا کنید که گوشی شما در ویتنام طراحی و تولید می‌شود.

طراحی شده در ویتنام

2015 08 03 144658 1600x1200

البته باید گفت که در واقع کارخانجات ساخت گوشی‌های این شرکت در فاصله‌ی ۱۰ دقیقه‌ای دفتر اصلی آن قرار دارند. این دو کارخانه در شهرک صنعتی بزرگی واقع شده‌اند و BKAV تمامی گوشی‌های خود را در آن‌ها تولید می‌کند.

در بخش مونتاژ ۳۶ نفر با لباس فرم آبی و سفید خود در حال کار هستند که همگی ماسک‌های جراحی داشته و کلاه‌های مخصوصی نیز بر سر دارند. در روزهای پرکار BKAV مدعی است که در حدود ۱۰۰ نفر در این بخش کار می‌کنند.

۵۰ نفر دیگر نیز در کارخانه‌ی مکانیکال BKAV کار می‌کنند که وظیفه‌ی ساخت بخش‌هایی مانند سینی سیم‌کارت، بدنه فلزی و باکس اسپیکر را بر عهده دارند. همچنین در این بخش نمونه‌ی اولیه‌ی گوشی‌ها ساخته می‌شود تا به وسیله‌ی آن BKAV با شرکت‌های دیگر مذاکره کرده و آن‌ها را برای همکاری در ساخت قانع کند. به‌علاوه این شرکت قصد دارد کارخانه‌ای بزرگ‌تر در پارک فناوری هوا لاک بسازد. وو تانح تنگ، قائم مقام BKAV و مدیر بخش سخت‌افزار می‌گوید:

زمانی‌که بازخوردهای مناسبی از مردم دریافت کنیم، اقدام به ساخت کارخانه‌ی جدید خواهیم کرد.

BKAV برای ساخت اولین گوشی هوشمند خود در مدت چهار سال ۲۰ میلیون دلار هزینه کرده و با ۲۰۰ مهندس متخصص نیز همکاری داشته است. این شرکت تمامی بخش‌های گوشی خود از جمله مادربرد، طراحی خارجی بدنه و رابط کاربری مبتنی بر اندروید را خود طراحی کرده است. سیستم عامل بیفون که BOS نام دارد در بین اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود، مرورگری با نام Bhrome و نرم‌افزار پیام‌رسان اینترنت محور Btalk را می‌بیند که ساخت شرکت BKAV هستند. ویژگی کلیدی دیگری که در BOS به چشم می‌خورد نرم‌افزار آنتی‌ویروس آن است.

2015 08 03 145012 1600x1200

BKAV جمله‌ی ساخته شده در ویتنام را بهترین مزیت خود نسبت به رقبا می‌داند. باچ تانح لی، سرپرست بخش اطلاعات BKAV می‌گوید:

ما می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم که ویتنام نیز همانند کره، ژاپن و آمریکا می‌تواند گوشی‌های بالارده و خوش ساخت تولید کند.

اما مشکل مردم این است که BKAV از قطعات خارجی استفاده می‌کند. حتی قبل از ورود بیفون به بازار بسیاری معتقد بودند این گوشی در ویتنام طراحی و ساخته نشده و در واقع یک گوشی چینی است. در گذشته دیگر شرکت‌ها مانند Mobiistar با سازندگان چینی قرار داد بسته بودند تا گوشی‌های آن‌ها را طراحی کرده و بسازند. به‌علاوه این سؤال نیز پیش می‌آید که وقتی گوشی از پردازنده‌ی کوالکام استفاده می‌کند، چطور می‌توان آن را ساخت ویتنام دانست؟ مدیرعامل BKAV، نگوین تکوانگ می‌گوید:

پاسخ این سؤال که چرا برخی تصور می‌کنند بیفون گوشی ویتنامی نیست، واضح است. چون که باور اینکه ویتنام می‌تواند بهترین گوشی هوشمند در دنیا را طراحی کرده و بسازد برای آن‌ها سخت است.

کوانگ، مدیر عاملی سخت کوش

image techz 1432787966

مدیرعامل ۴۰ ساله‌ی BKAV یک فرد عادی نیست. او اولین نسخه از آنتی‌ ویروس خود را درحالی‌که وارد سال سوم دانشگاه خود می‌شد، در سال ۱۹۹۵ میلادی طراحی کرده است. او سپس پس از ۱۰ سال کمپانی خود را راه‌اندازی کرده تا آنتی ویروس BKAV را به استفاده‌ی تجاری برساند. امروزه BKAV یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده‌ی نرم‌افزارهای امنیتی در ویتنام است و به‌علاوه شعبه‌ای در کالیفرنیا و در قلب سیلیکون‌ولی دارد.

کوانگ به سخت کوشی خود شهره است و القابی مانند کوانگ منفجر کننده بمب و کوانگ انفجاری، این طبیعت خاص او را بیشتر به رخ می‌کشند. زمانی‌که او برای اولین‌بار بیفون را در نمایشگاه CES در معرض دید عموم قرار داد، کوانگ این گوشی هوشمند را شاهکار، غیرقابل باور و بهترین گوشی هوشمند دنیا لقب داد. او همچنین در اردیبهشت گذشته و در طی مراسم معرفی بیفون در مورد گوشی شرکت خود این گونه سخن گفت:

من معتقدم اگر شما نیز مانند من بیفون را در دست بگیرید، آن را یکی از زیباترین گوشی‌های هوشمند دنیا خواهید خواند.

او به انتقادها مبنی بر اینکه مدیرعامل یک شرکت نباید تا این حد بلند پروازانه در مورد محصولات خود سخن بگوید را قبول ندارد و معتقد است تمامی حرف‌های او واقعیت دارند.

البته برای برخی افراد این سخنان او کارساز نیز بوده است. شهروند ویتنامی که برای تلویزیون ملی آن کشور کار می‌کند، به محض عرضه‌ی این گوشی یک نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی با رنگ طلائی از بیفون را خریداری کرده است و نظر خود را در مورد آن این گونه بیان می‌کند:

بیفون واقعا زیبا طراحی شده است. من از این گوشی بسیار راضی هستم.

برای برخی دیگر نیز سخنان غیر معقول کوانگ بی‌تأثیر بوده و بسیاری دیگر حتی از وجود این گوشی اطلاعی ندارند.

غوغای سامسونگ و اپل در ویتنام

vietnam electronics stores apple 07047 1600x1200

ناشناخته بودن BKAV لطمه‌ای بزرگ به فروش این شرکت می‌زند. حتی برندهای کمتر شناخته شده نیز فروش بیشتری از BKAV در ویتنام دارند.

مشکل دیگر وجود سامسونگ و اپل در تک تک فروشگاه‌های ویتنام است. هر خریداری که وارد مغازه‌ای در ویتنام شود با عکس‌ها و گوشی‌های سامسونگ و اپل رو‌به‌رو می‌شود. تقریبا تمامی فروشگاه‌های گوشی هوشمند در هانوئی، پایتخت ویتنام، از لوگوی اپل برای جذب مشتریان استفاده می‌کنند. خیابان دنگ دونگ در مرکز این شهر پر از فروشگاه‌های بزرگ و در کنار هم است که فقط آیفون و آیپد به فروش می‌رسانند. با اینکه اپل فروشگاه رسمی در ویتنام ندارد، لوگوی آن را در همه‌ مکان‌ها و حتی پوشاک مردم این کشور نیز می‌توان دید. دائو دات جوانی بیست ساله که در فروشگاهی کار می‌کند، می‌گوید:

من در حال حاضر پول کافی ندارم اما اگر داشته باشم حتما آیفون می‌خرم.
2015 08 03 144943 1600x1200

البته به همان اندازه که اپل در بین مردم این کشور نفوذ کرده، سامسونگ نیز نفوذ زیادی در بین مردم این کشور دارد، بیلیوردها و بنرهای بسیاری مربوط به سامسونگ در همه جای این کشور دیده می‌شوند. شرکت سامسونگ نیز بیش از ۹ میلیارد دلار در ۷ سال گذشته برای ساخت کارخانجات در ویتنام سرمایه‌گذاری کرده است تا گجت‌های تولیدی این شرکت در ویتنام اسمبل شوند. بیش از نیمی از گوشی‌های فروخته شده در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۵ میلادی در ویتنام، مربوط به شرکت‌های اپل و سامسونگ بوده است.

مأموریت BKAV این است که خریداران را متقاعد کند تا گوشی‌ها و برندهای مورد علاقه‌ی خود را کنار گذاشته و بیفونی را بخرند که ساخت ویتنام بوده و بسیار هم گران‌قیمت است. مدیران BKAV معتقدند با نصف مبلغی که خریداران برای خرید آیفون یا گلکسی‌ می‌پردارند، می‌توانند گوشی بالارده در حد و اندازه‌های آن‌ها را خریداری کنند. اما سؤال اینجا است که اگر قرار باشد چند صد دلار پرداخت کنید، چرا باید برندهای مورد اعتماد خود را ترک کرده و بیفون بخرید؟ یکی از مردم کشور ویتنام با نام آنح توآن می‌گوید:

قیمت بیفون بسیار بالا است. من یک وطن پرست هستم و از گوشی‌های ساخت کشورم حمایت می‌کنم اما به شرطی که ارزش خرید بالایی نیز داشته باشند. به نظر من از علاقه به کشور مادری نباید به نفع بازاریابی استفاده شود.

به‌علاوه عرضه‌ی محدود بیفون نیز می‌تواند به فروش آن لطمه وارد کند. مردم در کشور ویتنام برای خرید گوشی هوشمند به فروشگاه‌های فیزیکی مراجعه می‌کنند و این در حالی است که شیائومی در چین با فروش‌های آنلاین و تعداد محدود خود چندین میلیون دستگاه از گوشی‌های خود را به فروش رسانده است. BKAV نیز گوشی‌های خود را تنها به‌صورت آنلاین و در چند مرحله به فروش می‌رساند. مرحله‌ی اول در اوایل تیر ماه بود و مرحله‌ی بعدی در چند روز آینده صورت خواهد گرفت.

BKAV در مرحله‌ی اول ۱۱۸۲۲ گوشی هوشمند به فروش رسانده است که در مقایسه با فروش ۲.۱ میلیون گوشی شیائومی در طی ۱ ساعت و فروش ۱۰ میلیون آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس در یک هفته‌ی ابتدایی عرضه در سال ۲۰۱۴ میلادی، برای شرکتی مانند BKAV با اهداف بلند پروازانه مقدار بسیاری ناچیزی است.

2015 08 03 145044 1600x1200

مدیران BKAV مدعی هستند که هدف آن‌ها تنها فروش بالا نبوده و در فکر گرفتن بازخورد مناسب از خریداران نیز هستند. این شرکت به خریداران مهلتی دو هفته‌ای برای تست کردن و حتی بازگرداندن گوشی داده است که اتفاقی تازه در ویتنامی است که فروش‌ها اکثرا در همان لحظه‌ی خرید نهایی می‌شوند.

اما باید BKAV برای ماندن در بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند به تعداد فروش‌ها نیز توجه داشته باشد. این شرکت قصد دارد در آینده وارد بازارهای آسیایی مانند هند شود و سپس پا را فراتر گذاشته و گوشی‌های خود را در بازارهای آمریکا نیز عرضه کند. BKAV با کوالکام برای همکاری با دو اپراتور بزرگ آمریکا یعنی AT&T و Verizon نیز قراردادی به امضا رسانده است. مدیر بخش بازاریابی BKAV می‌گوید:

هدف نهایی ما ورود به بازارهای جهانی است، جایی که رقبایی مانند سامسونگ و اپل نیز حضور دارند. اما در حال حاضر هدف ما متقاعد کردن مردم کشور ویتنام برای خرید بیفون است چرا که بدون موفقیت در کشور خودمان، نمی‌توانیم وارد بازارهای جهانی شویم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات