مایکروسافت در حوزه نانو سرور و Hyper-V نیز وارد رقابت با گوگل می شود

جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت از Nano Server که نسخه کوچکتری از ویندوز سرور است و فضای کمتری نسبت به آن اشغال می‌کند را رونمایی کرد. مایکروسافت از Nano Server به عنوان گزینه جدید استقرار Windows Server در سازمان‌ها یاد می‌کند. این کمپانی از نانو سرور و تکنولوژی Hyper-V جهت رقابت با گوگل استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

 در نسخه‌ی جدید ویندوز سرورها ، یک قابلیت یا ویژگی جدید به وجود آمده که نانو سرور نام دارد. نانو سرور هسته‌ی اصلی فضاهای ابری مایکروسافت و نرم‌افزارهای اختصاصی این شرکت خواهد بود. نانو سرورها یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های نرم افزارها و سیستم عامل‌های ابری موسوم به Cloud OS خواهد بود. این نانو سرورها می‌توانند به راحتی از پلتفرم‌های ابزاری نظیر Hyper-V, Clustering, Core CLR, ASP.Net vNext, PaaSv2 و غیره پشتیبانی کنند. هدف نانو سرورها این است که زمان‌هایی را که در جلوی ایکس باکس قرار دارید یا پشت کامپیوتر شخصی خود نشسته‌اید و در حال کار با آن هستید را حذف کرده و کنترل کامپیوتر سرور را در هر جای دنیا به شما واگذار کند؛ این کار با استفاده از ریز هسته های PowerShell و WMI صورت می‌گیرد.

حال رقابتی بزرگ بین مایکروسافت، گوگل و آمازون با تکنولوژی‌ جدید به وجود آمده است. هر سه کمپانی بزرگ دارای پلتفرم ابری مخصوص خود هستند و می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را توسط سرورهای قدرتمند پلتفرم ابری خود اجرا کنند. این نکته بدیهی است که هر سه به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا از دلتفرم ابری استفاده کنند؛ به این معنی که توسعه دهندگان بر اساس این پلتفرم‌ها اپلیکیشن‌هایی را که نیاز دارند را توسعه می‌دهند. مایکروسافت با دو تکنولوژی مهم و اساسی خود به نام‌های نانو سرور و Hyper-V در مقابل کمپانی‌های دیگر قدمی بزرگ برداشته که آن‌ها را به چالش می‌کشد. دو تکنولوژی یاد شده، واسطه‌های مهم مایکروسافت برای برقراری ارتباط با توسعه دهندگان خود است.

در حال حاضر، یک تغییر بزرگ و فوق‌العاده‌ای در جهت توسعه‌ی نرم‌ افزارها به وجود آمده است. توسعه دهندگان از Containerها برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های خود جهت اجرا در تمامی پلتفرم‌های ابری استفاده خواهند کرد. گوگل چندین سال است که از کانتِینرها در مرکز داده‌ی خود بهره‌مند شده است. بسیاری از کانتِینرها به سیستم عاملی جهت اجرا در بطن خود نیاز دارند؛ گوگل در این هفته از سیستم عامل ۱۲ میلیون دلاری خود به نام CoreOS پرده برداشت که نسخه‌ی ساده‌ای از لینوکس است و به عملکرد بهتر کانتِینرها کمک می‌کند. مایکروسافت هم در مقابل گوگل نانو سرورها را معرفی کرده که رقیبی جدی برای CoreOS گوگل به شمار می‌رود. مایکروسافت  مدعی است که نانو سرور ۹۳ درصد کمتر از ویندوز سرور فضا اشغال می‌کند، انتظار می‌رود که نانو سرور سال ۲۰۱۶ در کنار ویندوز سرور ۲۰۱۶  منتشر شود.

مایکروسافت در وبلاگ خود در خصوص نانو سرور اعلام کرد:

همان طور که کاربران به اپلیکیشن‌های مدرن عادت می‌کنند، نسل بعدی تکنولوژی ابری به سیستم عاملی جهت افزایش سرعت و استفاده‌ی کمتر از منابع نیاز دارند.

می‌توان گفت این یک گامی بزرگ برای مایکروسافت محسوب می‌شود، از طرفی مایکروسافت می‌خواهد از تسلط ویندوز سرور در تکنولوژی‌های آینده‌ی پلتفرم ابری اطمینان حاصل کند و از طرفی هم توسعه دهندگان گزینه‌های بیشتری را برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها در دسترس ندارند، به همین دلیل کانتِینرها گزینه‌ها وامکانات بیشتری را برای آن‌‌ها فراهم خواهد کرد.

با سرمایه گذاری گوگل در CoreOS و رونمایی مایکروسافت از نانو سرور، به نظر می‌رسد این دو کمپانی بزرگ دوباره وارد عرصه‌ی رقابت جهت تسلط بر توسعه دهندگان شده‌اند، اما در مقابل مایکروسافت بیش از هر زمان اپلیکیشن و سیستم خود را در اختیار افراد بیشتر و توسعه دهندگان قرار می‌دهد. این کمپانی در ماه جاری و در رویداد Microsoft Build جزئیات بیشتری از نانو سرور خود ارائه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات