به بهانه برگزاری نمایشگاه تلکام: فناوری ارتباطات، توسعه یا فرصت سوزی؟

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
مطالعه 7 دقیقه
همان طور که می‌دانید در روزهای گذشته شاهد دو رویداد مهم در حوزه‌ی فناوری ارتباطی بودیم که یکی برپایی نمایشگاه سالانه‌ی تلکام و دیگری سفر وزیر ارتباطات به نیویورک بود. برای خواندن نقطه نظراتی در این دو مقوله با ما همراه باشید.
تبلیغات

نمایشگاه تلکام ۹۴

نمایشگاه تلکام به سبک و سیاق هر ساله‌ی خود برگزار شد و با اینکه امسال انتظار داشتیم با حصول توافق هسته‌ای، تکاپوی بیشتری را از سوی شرکت‌های خارجی فعال در این زمینه شاهد باشیم اما بجز معدودی از نام‌های کمتر شناخته شده، تفاوت دیگری را ندیدیم و باز هم بزرگترین و اصلی‌ترین سالن‌های نمایشگاه به شرکت‌های دولتی و فعالان داخلی این عرصه اختصاص داده شده بود.

انتظار داشتیم با حصول توافق هسته‌ای، تکاپوی بیشتری را از سوی شرکت‌های خارجی در نمایشگاه تلکام شاهد باشیم

شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت‌های تابعه بخش اعظم سالن ۸ و ۹ را در اختیار داشتند و شرکت‌های فعال در سخت افزار و نرم افزارهای مرتبط با ICT، توسعه‌ی شبکه‌های WAN و ارتباطات راه دور نیز که برخی به طریقی در ارتباط مستقیم با شرکت زیرساخت هستند نیز در این سالن‌ها غرفه‌هایی برپا کرده بودند. البته  همراه اول، ایرانسل، رایتل و شرکت مخابرات نیز هر یک سالن‌های اختصاصی و آماده شده‌ی خود را آماده کرده بودند، به گونه‌ای که نام‌های دیگر کاملا در حاشیه بودند و پیدا کردن غرفه‌ی شرکت‌های خصوصی و معتبر در کنار این سالن‌های پر رفت و آمد و با تبلیغات بسیار سنگین کار آسانی نبود. با یک بازدید گذرا نیز می‌شد برتری و غلبه‌ی حضور و هزینه‌ی فراتر از انتظار شرکت‌های دولتی یا شبه دولتی را در نمایشگاه احساس کرد که البته اتفاق جدیدی نیست.

zirsakht2 - Copy

چیزی که از چنین رخدادی انتظار داشتیم دست کم دیدن نشانه‌هایی از برنامه‌ ریزی‌های مدون برای بهره گیری از شرایط جدید بعد از توافق هسته‌ای، تسریع فرآیند توسعه و بهبود کیفی وضعیت ارتباطات داخلی و بین الملل شبکه ی دیتای کشور و سرویس دیتای شبکه‌های موبایلی اپراتورهای مطرح بود که پس از بازدید، متاسفانه هیچ یک از کارشناسان و همکارانمان ما چنین برداشتی را از فضای کلی نمایشگاه نداشتند.

وزیر ارتباطات در نیویورک

از طرف دیگر وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات هم به دلیل همراهی ریاست جمهوری کشورمان در سفر به نیویورک از افتتاح نمایشگاه بازماند و چند روزی را به همراه هیئت ایرانی در نیویورک به برنامه‌های از پیش تعیین شده پرداختند، اما در روز آخر نمایشگاه توانست بازدیدی از آن داشته باشد. آن گونه که از اظهارات واعظی در صفحه‌ی رسمی او برداشت می‌شود بازدید یا ملاقات اعلام شده‌ی مرتبطی با فعالیت وزارتخانه‌ی متبوع خود در این سفر ترتیب نداده بود، اما در دیدار با نخبگانِ ایرانی مقیم امریکا حضور داشت.

mahmud vaezi

واعظی ملاقات رسمی مرتبط با فعالیت وزارتخانه‌ی متبوع خود در این سفر ترتیب نداده بود

به موازات آن، سفرها و دیدارهای دیگری نیز در جریان بازار داغ دید و بازدیدها و گفتگوهای مقر رسمی نهادهای بین المللی در نیویورک وجود داشت که پرداختن به یکی از آنها خالی از لطف نیست!

نخست وزیر هند در دره‌ی سیلیکون

نارِندرا مودی، نخست وزیر هند به خاطر دیدگاه‌های نافذ و پشتیبانی مداوم‌اش از فناوری‌های مدرن ارتباطی و پیشرفته در بین سیاستمداران دیگر متمایز و شناخته شده است. البته ریشه‌ی این جهت گیری را نه در خواسته‌ی کنونی سیاستمداران ارشد کشور هند، بلکه باید در دهه‌ها سرمایه گذاری و توسعه‌ی زیر ساخت‌های این کشور در زمینه‌ی فناوری و تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مرتبط با علوم رایانه‌ای و دیجیتال جستجو کرد، امری که توانست در سالیان بعد بخش بزرگی از پیشرفت همه جانبه و پیشتازی کشور هند نسبت به رقبای منطقه‌ایش را مشخصا مرهون عملکرد خود بداند.

modi-7594

نارندرا مودی، یکشنبه‌ی هفته‌ی پیش، همزمان با برگزاری اجلاس سالانه‌ی ملل متحد سفری را به دره‌ی سیلیکون در کالیفرنیا آغاز کرد که مشخصا با هدف تامین نظر صاحبان صنایع بزرگ تکنولوژی برای استمرار یا تسریع و رونق سرمایه گذاری در بخش‌های مربوطه و مستعد در کشورش صورت گرفت. او در میان استقبال شورانگیز خیل هموطنانش وارد سن خوزه شد و با مدیران شرکت‌های مایکروسافت و  گوگل که از قضا هموطنانش هم بودند دیدار کرد و با موسس فیس‌بوک ، مارک زاکربرگ نیز دیدار مفصلی داشت.

PM in San Jose

خروجی دیدارهای متعدد و گفتگوهای انجام شده در این چند روز سپری شده در کالیفرنیا همان چیزی بود که نخست وزیر هند از ابتدا قصد داشت به عنوان سوغاتی برای هموطنانش به هند بازگرداند و برای آن تبلیغات کلامی گسترده‌ای را هم آغاز کرده بود. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در جریان ضیافت شامی که برای مقام ارشد هندی تدارک دیده بود اعلام کرد که قصد دارد بودجه‌ی لازم برای دسترسی بیش از ۵۰۰ روستا به اینترنت (نه خط تلفن) در کشور مادریش را فرآهم کند. همچنین ساندار پیچای، مدیرعامل جدید گوگل هم وعده داد که شرایط لازم برای گسترش دسترسی به اینترنت در یکی از بزرگترین شبکه‌های ریلی جهان در هند را به کمک دولت هند مهیا سازد. مارک زاکربرگ هم قول داد که توجه ویژه‌ای را به دسترسی کاربران هندی تحت پروژه‌ی جهانی فیس بوک برای فرآهم کردن دسترسی به اینترنت داشته باشد.

هندی‌ها می‌خواهند با کمک نگاه مثبت جهانیان به یکه تازی هندی‌ها درحوزه فناوری، بیشترین میزان سرمایه برای توسعه و آموزش و زمینه سازی برای خلق استعدادهای جدید را در کشور خود فرآهم سازند

ناگفته پیدا است که تصمیم گیران کشور در حال توسعه‌ای مانند هند که نزدیک به یک میلیارد نفر از جمعیت زمین را در خود جای داده است به اهمیت روز افزون فناوری برای تداوم توسعه‌ی کشور خود واقف هستند و قصد دارند به بهترین شکل ممکن از حضور هندی‌ها در راس غول‌های فناوری دره‌ی سیلیکون بهره برداری کنند. بدین ترتیب آنها می‌خواهند با کمک نگاه مثبت جهانیان به یکه تازی هندی‌ها در این حوزه، بیشترین میزان سرمایه برای توسعه و آموزش و زمینه سازی برای خلق استعدادهای جدید را در دهه‌های آینده در کشور خود فرآهم سازند و دورنمای روشن‌تری را برای هند ترسیم کنند.

سهم ایران در بازار فناوری‌های ارتباطی و دنیای دیجیتال آینده

اولین سوالی که در شرایط جدید به ذهن خطور می‌کند این است که سهم ایران از این بازار گسترده‌ی فناوری و جلب نظر همکاری غول‌های دیجیتالی دنیا چیست؟ آیا می‌توان از فضای مثبت ایجاد شده پس از تصویب برجام برای ایجاد و تقویت نهادهای دانش بنیان، آموزش نیروی ماهر و متخصص در حوزه ی فنآوری و همین‌طور جلب و رونق سرمایه گذاری در داخل کشور بهره‌گیری کرد؟ آیا با فراهم شدن سهولت بیشتر دسترسی به تجهیزات پیشرفته و همکاری با شرکت‌های خارجی فعال در زیرساخت‌های شبکه‌ی انتقال توزیع، می‌توان به بهبود کیفی شبکه و خدمات قابل عرضه به مشتریان و کاربران نهایی ایرانی امیدی داشت یا خیر؟ آیا برنامه‌ای برای بهره گیری از شرایط جدید اندیشیده شده است یا مثل همیشه این فناوری حیاتی از کمبود اهتمام مدیران و تصمیم گیران در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت رنج خواهد برد؟ آیا سرانجام می‌توان نقطه ی پایانی بر نارضایتی عمومی کاربران ایرانی از کیفیت خدمات اینترنتی متصور بود؟

رفع تحریم‌های نرم افزاری و سخت افزاری و ایجاد فرصت‌های جدید

اولین و فوری‌ترین خواسته‌ی کاربران ایرانی تسریع در روند برچیده شدن تحریم‌های سخت افزاری و نرم افزاری شرکت‌های عرصه‌ی فناوری است؛ چیزی که می‌توانست دلیل عمده‌ی مذاکره با چهره‌های سرشناس این صنعت در جریان سفر به نیویورک هم قلمداد شود.

 انتظار می‌رفت که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تلاش‌هایی را برای برقرار ارتباط و مذاکره با شخصیت‌های تاثیرگذار در این زمینه انجام می‌داد یا اگر این امر به هر دلیلی فعلا میسر نبود،  دست کم نیت و نظرِ خود را برای داشتن چنین قصدی در آینده با کاربران ایرانی در میان می‌گذاشتند و علت آن را هم توضیح می‌دادند، چرا که اهتمام به ایجاد ارتباطات رسمی با شرکت‌های شاخص فناوری و عقد قرارداد همکاری و بومی سازی علوم نوین از این طریق ، همانند آنچه که سیاستمدار هندی برای آن تدارک دیده بود، یکی از نیازهای اساسی و ضروری ایران در دهه‌های آینده به نظر می‌رسد و زمینه سازیِ بدون فرصت سوزی برای این امر می‌تواند پیشرفت همه جانبه‌ی کشور را در تمام بخش‌های صنعت و تجارت برای کشورعزیزمان نوید دهد و بازار کار جدیدی ایجاد کند.

انتظار می‌رفت که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تلاش‌هایی را برای برقرار ارتباط و مذاکره با شخصیت‌های تاثیرگذار در حوزه فناوری انجام می‌داد

شاید تصور کنید برای برآورده شدن چنین انتظاراتی، زودتر از آنکه باید متوقع شده‌ایم، یا اینکه در شرایطی که هنوز بَرجام به مرحله‌ی اجرا وارد نشده، داشتن انتظاراتی این چنینی دور از واقعیت است. اما منطق ایجاب می‌کند که جهت گیری‌های ما در سیاست‌های کلان در سمت و سویی همگام با بهره گیری از تجربیات و چشم انداز کشورهایی باشد که در سال‌های نه چندان دور در شرایطی پایین‌تر از کشور ما بودند، اما توانستند با بهره گیری از فناوری‌های نوین، ایجاد شغل، سرمایه گذاری و پرورش استعدادهای جوان در این عرصه، میان‌بُری را به سوی پیشرفت و ترقی کشور خود ایجاد کنند و نخبگان خلاق خود را تا رده های بالای غول‌های فناوری برتر دنیا ارتقا داده و در معرض دید جهانیان قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات