بررسی دستبند هوشمند مایکروسافت (Microsoft Band)

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
مطالعه 14 دقیقه
دستبندهای سلامتی، ساعت‌های هوشمند، عینک هوشمند، هدست واقعیت افزوده و...! این روزها نام این ابزارها را زیاد می‌شنویم. این موضوع نشان می‌دهد که آینده گجت‌های هوشمند به سمت ابزارهای پوشیدنی پیش می‌رود. در ادامه با بررسی یکی از جدیدترین این ابزارها، یعنی دستبند مایکروسافت همراه زومیت باشید.
تبلیغات

امروزه قانون نانوشته‌ای گجت‌های پوشیدنی را که روی دست بسته می‌شوند، به دو حوزه تقسیم کرده است: ساعت‌های‌هوشمند و دست‌بند‌های سلامتی. دست‌بند‌های سلامتی غالبا همراه با سنسورهای مختلفی روانه‌ی بازار می‌شوند که هدف از آن کمک به کاربران در جهت سنجش فاکتورهای سلامتی است.

ساعت‌های‌هوشمند نیز با قابلیت‌های گسترده‌تر امکانات شبیه به گوشی‌های‌هوشمند را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما در این بین شماری از کمپانی‌ها، محصولی تولید کرده‌اند که نه می‌توان آن را دست‌بند هوشمند سلامتی خواند و نه از نظر ظاهری جایی بین ساعت‌های‌هوشمند دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم مایکروسافت بند، اولین ابزار پوشیدنی تجاری ردموندی‌ها را بررسی کنیم.

 این دستبند توسط شرکت امتداد پارسه در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی و ارگونومی

مایکروسافت بند ظاهری بسیار ساده اما زیبا دارد. دست‌بند سلامتی مشکی رنگ مایکروسافت بسیار ساده است و از طراحی مستطیل شکل و طویلی بهره می‌برد. با در دست گرفتن این دست‌بند هوشمند می‌توان به‌راحتی دید که این محصول بسیار ضخیم‌تر از چیزی است که در تصاویر دیده می‌شود. طراحی این دستبند به شکلی است که بخش بزرگی از آن را صفحه نمایش پر کرده است و همین عامل باعث می‌شود وقتی صفحه نمایش روشن است جلوه‌ی جذابی به خود بگیرد. ساعت هوشمند مایکروسافت از نظر تنوع و تعداد سنسورها در نوع خود بی‌نظیر است و هر امکانی که فکرش را بکنید در اختیارتان قرار می‌دهد.

مایکروسافت بند

طرفین مایکروسافت بند ساختاری ساده و زیبا دارد و درون آن می‌توان برآمدگی‌هایی را مشاهده کرد که مایکروسافت در این قسمت‌ها واحد‌های پردازشی و سنسور‌ها را جای داده است. در قسمت زیرین، لبه‌های دو بند به هم می‌رسند که در انتها بصورت آزادانه‌ای قرار گرفته‌اند. روی لبه‌ی بندی که در داخل قرار گرفته، سنسور ضربان سنج قرار دارد. مایکروسافت طراحی هوشمندانه و بسیار خوبی را برای چفتِ بند در نظر گرفته است، بخشی از بند روی بخش دیگر قرار می‌گیرد و از طریق یک چفت شل و سفت می‌شود تا براساس سایز دست شما، به خوبی روی دست جای بگیرد و کاملا ثابت باقی بماند. مایکروسافت‌بند در سه سایز مختلف روانه‌ی بازار خواهد شد تا افراد بنابر سایز مچ دست خود، گزینه‌ی مناسب را خریداری کنند.

مشخصات فنی مایکروسافت بند

  • بند پلاستیکی ارتجاعی با قابلیت تنظیم اندازه
  • نمایشگر ۱.۴ اینچی رنگی TFT لمسی خازنی با رزولوشن ۳۲۰ در ۱۰۶ پیکسل
  • بلوتوث 4 میکروفون و موتور ویبره
  • سنسورهای سنجش ضربان قلب اپتیکال، شتاب‌سنج، ژیرومتر، جی‌پی‌اس، سنسور نور، سنسور UV، سنجش دمای بدن، سنسور خازنی و سنسور GSR یا پاسخ برقی پوست
  • سازگار با  iOS 7.1، ویندوز فون 8.1 و اندروید 4.3 به بالا
  • ۲ باتری ۱۰۰ میلی‌امپرساعتی لیتیوم-یون با قابلیت شارژدهی تا ۴۸ ساعت در استفاده معمولی و زمان شارژ کمتر از ۱.۵ ساعت
  • ضد لک و ضد گردوغبار
  • قیمت در بازار ایران: ۱٫۲۰۰٬۰۰۰ تومان
microsoft-band-parts

مایکروسافت از یک صفحه‌ی نمایش رنگی OLED تخت بصورت عرضی روی این دست‌بند استفاده کرده است. این صفحه‌ی نمایش برخلاف گیر فیت اس سامسونگ خمیده نیست و از این رو در بالای دست‌بند گسترده شده و استفاده‌ی طولانی مدت از آن کمی منجر به اذیت شدن دست می‌شود، اما ظاهر آن زیبا و مدرن است. روی همین صفحه‌ی نمایش اعلانیه‌های مربوط به ایمیل‌ها و پیام‌های دریافتی نمایش داده می‌شود که می‌توان با لمس و کشیدن بین منوها جلو و عقب رفت. در لبه‌ی صفحه‌ی نمایش دو کلید فیزیکی تعبیه شده که یکی از کلید‌ها برای خاموش و روشن کردن صفحه‌ی نمایش و دیگری برای فعال کردن قابلیت‌های خاص ورزشی و کنترل فعالیت بدن به کار می‌رود.

مایکروسافت برای شارژ ساعت‌هوشمند خود از یک شارژر مغناطیسی استفاده کرده که البته با نمونه‌های مورد استفاده در محصولاتی چون مک‌بوک یا سرفیس‌پرو مایکروسافت متفاوت است.

روکش پلاستیکی مورد استفاده روی صفحه‌ی نمایش، خط و خش پذیر است و پس از مدتی استفاده بر روی آن خط و خش می‌افتد که برای یک دست بند هوشمند سلامتی با کاربرد در شرایطی همچون فعالیت‌های ورزشی اصلا مناسب نیست. یکی دیگر از نقاط ضعف این دست‌بند سلامتی، ضد آب نبودن آن است که برای گجتی با این کاربرد یک نقطه‌ی ضعف بزرگ محسوب می‌شود.

نحوه راه‌اندازی

مهم‌ترین مزیت دستبند هوشمند مایکروسافت، پشتیبانی جامع و کامل آن از پلتفرم‌های مختلف است. دست‌بند مایکروسافت را می‌توان با استفاده از انواع گوشی‌های‌هوشمند ویندوزفونی، iOS و اندروید استفاده کرد. برای ارتباط دست‌بند مایکروسافت کافی است اپلیکیشن اندروید، ویندوزفون یا iOS این دست‌بند را روی گوشی‌هوشمند نصب کرد. مایکروسافت در این اپلیکیشن نیز از الگوی طراحی اپلیکیشن‌های ویندوزفون استفاده کرده و شاهد نمایش منوی ساده‌ای هستیم که گزینه‌هایی نظیر Steps Taken ،Calorie Goal ،Miles Walked و Sleep Taken را در خود جای داده است تا بتوانید به اطلاعاتی نظیر کالری سوزانده شده، مسافت طی شده، گام‌های برداشته شده، وضعیت خواب، ضربان قلب و غیره را مشاهده کنید.

برای اتصال دست‌بند کافی است تا آن را روشن کرده و در گوشی‌هوشمندتان اپلیکیشن مورد نظر را اجرا کنید. با روشن شدن بلوتوث گوشی‌هوشمند از کاربر درخواست می‌کند تا دست‌بند خود را از میان گزینه‌های نمایش داده شده برگزیند. پس از انتخاب نام مورد نظر، مایکروسافت‌بند با گوشی‌هوشمند جفت می‌شود.

مایکروسافت بند

برای جفت کردن مایکروسافت بند با گوشی‌هوشمند خود باید ابتدا دست‌بند هوشمند را روشن کنید که این امر از طریق فشار دادن کلید پاور یا همان کلیدی که صفحه‌ی نمایش دست بند را روشن می‌کند، میسر می‌شود. پس از نصب کردن اپلیکیشن مربوط در گوشی‌هوشمند خود، کافی است تا با وارد کردن اطلاعات حساب کاربری مایکروسافت خود، وارد اکانت شوید. سپس به تنظیمات بلوتوث گوشی‌هوشمند رفته و نام مایکروسافت‌بند را از لیست ابزار‌های بلوتوثی که در گوشی یافته، انتخاب کنید. با مقایسه پین نمایش داده شده و اطمینان از صحت آن، پنجره‌ی باز  شده را تایید کنید که در این حالت بصورت خودکار اپلیکیشن باز شده و در واقع دست‌بند‌هوشمند با گوشی جفت می‌شود.

نرم افزار

بند سلامتی مایکروسافت می‌تواند با هر سه سیستم عامل اندروید، iOS و ویندوزفون کار کند. همین موضوع یکی از بزرگترین امکانات بند مایکروسافت در مقایسه با دیگر رقیبان است.

مایکروسافت بند

برای استفاده کامل از این بند سلامتی باید اپلیکیشن مخصوص سلامتی که مایکروسافت توسعه داده را بر روی گوشی هوشمند یا تبلت خود نصب کنید تا با همگام سازی تمام اطلاعات مربوط به سلامتی در دستگاه شما ثبت و بایگانی شود. هم‌اکنون می‌توان این اپلیکیشن‌ را از استور‌ پلتفرم‌های مختلف ویندوزفون، iOS و اندروید (نیازمند اندروید ۴.۳ و بالا و بلوتوث نسخه ۴.۰) دانلود و نصب کرد. تجربه‌ی کار با این اپلیکیشن در سیستم‌عامل‌های مختلف بسیار شبیه به یکدیگر است و تنها تفاوت بزرگ پشتیبانی کورتانا در سیستم عامل مایکروسافت است.

مایکروسافت بند

با بند سلامتی مایکروسافت شما می‌توانید خلاصه‌ای از فرآیند خواب، قدم‌هایی که در طول پیاده روی برداشته‌اید، تمرین‌ها و کالری سوزانده شده اطلاع پیدا کنید. محیطی که مایکروسافت برای تعامل با این گجت طراحی کرده شبیه مترو در ویندوز است و شما با تپ کردن بر روی هر کدام از کاشی‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره آن بخش بیابید. کاشی‌ها تنها به سمت راست و چپ حرکت می‌کنند و برای تعامل بیشتر باید دو دکمه تعبیه شده در کنار بند را فشار دهید. مایکروسافت می‌توانست بند خود را کاملا بر اساس لمس کردن سفارشی کند و استفاده از دکمه‌های فیزیکی را به دلایلی که در بخش سخت‌افزار شرح خواهیم داد، کنار بگذارد.

اپلیکیشن مخصوص مایکروسافت تنها به اطلاعات خود اکتفا نمی‌کند و با دریافت اطلاعات از منابع جانبی مثل MyFitnessPal و RunKeeper اطلاعات کاملی از فعالیت‌های شما را گردآوری می‌کند تا بدین ترتیب با ارائه آمار و ارقام در فواصل زمانی مشخص در بهبود و تناسب اندام به شما کمک کرده باشد. این اپلیکیشن حتی می‌تواند زمانی که شما پس از یک تمرین ورزشی نیاز دارید (زمان ریکاوری) را اعلام کند که البته گاهی اوقات زمانی بسیار زیاد را در نظر می‌گیرد! در رابط کاربری بند سلامتی مایکروسافت امکان شخصی سازی کاشی‌ها و قراردادن موارد پر استفاده در صفحه اصلی وجود دارد. تنظیم رنگ رابط کاربری و تغییر قالب رابط گرافیکی این بند از طریق گوشی موبایل شما نیز امکان پذیر است.

microsoft-band-gif

سنسور‌ها با دقت و سرعت بسیاری زیادی کار خود را انجام می‌دهند. برای مثال سنسور ماورابنفش زمانی که متوجه قرارگیری شما در زیر نور آفتاب می‌شود، فورا پیغام هشداری ارسال می‌کند تا شما کرم ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده کنید. سنسور GPS زمانی که متوجه نزدیک شدن شما به یک فروشگاه شود، به شما یادآوری می‌کند تا وسیله‌ای که لازم داشتید را خرید کنید. سنسور ضربان قلب حتی می‌تواند افزایش سطح اضطراب شما را حس کند و مواردی که ممکن است اضطراب شما را پیش از دیدار با رئیس‌تان کاهش دهد، پیشنهاد کند.

امکانات بند سلامتی مایکروسافت تنها به شمردن تعداد قدم‌های برداشته شده محدود نمی‌شود و این بند قادر است تماس‌های ورودی، ایمیل‌ها، پیام‌های متنی، پیغام‌های فیس‌بوک یا منشن‌های توییتر دریافت شده را به شما اطلاع دهد. در واقع بخش نرم‌افزاری این بند سلامتی به شکلی مستقل طرح ریزی شده و شما می‌توانید بسیاری از امکانات را از طریق همین گجت کوچک بسته شده بر روی مچ دست خود کنترل کنید.

مایکروسافت بند

نکته‌ای که در اینجا لازم به ذکر است همگام نبودن کامل این بند با گوشی‌های هوشمند است. اگر شما از دستگاه‌ای با پلتفرم اندروید یا iOS استفاده کنید، در زمان دریافت یک اعلان بر روی مچ دست خود، دیگر نمی‌توانید از آن خلاص شوید. حتی بعد از اینکه آن پیام یا اعلان را در گوشی خود پاک کردید، بند سلامتی شما آن اعلان را خوانده نشده اعلام می‌کند. با استفاده از یک دستگاه مبتنی بر ویندوزفون سینک کامل بین دو دستگاه اتفاق می‌افتد و این مشکل وجود نخواهد داشت. جواب دادن به پیام‌‌ها و اعلان‌ها تنها با اتصال به کورتانا میسر است و این امکان نیز تا به حال تنها برای پیام‌های متنی و ایمیل‌ها محدود شده است.

مشکل مهم دیگر مایکروسافت بند عدم پشتیبانی از زبان فارسی است و متون نامه‌ها یا پیغام‌های فارسی بصورت علامت سوال نمایش داده می‌شوند. شاید این مشکل در آینده و از طریق بسته‌ی بروز رسانی یا هک‌های غیر رسمی رفع شود.

مایکروسافت بند

مایکروسافت در همکاری با برندهای تناسب اندام شناخته شده همچون Gold’s Gym و Shape Magazine ویژگی جدیدی را با نام Guided Workouts برای بند سلامتی خود تعریف کرده است که در آن شما قادر خواهید بود تا برنامه های ورزشی خاص مد نظر خود را به رایگان دانلود کنید و آنها را در خانه و باشگاه بکار گیرید. تب Find a Workout در اپلیکیشن Health تمام تمرینات در دسترس را در خود جای می دهد که می توانید به دسته بندی آنها بپردازید. این تمرینات دارای سطح درجه بندی بر اساس سختی و آسانی و مدت زمان مشخص هستند. دستبند بوسیله صفحه نمایش خود، به راهنمایی انجام تمرین‌ها می پردازد و با شمارش حرکت تمرینی شما مشغول گردیده و زمان‌های انجام تمرین و استراحت را نیز با شمارش زمانی به کاربر نشان می‌دهد.

سخت افزار

عرض کم و طول بزرگِ صفحه نمایش باعث شده تا  دستند سلامتی مایکروسافت از انحنای کمی برخوردار باشد. همین موضوع قرارگیری دستبند بر روی دست را با مشکل مواجه کرده است. همچنین روشن کردن ساعت با استفاده از دکمه  آزار دهنده است و احتمالا در دراز مدت باعث آسیب وارد شدن به این دکمه می‌شود. در بسیاری از شرایط مجبور هستید برای انجام دستور نهایی دکمه‌ی فیزیکی را فشار دهید و این در حالی است که انجام آن کار با لمس صفحه به مراتب راحت‌تر خواهد بود. سنسور سنجش نور محیط در این بند سلامتی همیشه روشن است و همین موضوع باعث تخلیه سریع باتری شده است.

مایکروسافت بند

دستبند سلامتی مایکروسافت از سنسور‌های متعددی در درون خود برخوردار است که یکی از آن‌ها GPS است. نمایشگر ۱.۴ اینچی این محصول بسیار شفاف و روشن است و در زیر نور آفتاب نیز خوانایی خود را از دست نمی‌دهد. راستش را بخواهید بند سلامتی مایکروسافت به طور کلی از ارگونومی مناسبی بهره نبرده و شیوه طراحی نمایشگر داخلی و بیرونی به شکلی است که احتمال خراشیدگی را بسیار زیاد می‌کند.

زمانی که شما بند سلامتی ساخت مایکروسافت را از زمین بلند می‌کنید یا تغییری در ارتفاع آن به وجود می‌آورید، برخلاف دیگر بند‌های سلامتی رقیب، نمایشگر به صورت خودکار روشن نمی‌شود. مایکروسافت در انتخاب بند مناسب برای این محصول نیز دقت نکرده و تنها پس از چند روز استفاده، خط و خش‌هایی در بند پلاستیکی این گجت نمایان می‌شود. بند مایکروسافت ضدآب نیست و در زمان شستن ظرف و حمام کردن باید حتما آن را از دست خود خارج کنید.

مایکروسافت بند

سنسور‌هایی که در این بند سلامتی به کار رفته‌اند بسیار متنوع و کارآمد هستند؛ برای مثال می‌توان GPS، شتاب سنج، ژیروسکوپ، سنسور سنجش درجه‌‌ی حرارت پوست، نور فرابنفش، سنجش نور محیط، سنجش ضربان قلب و میکروفون را نام برد. تعداد این سنسور‌ها حتی به این مواردی که ذکر شد ختم نمی‌شود، بنابراین شاید اگر مایکروسافت از تعداد این سنسور‌ها می‌کاست بند سلامتی با ظاهری کوچکتر و با قرارگیری راحت‌تر بر روی دست ساخته می‌شد.

فضا برای بهبود بند سلامتی تازه از راه رسیده مایکروسافت بسیار زیاد است. این کمپانی حتی با خدمت گرفتن این همه تجهیزات الکترونیکی در یک بند سلامتی، باز هم می‌تواند نسخه‌های آینده را بهبود بخشد.

عمر باتری

یکی از نقاط ضعف گجت‌های پوشیدنی کنونی، نیاز به شارژ این گجت‌ها در بازه‌ی زمانی کوتاه مدت است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط مایکروسافت این دست‌بند هوشمند را می‌توان با یک بار شارژ کردن تا ۴۸ ساعت مورد استفاده قرار داد که البته این موضوع بستگی به نحوه‌ی استفاده از مایکروسافت‌بند دارد. این دستبند هوشمند از دو باتری ۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی لیتیوم-یون بهره می‌برد.

مایکروسافت بند

در صورتی که مایکروسافت بند را بصورت روزانه با جی‌پی‌اس روشن برای ورزشی نیم ساعته مورد استفاده قرار دهید، صحت ادعای مایکروسافت را درک خواهید کرد. در صورتی که همیشه سنسور جی‌پی‌اس روشن باشد، حدود ۵ تا ۶ ساعت از میزان عمر باتری کاسته می‌شود.

در صورتی که از مایکروسافت‌بند بصورت مداوم در فعالیت‌های ورزشی استفاده کنید، عمر باتری بصورت تصاعدی کاهش خواهد یافت. اما اگر از این ساعت هر روز برای ساعاتی محدود در فعالیت‌های ورزشی استفاده کنید، زمان ارائه شده توسط مایکروسافت صحیح است.

باتری بند سلامتی مایکروسافت به راحتی تا دو روز کامل دوام می‌آورد اما این مقدار در زمانی که GPS را دائم فعال نگه دارید، بسیار کاهش پیدا می‌کند. از باتری یک بند سلامتی انتظار داریم بیشتر از ساعت‌های هوشمند دوام آورد اما دستگاه ساخته شده توسط مایکروسافت برای اینکه بتواند نقش پیگیر کننده سلامتی و تناسب اندام شما را دنبال کند، تنها دو روز با باتری کار خواهد کرد و باید دوباره آن را شارژ کنید. از نظر ما عمر باتری این دستگاه می‌توانست همچون رقبای خود تا حداقل ۵ روز دوام بیاورد که متاسفانه اینطور نیست.

مایکروسافت بند

یکی از نکات جالب توجه در مورد مصرف باتری در مایکروسافت بند، سنجش میزان انرژی مورد نظر برای فعالیت انتخاب شده با درصد باتری باقی مانده است. برای مثال در صورتی بخواهید فعالیتی ورزشی را با استفاده از دست بند  آغاز کنید، مایکروسافت‌بند میزان باتری باقی مانده را با طول فعالیت کاربر سنجیده و درصورتی که میزان باتری باقی مانده کافی نباشد، اخطار می‌دهد. برای کاهش مصرف میزان انرژی می‌توان برخی از قابلیت‌های دست‌بند هوشمند را چون GPS، فعال کردن حالت هواپیما، غیرفعال کردن سنسور ضربان سنج و کاهش نور  صفحه‌ی نمایش اشاره کرد که می‌تواند طول عمر باتری را افزایش دهد.

جمع‌بندی

دستبند هوشمند مایکروسافت یک ابزار کاربردی است که می‌تواند نقش ساعت و دستبند هوشمند سلامتی را ایفا کند. این ساعت از طراحی ساده و شیکی بهره می‌برد اما مستطیلی بودن صفحه نمایش آن باعث می‌شود تا در استفاده دراز مدت کمی احساسی ناراحتی کنید. این دستبند سلامت از سنسورهای متنوعی بهره برده تا از سنجش ضربان قلب تا میزان خواب، دمای پوست، میزان نور فرابنفش و غیره را در اختیارتان قرار دهد. متاسفانه این دستبند از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و بدنه‌ی آن نیز خط و خش پذیر است.

دستبند سلامت مایکروسافت

نقاط قوت

  • طراحی ساده  و زیبا
  • سنسورهای متنوع و کارآمد
  • اپلیکیشن کارآمد با ارائه آمار کامل
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف

نقاط ضعف

  • ضد آب نبودن و خط و خش پذیری دستگاه
  • نبود پشتیبانی از زبان فارسی

در تهیه این مقاله حسین خلیلی صفا، امین فیض‌پور، سیامک احدی و مهدی یوسف‌نژاد مشارکت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات