۱ مهر: انتشار اولین نسخه عمومی فایرفاکس و اولین گوشی اندروید

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۵ سال پیش در چنین روزی، اولین نسخه عمومی از مرورگر محبوب فایرفاکس منتشر شد. در حال حاضر حدود ۲۰٪ از کاربران اینترنت از مرورگر موزیلا برای وب‌گردی استفاده می‌کنند.
تبلیغات

۱۵ سال پیش در چنین روزی (۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۲)، برای نخستین بار نسخه‌ی اولیه و عمومی مرورگر فایرفاکس منتشر شد. این مرورگر یکی از دستاوردهای پروژه‌ای تحقیقاتی تحت عنوان پروژه متن باز موزیلا بود که توسط دیو هایِت، جو هیوِت و بلیک راس پیگیری می‌شد. این پروژه با حمایت مالی نت اسکیپ پیش می‌رفت، اما این ۳ نفر موافق سیاست‌های تجاری نت اسکیپ نبودند؛ لذا در تاریخ ۳ آوریل سال ۲۰۰۳ سازمان موزیلا اعلام کرد که تمرکزش از بسته‌های نرم‌افزاری موزیلا که طرح اولیه پروژه بود به فایرفاکس و تاندربرد تغییر پیدا خواهد کرد. فایرفاکس پروژه‌ای بود که نامش از زمان شکل‌گیری بارها تغییر کرد. در آغاز نام «فینکس» برای این پروژه انتخاب شد ولی به خاطر مشکلاتی که در ثبت تجاری آن به وجود آمد این نام به «فینکس تکنولوژیز» تغییر پیدا کرد. چندی بعد از آن نام «فایربرد» استفاده شد و در سال ۲۰۰۴ تبدیل به موزیلا فایرفاکس شد؛ نامی که برای ما آشنا است.

دیو هایِت پیش از انتشار عمومی نسخه اولیه فایرفاکس از شرکت نت اسکیپ خارج شد و به استخدام اپل درآمد و در آنجا از تجربیات ساخت فایرفاکس در ساخت مرورگر سافاری استفاده کرد. جو هیوِت که به‌نوعی برنامه‌نویس اصلی فایرفاکس به‌حساب می‌آمد، برای شرکت‌های بزرگی چون نت اسکیپ، AOL و فیسبوک کار کرده است. جالب است بدانید که او در کنار شهرتش به خاطر خلق فایرفاکس، فرد اصلی در تولید اپلیکیشن فیس‌بوک برای آیفون بوده است؛ بااین‌حال وی از سال ۲۰۱۱ فیسبوک را نیز ترک کرد و به‌صورت شخصی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. بلیک راس نیز بعد از جدا شدن از پروژه موزیلا در سال ۲۰۰۷ به استخدام فیسبوک درآمد و تا سال ۲۰۱۳ به‌عنوان مدیر محصول شرکت فیسبوک در این شرکت فعالیت کرد. با این شرایط می‌توان مشاهده کرد که کسانی که فایرفاکس را به‌عنوان یک مرورگر متن باز خلق کردند، هر یک خیلی زود این پروژه را ترک گفتند و به استخدام کمپانی‌های بزرگ درآمدند.

در حال حاضر مرورگر فایرفاکس زیر نظر بنیاد موزیلا توسعه می‌یابد. هدف این بنیاد غیر انتفاعی، پشتیبانی از پروژه‌های متن باز موزیلا است. از محصولات شناخته‌شده موزیلا می‌توان به فایرفاکس، موزیلا تاندربرد و سی‌مانکی اشاره کرد. در حال حاضر اصلی‌ترین منبع درآمد بنیاد موزیلا را می‌توان حمایت‌های کمپانی بزرگ گوگل دانست که با قراردادهایی که با بنیاد موزیلا منعقد کرده است، این بنیاد را حمایت می‌کند. برای مثال این بنیاد بیشترین دریافت مالی خود را در قراردادی با گوگل برای تنظیم خدمات جستجوی گوگل به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در محصولات خود کسب می‌کند. بنا بر اعلام بنیاد، این رقم برای قرارداد منعقدشده در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بود. با توجه به این موضوع که درآمد این بنیاد در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۲۳ میلیون دلار بود، کاملا مشخص است که حمایت‌های گوگل تا چه میزان توانسته است به این بنیاد کمک کند.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۱ مهر (۲۳ سپتامبر)

۱۸۸۹ - فوساجیرو یامائوچی، شرکت نینتندو کوپا (Nintendo Koppa) را تأسیس کرد. این شرکت برای تولید بازی‌های کارتی ژاپنی تأسیس شد که بعدها به نینتندو، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی جهان تبدیل شد.

۱۹۹۹ - قطع ارتباط ناسا با کاوشگر مریخی به نام Climate. پس از دور زدن کاوشگر به دور مریخ، ارتباط ناسا با آن در این تاریخ قطع شد. در تحقیقات بعدی مشخص شد که علت احتمالی از بین رفتن این کاوشگر، اشتباه محاسباتی در ارتفاع پرواز و استفاده از واحدهای انداز‌ه‌گیری اینچی به‌جای متریک بوده است.

۱۹۹۹ - دو سال پس از تأسیس، شرکت نت‌فلیکس سرویس ثبت نام دائمی برای اجاره‌ی دی‌وی‌دی را راه‌اندازی کرد.

۲۰۰۸ - اولین گوشی هوشمند اندروید با نام T-mobile G1 توسط شرکت HTC عرضه شد. کمتر از یک سال قبل، اولین آیفون شرکت اپل به بازار عرضه شده بود.

این مطلب در تاریخ ۱ مهر ۱۳۹۶ به روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات