چین درصدد استخراج هلیوم از ماه است

دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
چین در نظر دارد تا برای استخراج ایزوتوپی کمیاب از هلیوم، ماه را مورد کاوش قرار دهد. به بیان بهتر این کشور در سطح ماه اقدام به تاسیس معدن خواهد کرد. اما آیا چین به دور از بحث‌های فنی، اجازه‌ی چنین کاری را دارد؟
تبلیغات

براساس اطلاعات منتشر شده چینی‌ها در نظر دارند تا معادنی را برای استخراج هلیوم-۳ که یکی از ایزوتوپ‌های کمیاب هلیوم است، در سطح ماه تاسیس کنند. با استفاده از این ایزوتوپ فرآیند تولید انرژی هسته‌ای متحول خواهد شد. این نوع از هلیوم از هلیوم-۴ که در سطح زمین می‌توان به وفور یافت، متفاوت است. هلیوم-۳ از وجود دو پروتون در کنار یک نوترون بهره می‌برد. با استفاده از هلیوم-۳ می‌توان از طریق هم‌جوشی هسته‌ای، انرژی پاک هسته‌ای را تولید کرد.

نایاب بودن این ایزوتوپ خاص روی زمین باعث شده تا ارزش آن بسیار بالا باشد، بطوریکه هر گرم از آن ۱۰۰۰ دلار قیمت داد که از این‌رو قیمت یک تن هلیوم-۳ یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. اگرچه این ماده در روی زمین نایاب است، اما تخمین زده می‌شود که کره‌ی ماه در حدود یک تا پنج میلیون تن از این ماده را در خود جای داده باشد. قطب‌های مغناطیسی موجود در کره‌ی زمین هلیوم-۳ را منحرف می‌کنند، اما چنین قطب‌هایی در کره‌ی ماه وجود ندارند و این موضوع منجر به این شده تا این ایزوتوپ به وفور در سطح کره‌ی ماه یافت شود.

در فرآیند استخراج هلیوم-۳ از سطح ماه، چالش‌های متعددی وجود دارد. در درجه‌ی اول آیا چین اجازه‌ی استخراج منابع از کره‌های دیگر را دارد؟ استخراج هلیوم-۳ نیازمند انجام فرآیند‌های استخراج بزرگی است که طی آن‌ میلیون‌ها تُن خاک باید جابجا شود. چین مصرانه در پی اجرای برنامه‌ی فضایی خود برای ارسال فضاپیما به چین و جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک این قمر در سال ۲۰۱۷ میلادی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات