سونی فروش نوارهای مغناطیسی بتامکس را متوقف می‌کند

سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
بتامکس (Betamax) فرمتی است که گرد تاریخ روی آن نشسته، اما سونی همچنان به فروش آن ادامه می‌داد، حال آنکه این کمپانی اعلام کرده فروش این فرمت را به طور کامل کنار خواهد گذاشت. البته باید به این موضوع اشاره کرد که بتامکس با ظهور رقیب قدرتمندی چون VHS که توسط JVC معرفی شد، نتوانست آنچنان که باید در بازار عرض اندام کند.
تبلیغات

 نوار‌های مغناطیسی را باید فناوری متعلق به چند دهه‌ی اخیر خواند. سونی به عنوان یکی از پیشروترین کمپانی‌ها در حوزه‌ی فناوری، بتامکس را در سال ۱۹۷۵ معرفی کرد. البته کمپانی رقیب، یعنی JVC در سال ۱۹۷۶ فناوری دیگری را با نام VHS معرفی کرد که همین موضوع دستمایه‌ی مجادلات فناوری در حوزه‌‌ی فناوری و رسانه شد. با وجود قدیمی شدن این فناوری، سونی همچنان به فروش آن ادامه می‌داد، بطوریکه کاست‌های بتا همچنان قابل خریداری بودند. حال سونی اعلام کرده که از ماه مارس آینده، فروش این کاست‌ها را نیز بصورت کامل متوقف خواهد کرد.

اما کاست‌های بتا تنها محصولی نیست که بالاخره از فروشگاه‌ این کمپانی رخت بر می‌بندد، بلکه کاست‌های MicroMV مورد استفاده در دوربین‌های فیلمبرداری نیز در انتظار سرنوشت مشابهی است. سونی از سال ۲۰۰۲ تولید کاست‌های بتامکس را متوقف کرده، اما دلیل اینکه همچنان به فروش این محصولات ادامه داده، در هاله‌ای از ابهام است. در صورتی که سری به فروشگاه سونی در ژاپن بزنید، می‌توانید این کاست‌ها را به راحتی پیدا کنید. همچنین در آمازون ژاپن نیز شماری از این کاست‌ها یافت می‌شود.

آخرین محصولات از سری بتامکس شامل EL-500B، 2L-500MHGB، 2L-750MHGB  و تمیز‌کننده‌ی نوار L-25CLP بودند. در مورد کاست‌های MicroMV نیز می‌توان به یک نوع کاست و پاک کننده‌ی آن اشاره کرد که دیگر به فروش نخواهند رسید.

آیا شما نیز خاطراتی از این کاست‌ها و پخش‌کننده‌های آن‌ها به یاد دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات