بهترین برنامه های شبیه ساز اندروید برای کامپیوتر (ویندوز و مک)

دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
اگر بنا به هر دلیلی تصمیم دارید تجربه‌ی کار با برنامه‌ها یا بازی‌های اندرویدی را به کامپیوتر خود نیز منتقل کنید، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که به هزار و یک دلیل، نیاز به اجرای یک اپلیکیشن یا بازی اندروید روی کامپیوتر ویندوزی یا مک خود داشته باشید. برای مثال این امکان وجود دارد که به دلیل قدرت پایین پردازشی گوشی هوشمند خود یا حتی نیاز به منبع برق بی‌نهایت (منظور همان برق شهری است) بخواهید بازی Call of Duty Mobile را روی کامپیوتر شخصی خود اجرا کنید. درچنین حالی افزون بر حل مشکل باتری و قدرت بالاتر سخت‌افزاری، با ترکیب ماوس و کیبورد می‌توانید تمرکز بیشتری روی بازی خود داشته باشید.

در چنین حالی نیاز به شبیه‌ساز اندروید برای ویندوز یا مک خواهید داشت. شبیه‌سازهای اندروید مختلفی در سراسر اینترنت وجود دارد که بسته به نیاز خود می‌توانید از هریک استفاده کنید. درادامه لیستی از بهترین برنامه‌های شبیه‌ساز اندروید برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک به‌همراه ویژگی‌های هریک آمده است. همچنان با زومیت همراه باشید.

BlueStacks

شبیه‌ساز Bluestacks
  • رایگان
  • به‌روزرسانی‌های مداوم
  • حالت Root
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD
  • امکان اجرا روی حداقل رم ۴ گیگابایت
  • پشتیبانی از ویندوز ۷، ۸، ۸٫۱، ۱۰ و مک

لیست را با شبیه‌ساز اندروید BlueStacks شروع می‌کنیم. شبیه‌سازی که احتمالاً بسیاری از شما مخاطبان زومیت از آن استفاده کرده‌اید یا حداقل نام آن را شنیده‌اید. درحال‌حاضر BlueStacks یکی از پراستفاده‌ترین شبیه‌سازهای اندروید در دنیای سیستم عامل‌های دسکتاپ به‌شمار می‌رود که دلیل این اتفاق را می‌توان نصب راحت و رابط کاربری ساده آن دانست. افزون براین، ویژگی Keymapping گزینه‌ای کاربردی برای گیمرها به‌شمار می‌رود.

اخیراً پنجمین نسخه از BlueStacks با شعار «هیولای عملکرد» (Performance Beast) معرفی شده است که از ویژگی‌هایی چون کاهش ۵۰ درصدی مصرف رم و اجرای شبیه‌ساز تنها در ۲۳ ثانیه بهره می‌برد. درمقام مقایسه باید به اجرای نسخه پیشین در ۳۷ ثانیه اشاره کنیم که تفاوتی ۵۰ درصدی را شامل می‌شود. طبق اعلام شرکت بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از بلواستکس استفاده می‌کنند و تعداد کتابخانه بازی‌های آن نیز به بیش از ۲ میلیون می‌رسد.

شبیه‌ساز اندروید BlueStacks درحال حاضر برای هردو سیستم عامل ویندوز و مک دردسترس است (نسخه ۵ برای سیستم عامل مک درزمان نگارش این مقاله در درسترس نیست) و می‌توانید برای دانلود از لینک زیر اقدام کنید.

Android Studio

شبیه‌ساز Android Studio
  • رایگان
  • اندروید خالص مشابه یک گوشی اندرویدی
  • امکان نصب تمامی نسخه‌های اندروید به دل‌خواه
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD
  • پشتیبانی از تمامی نسخه‌های ویندوز، مک، لینوکس و ChromeOS

شاید بهترین و ساده‌ترین گزینه برای اجرای نرم‌افزارهای اندرویدی در سیستم عامل ویندوز و مک برای توسعه‌دهندگان را اندروید استودیو دانست. اندروید استودیو با فراهم کردن مدل‌های مختلف مانند سری پیکسل یا برخی از گلکسی‌های سامسونگ به‌عنوان رفرنس، شیوه اجرای اپلیکیشن‌ها را روی این دستگاه‌ها بررسی می‌کند. اما همان‌طورکه گفته شد اندروید استودیو تنها برای توسعه‌دهندگان گزینه مناسبی محسوب می‌شود و ممکن است برای دیگر کاربران، ستاپ اولیه و راه‌اندازی شبیه‌ساز، امری پیچیده به‌نظر برسد. از طرفی شبیه‌ساز اندروید استودیو با وجود ویژگی‌های مشابه یک شبیه‌ساز عادی، همچنان برای توسعه اپلیکیشن‌های مختلف آماده شده است. از این رو احتمالاً عملکرد مشابهی چون دیگر شبیه‌سازها در این لیست نداشته باشد.

شبیه‌ساز اندروید استودیو را نمی‌توان مورد مناسبی برای استفاده‌های روزمره گیمینگ دانست اما اگر کامپیوتر شخصی شما قدرت کافی برای اجرای آن را داشته باشد، تجربه‌ای خالص از سیستم عامل اندروید را همانند یک گوشی اندرویدی در کامپیوترهای دسکتاپ دراختیارتان خواهد گذاشت.

Bliss OS

شبیه‌ساز Bliss OS
  • رایگان
  • تجربه‌ای نرم و روان به‌همراه پوسته اختصاصی
  • امکان نصب درکنار ویندوز و روی فلش درایو
  • دارای نسخه اندروید ۱۲
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD

Bliss OS را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین شبیه‌سازهای این لیست دانست؛ چراکه افزون‌بر نصب عادی به‌عنوان یک برنامه، امکان نصب درکنار ویندوز و در پارتیشنی جداگانه و نصب در حافظه فلش را دراختیار کاربر می‌گذارد. در Bliss OS برخلاف شبیه‌سازهایی چون BlueStacks، خبری از ویژگی‌های گیمینگ نیست؛ ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم تا برای مقاصد گیمینگ از شبیه‌ساز دیگری استفاده کنید.

طبق بررسی‌های انجام شده، Bliss OS بهترین عملکرد خود را درزمان نصب درکنار ویندوز در درایوی جداگانه یا درزمان نصب روی حافظه فلش ارائه می‌کند. البته درنظر داشته باشید که نسخه‌های جدیدتر Bliss OS مدل‌های محدودتری از تراشه‌ها و کارت‌های گرافیک اینتل، AMD و انویدیا را پشتیبانی می‌کند. از این رو پیش از نصب بهتر است نگاهی به دستگاه‌های پشتیبانی شده آن داشته باشید.

GameLoop

شبیه‌ساز Gameloop
  • رایگان
  • مناسب برای مقاصد گیمینگ
  • نصب سریع و راحت
  • شناسایی سخت‌افزار و اجرای تنظیمات مناسب به‌صورت خودکار
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD

اگر طرفدار دوآتیشه سری Call of Duty باشید قطعاً نام Gameloop را شنیده‌اید. ماشین مجازی اندروید که به‌واسطه پشتیبانی رسمی از بازی‌های Call of Duty و PUBG به‌شهرت فراوانی دست یافت و با دستیابی به ۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، به‌جرات می‌توان گفت که یک‌شبه ره صدساله را طی کرد. نصب GameLoop روند بسیار ساده‌ای دارد و تنها با اجرای فایل اجرایی و زدن چند کلیک، دانلود و نصب خواهد شد. این نرم‌افزار پس از دانلود نیز به‌صورت خودکار سخت‌افزار کاربر را شناسایی می‌کند و بسته به قدرت آن تنظیمات مختلفی را برای اجرای هرچه‌بهتر بازی‌ها اعمال می‌کند.

گیم‌لوپ برخلاف بسیاری از شبیه‌سازها از DirectX نیز پشتیبانی می‌کند که درنهایت سبب اجرای روان‌تر بازی‌ها در بستر ویندوز می‌شود. خوشبختانه پشتیبانی تنها به ویندوز محدود نمی‌شود و کاربران دستگاه‌های مک نیز می‌توانند از تجربه اجرای بازی‌های اندروید در پلتفرم دسکتاپ اپل، لذت ببرند.

LDPlayer 9

شبیه‌ساز LDPlayer
  • رایگان
  • مناسب برای مقاصد گیمینگ
  • نصب سریع و راحت
  • استفاده بسیار کم از رم
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD

شاید اسم LDPlayer چندان برایتان آشنا نباشد. این شبیه‌ساز که درحال‌حاضر تنها برای سیستم عامل ویندوز عرضه می‌شود تمرکز ویژه‌ای بر اجرای درست بازی‌ها و عملکرد نرم و عاری و هنگ و لگ آن‌ها دارد. به‌طوری‌که توسعه‌دهنده آن ادعا می‌کند از نظر عملکرد، برتری فاحشی درمقایسه با دیگر بازیگران دارد و عدد ۱۰۰ درصد را اعلام می‌کند.

به‌واسطه بهره‌مندی LDPlayer 9 از اندروید ۹، توان اجرای تقریباً تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندروید را دارد. روند نصب آن نیز شباهت زیادی به GameLoop دارد و تنها با اجرای فایل EXE و دانلود دیتای حدود ۷۰۰ مگابایتی آن، اجرا خواهد شد. افزون‌براین شبیه‌ساز LDPlayer 9 به‌تنهایی کمتر از ۵۰۰ مگابایت از رم را اشغال خواهد کرد که به اجرای هرچه‌بهتر بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها کمک شایان ذکری می‌کند و حتی برای کاربرانی با میزان رم محدود نیز گزینه مناسبی خواهد بود.

ما نیز در بررسی‌های انجام شده عملکرد بسیار مطلوبی را از LDPlayer 9 شاهد بودیم. البته تنها نکته منفی درباره این شبیه‌ساز را می‌توان مشکل در اجرای بازی Call of Duty Mobile دانست. البته به‌نظر می‌رسد که این اتفاق نه یک مشکل از سمت سازنده، بلکه محدودیتی از جانب Tencent است تا بازی محبوب آن تنها در شبیه‌ساز GameLoop مورد استفاده قرار بگیرد.

Droid4X

شبیه‌ساز Droid4X
  • رایگان
  • نصب سریع و راحت
  • دارای رکوردر داخلی
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD
  • پشتیبانی از ویندوز ۷، ۸، ۱۰، ۱۱ و مک

شبیه‌ساز بعدی در این لیست droid4x نام دارد که می‌توان آن را از لحاظ ظاهر، قدرت پردازشی و اجرا در سطح Genymotion دانست. Droid4X از یک ویژگی جالب درمقایسه با دیگر موارد حاضر در این لیست بهره می‌برد. به‌همراه این شبیه‌ساز یک اپلیکیشن اندرویدی نیز ارائه می‌شود که به کمک آن می‌توانید برخی از امور بازی‌ها را در گوشی هوشمند خود به‌سرانجام برسانید یا حتی می‌توانید تصویر بازی را در مانیتور خود داشته باشید و در عین حال، از گوشی خود برای کنترل بازی استفاده کنید. برای مثال در هنگام اجرای بازی آسفالت 8 در شبیه‌ساز Droid4X، توسط اپلیکیشن نصب شده در گوشی موبایل خود می‌توانید مواردی همچون روشن کردن خودرو یا کنترل مسیر حرکتی آن را انجام دهید که بدون شک امری جذاب و کاربردی خواهد بود.

درزمینه اجرای بازی‌ها نیز Droid4X عملکرد رضایت‌بخشی را به‌نمایش می‌گذارد اما همچنان درپله‌ای پایین‌تر از دیگر رقبا قرار می‌گیرد. دلیل این اتفاق نیز مشخص است. تیم پشت Droid4X سعی دارد تا شبیه‌سازی را توسعه دهد تا برای تمامی مصارف کاربردی باشد. خوشبختانه این شبیه‌ساز به‌صورت کاملاً رایگان منتشر شده است و برای استفاده از آن، نیازی به پرداخت هزینه‌های جداگانه نخواهید داشت.

Genymotion

شبیه‌ساز Genymotion
  • رایگان
  • شامل انواع نسخه‌های اندروید از ۴٫۴ به بعد
  • امکان استفاده به‌جای شبیه‌ساز Android Studio
  • ارائه کننده پلن‌های شبیه‌ساز ابری برای سازمان‌ها
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD

Genymotion را می‌توان یکی از پیشرفته‌ترین شبیه‌سازهای اندروید برای سیستم عامل ویندوز دانست. بااینکه این شبیه‌ساز از روند نصب بسیار پیچیده‌ای بهره می‌برد و با مطلع نبودن از روند نصب امکان اجرا نشدن شبیه‌ساز وجود دارد، اما همچنان یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها درمیان دیگر رقبا به‌شمار می‌رود. درزمان نصب Genymotion باید نسخه اندروید موردنظر خود را از اندروید ۴٫۴ تا ۱۲ انتخاب و بسته به نیاز خود برخی از ویژگی‌ها را فعال یا غیرفعال کنید. افزون‌براین می‌توانید به‌جای شبیه‌ساز Android Studio که به‌عقیده برخی کند و سنگین است، از Genymotion استفاده کنید.

از Genymotion می‌توان به‌منظور اجرای انواع بازی و اپلیکیشن استفاده کرد اما باید درنظر داشته باشید که این شبیه‌ساز برای اجرای تخصصی بازی‌ها و دریافت بهترین FPS توسعه نیافته است. درحقیقت Genymotion بیشتر برای توسعه‌دهندگان و کاربران حرفه‌ای مناسب خواهد بود تا افرادی که می‌خواهد با یک کلیک بازی یا اپلیکیشن موردنظر خود را با بهترین عملکرد اجرا کنند.

PrimeOS

شبیه‌ساز PrimeOS
  • رایگان
  • نصب در پارتیشن جداگانه
  • عملکرد بهتر درمقایسه با شبیه‌سازهای عادی
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD

PrimeOS شباهت زیادی به Bliss OS دارد؛ با این تفاوت که هیچ برنامه‌ای برای نصب در ویندوز وجود ندارد و تنها می‌توان شبیه‌ساز را درکنار ویندوز استفاده کرد. ازاین‌رو با روند نصب بسیار پیچیده‌ای روبه‌رو خواهید شد که برای کاربران معمولی چندان خوشایند نخواهد بود. البته تیم PrimeOS نصب‌کننده‌ای اختصاصی (Installer) برای کاربران تهیه کرده‌اند که روند نصب و ساخت پارتیشن را بسیار راحت‌تر می‌کند اما همچنان باید دانش فنی سطح متوسطی داشته باشید.

PrimeOS محیط دسکتاپ پیشرفته‌ای را دراختیار کاربران قرار می‌دهد که شباهت زیادی نیز به ویندوز دارد. تمامی اپلیکیشن‌ها درقالب پنجره (مجددا مشابه ویندوز) اجرا می‌شوند و قابلیت تغییر سایز نیز دارند. این شبیه‌ساز به‌صورت پیش‌فرض به‌همراه سرویس‌های گوگل عرضه می‌شود و برای نصب بازی و اپلیکیشن یا استفاده از دیگر سرویس‌های گوگل جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

NoxPlayer

شبیه‌ساز NoxPlayer
  • رایگان
  • یکی از قدیمی‌ترین شبیه‌ساز اندروید
  • پشتیبانی از ویندوز و مک
  • پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD

شبیه‌ساز بعدی این لیست، NoxPlayer نام دارد که یکی از قدیمی‌ترین شبیه‌سازهای اندروید به‌شمار می‌رود. این شبیه‌ساز برای اولین‌بار ویژگی KeyMapping را به‌کاربران خود درقالب نواری در سمت راست پنجره شبیه‌ساز ارائه کرد؛ ویژگی کاربردی‌ای که هم‌اکنون به‌عنوان استانداردی ثابت در دنیای شبیه‌سازهای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه‌بر موارد گفته شده NoxPlayer می‌تواند چند بازی یا برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا کند؛ البته اگر که سخت‌افزار قدرتمندی برای انجام این کار داشته باشید. اجرای چند اپلیکیشن به‌صورت هم‌زمان بسته به وسعت نرم‌افزار، منابع چندانی را اشغال نمی‌کند اما درزمینه اجرای بازی‌ها شرایط متفاوت خواهد بود.

درحال‌حاضر نسخه پایدار NoxPlayer از اندروید ۷ بهره می‌برد اما نسخه اندروید ۹ آن نیز درحال‌حاضر و تا زمان نگارش این مقاله در فاز بتا قرار دارد. برای دانلود و نصب نیز کار سختی درپیش ندارید و تنها با اجرای فایل نصبی آن و طی کردن چند مرحله ساده، دیتای موردنیاز دانلود و نصب خواهد شد. پس از نصب می‌توانید از فروشگاه نرم‌افزاری گوگل‌پلی بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های موردنظر خود را دانلود کنید.

ویندوز ۱۱

شبیه‌ساز WSA
  • رایگان
  • پشتیبانی گسترده مایکروسافت
  • امکان نصب تمامی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها ازطریق Side Loading
  • هماهنگی فوق‌العاده با ویندوز ۱۱ و پوسته این سیستم عامل

درانتهای لیست باید به جدیدترین بازیگر دنیای شبیه‌سازهای اندروید یعنی ویندوز ۱۱ اشاره کنیم. شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های ویندوز ۱۱ را پشتیبانی از برنامه‌های اندروید ازطریق برنامه Windows Subsystem for Android™️ دانست. هرچند که مایکروسافت برای فراهم کردن فروشگاهی مملو از عناوین اندرویدی، نه با گوگل بلکه با آمازون همکاری کرده است؛ اتفاقی که در وهله اول برای بسیاری از کاربران نقطعه ضعف این سرویس قلمداد خواهد شد.

باوجود چنین محدودیتی همچنان می‌توان با انجام چند مرحله ساده امکان نصب اپلیکیشن یا بازی به‌صورت Side Loading را فراهم کرد. افزون‌براین نسخه‌ای از Windows Subsystem for Android به‌صورت دستکاری شده یا به‌اصطلاح Modded فراهم شده است که بانصب آن‌ها می‌توانید از سرویس‌های گوگل نیز استفاده کنید. البته برای نصب این نسخه باید دانش فنی بالایی داشته باشید.

برنامه‌های اندروید در ویندوز ۱۱ رفتاری شبیه به برنامه‌های عادی سیستم عامل دارند و می‌توانید پس از پین کردن در استارت یا تسکبار، با یک کلیک آن را اجرا کرد. از طرفی اجرا شدن برنامه‌ها در پوسته ویندوز هماهنگی بی‌نظیری را ارائه می‌کند که در هیچ‌یک از دیگر شبیه‌سازها به‌چشم نمی‌خورد. البته باید درنظر داشته باشید که WSA از ویژگی‌های گیمینگ اختصاصی بهره نمی‌برد و عملکرد اپلیکیشن‌ها با قدرت سخت‌افزاری دستگاه شما رابطه مستقیمی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات