بررسی لپ‌تاپ تبلت هیبریدی Flex 2 لنوو

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
مطالعه 14 دقیقه
بررسی میان‌رده‌ی فلکس 2 که ترکیبی از قابلیت‌های متنوع و قیمت مناسب است.
تبلیغات

اینتل با همکاری مایکروسافت پس از معرفی سیستم‌عامل ویندوز ۸ که از صفحه‌نمایش‌های لمسی پشتیبانی می‌کرد، سعی کرد تا فرم‌فکتورهای جدیدی را وارد پلتفرم ویندوز کند. تولیدکنندگان مطرح PC نیز محصولات خلاقانه‌ای همچون یوگا، ترنسفورمرها و غیره را رونمایی کردند.  

چندی پیش در زومیت بررسی یوگا 2 لنوو را مطالعه کردید و حالا نوبت به محصول دیگری به نام فلکس رسیده است. فلکس در دو حالت تبلت و لپ‌تاپ قابل استفاده است و به لطف صفحه‌نمایش لمسی و سخت‌افزار قدرتمند، می‌تواند نیازهای بسیاری از کاربران را پوشش دهد.

لپ‌تاپ / تبلت هیبریدی Flex 2 لنوو توسط آوات یکی از نمایندگان فروش لنوو در کشور، در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

فلکس 2 در نگاه اول بسیار شبیه به لپ‌تاپ‌های ویندوزی است. اما پس از باز کردن آن متوجه می‌شوید که لنوو از طراحی خاصی در لولای این لپ‌تاپ بهره برده تا صفحه‌نمایش این محصول تا زاویه حدود ۲۸۰ یا ۳۰۰ درجه حول محور خود بچرخد و دستگاه در حالت جدیدی در اختیار کاربر قرار گیرد. طراحی فلکس بی‌شباهت به یوگا نیست، اما در یوگا صفحه‌نمایش به‌طور کامل پشت صفحه‌کلید جمع می‌شود تا یوگا بتواند در چهار حالت مختلف قابل استفاده باشد.

در لپ تاپ لنوو فلکس شاهد دو حالت هستیم که البته پرکاربردترین حالت‌های یوگا نیز به شمار می‌روند. در حالت استاندارد، با یک لپ‌تاپ عادی رو‌به‌رو هستیم که از طریق صفحه‌کلید، تاچ‌پد یا صفحه‌نمایش لمسی، دستورها مورد نظر خود کاربر را دریافت می‌کند و در حالت دوم نیز صفحه‌کلید نقش استند را ایفا می‌کند و می‌توانید از صفحه‌نمایش لمسی این محصول همچون تبلت استفاده کنید. در حالت دوم صفحه‌کلید از کار می‌افتد تا کلیدها بصورت ناخواسته فشرده نشوند.

آوات نسخه‌ی ۱۵ اینچی از فلکس را وارد بازار کشور کرده، اما لنوو این لپ‌تاپ را در سایز ۱۴ اینچ نیز تولید کرده است. فلکس طراحی ساده‌ای دارد که در اکثر محصولات لنوو شاهد آن هستیم. بدنه‌ی دستگاه به‌طور کامل مشکی و از جنس پلاستیک فشرده است و حتی کلیدهای آن نیز به همین رنگ هستند. در واقع هیچ کنتراستی در رنگ بندی این لپ‌تاپ وجود ندارد. این نوع رنگ‌بندی موجب شیک شدن ظاهر دستگاه می‌شود مخصوصا وقتی که نور پس‌زمینه صفحه‌کلید روشن شود.

فلکس 2 حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد. این وزن برای یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچ با سخت افزار قدرتمند بد نیست؛ اما اگر به دنبال یک ابزار قابل حمل هستید که بتوانید از هر دو قابلیت لپ‌تاپ و تبلت آن در همه جا بهره ببرید، باید دنبال گزینه‌های ۱۳ اینچ یا کوچک‌تر باشید. شاید از خود بپرسید که استفاده از فلکس با وزن ۲.۵ کیلوگرم به عنوان تبلت، دشوار است و عملا حالت تبلت کاربردی ندارد. این موضوع درست است که نمی‌توان فلکس را به دلیل وزن بالا و ضخامت زیاد آن یک تبلت ایده‌ال دانست. اما در واقع فکس یک لپ‌تاپ ویندوز هشتی است که قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارد و قرار نیست که این تبلت به‌راحتی قابل حمل باشد یا آنقدر سبک باشد که بتوانید به‌سادگی وقتی روی کاناپه لم داده‌اید یا وقتی در اتوبوس ایستاده‌اید از آن استفاده کنید. به هر حال این قابلیتی است که در برخی از شرایط استفاده از فلکس را بسیار جذاب می‌کند. از جمله شرایطی که استفاده از فلکس در حالت تبلت لذت بخش است می‌توان به ارائه پرزنتیشن، تماشای فیلم، مطالعه کتاب، وب‌گردی و اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سازگار با محیط متروی ویندوز ۸، اشاره کرد.

مشخصات فنی Flex 2 لنوو

  • پردازنده Core i7-4510U نسل چهارم (Haswell)
  • سیستم‌عامل DOS، با پشتیبانی از ویندوز ۸.۱
  • حافظه‌ی رم ۸ گیگابایت DDR3
  • گرافیک GeForce GT840M با ۴ گیگابایت حافظه‌
  • اسپیکر استریو با پشتیبانی با فناوری Dolby Advance Audio 2
  • میکروفون دو کاناله دیجیتال
  • وب کم ۱ مگاپیکسل
  • صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچ با رزولوشن Full HD معادل ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • وزن ۲.۵ کیلوگرم
  • بلوتوث ۴، وای فای 802.11ac
  • شبکه اترنت گیگابیت
  • ابعاد ۳۸.۲۰ در ۲۶.۵۹ در ۲.۲ سانتی‌متر
  • قیمت لپ تاپ ۲٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان با دو سال گارانتی آوات

در لبه چپ فلکس‌ ۲ یک درگاه USB 3.0، دو USB 2.0، یک جک هدفون، خروجی HDMI و کارت خوان حافظه‌ی ۴ به ۱، درگاه قفل کنسینگتون، درگاه جدید شارژر،‌ خروجی هوای دستگاه، شبکه سیمی گیگابیت (اترنت)، USB 3.0 وجود دارد. لنوو در این لپ‌تاپ از درگاه جدیدی برای اتصال شارژر استفاده کرده است که کمی شبیه به USB است. دلیل این موضوع مشخص نیست، اما درگاه به صورت وارونه نیز به لپ‌تاپ متصل می‌شود که قابلیت خوب و دوست‌داشتنی به شمار می‌رود و کاربر به‌سادگی و بدون جستجو برای بالا و پایین بودن درگاه می‌تواند شارژر با به لپ‌تاپ متصل کند.

در لبه‌ی راست لپ‌تاپ، دکمه کوچک پاور، درایو اپتیکال، دو درگاه USB 2.0، کارت خوان حافظه و دریچه میکروفون دیده می‌شود. طراحی لنوو برای این لپ‌تاپ به شکلی است که هیچ دکمه‌ای در قسمت بالای صفحه‌نمایش وجود نداشته باشد. به همین دلیل دکمه پاور که معمولا در قسمت بالای صفحه‌کلید جای می‌گیرد به لبه راست دستگاه انتقال یافته؛ به دلیلی باریکی لبه‌ لپ‌تاپ این دکمه ابعاد کوچکی دارد و دسترسی به آن نیز مشکل است. مخصوصا اینکه دکمه درست کنار درایو اپتیکال قرار گرفته که آن‌هم با فشار دادن به داخل فرو می‌رود و کاربر مدام به اشتباه به جای فشار دادن دکمه‌ی پاور، درایو را به داخل فشار می‌دهد.

از آنجایی که لولای بین صفحه‌نمایش و بدنه‌ی دستگاه تنها در دو بخش راست و چپ قرار گرفته و بین آن‌‌ها خالی است، صفحه‌نمایش خیلی پایدار نیست و با یک ضربه کوچک به عقب و جلو می‌رود. در حالت استفاده از محصول به عنوان لپ‌تاپ و با ماوس و صفحه‌کلید، این موضوع به چشم نمی‌آید اما وقتی قرار باشه از طریق صفحه لمسی به انجام امور خود بپردازید آن‌وقت عدم پایداری صفحه‌نمایش کمی آزاردهنده می‌شود.

صفحه‌نمایش

فلکس ۲ از یک صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080p یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد. این نمایشگر از لمس هم‌زمان ۱۰ انگشت پشتیبانی می‌کند و از طریق آن می‌توان در رابط کاربری لمسی ویندوز ۸ نهایت استفاده را برد. صفحه لمسی در حالت لپ‌تاپ نیز می‌تواند در کنار ماوس و صفحه‌کلید به کنترل ساده‌تر سیستم‌عامل کمک کند و امور مورد نظر کاربر را با سرعت بیشتری به سرانجام برساند.

از نظر کیفیت تصویر، این صفحه‌نمایش به لطف استفاده از پنل IPS LCD، رنگ‌ها را با دقت قابل قبولی نمایش می‌دهد. از آنجایی که رنگ مشکی در نمایشگر فلکس ۲ بصورت عمیق نمایش داده می‌شود و رنگ سفید نیز نزدیک به واقعیت پخش می‌شود، فلکس ۲ کنتراست قابل قبولی را ارائه می‌کند. به این ترتیب به‌راحتی می‌توان از آن در تماشای فیلم و محتوای مختلف استفاده نکرد و لذت برد.

صفحه‌کلید فلکس ۲ داری نور پس‌زمینه است تا بتوانید از آن در محیط‌های کم و نور و تاریک نیز استفاده کنید و کلیدها را گم نکنید. متاسفانه امکان تنظیم میزان نور پس‌زمینه صفحه‌کلید وجود ندارد تا بتوانید براساس میل خود نور آن‌ها را کم و زیاد کنید.

روکش روی صفحه‌نمایش که بعید به نظر می‌رسد از نوع گوریلا گلس باشد، از نوع براق است و این موضوع باعث می‌شود تا تصاویر درخشان‌تر و جذاب‌تر به تصویر کشیده شوند. اما همین براق بودن نمایشگر وقتی در کنار شدت روشنایی نه چندان زیاد پنل صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد باعث می‌شود تا انعکاس نور محیط مخصوصا در محیط‌های خارج از محل کار یا منزل یا محیط‌هایی که منبع نور در آن‌ها قوی است، مشکل ساز شود و تصویر خود یا انعکاس محیط اطراف‌تان را در نمایشگر مشاهده کنید.

صفحه‌نمایش لمسی فلکس ۲ از نوع IPS LCD است و این موضوع باعث می‌شود تا این لپ‌تاپ به گزینه‌ی مناسبی برای امور مرتبط با محتوا تبدیل شود. این صفحه‌نمایش برای مطالعه متون، وب گردی، تماشای فیلم و از همه مهم‌تر استفاده از رابط کاربری لمسی ویندوز ۸ بسیار خوب است. از آنجایی که از پنل IPS در فلکس ۲ استفاده شده، زاویه دید وسیعی را ارائه می‌کند و از هر جهتی که به تصویر نگاه کنید، کیفیت قابل قبولی را دریافت خواهید کرد. تنها ایرادی که می‌توان به صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ وارد کرد، شدت روشنایی نسبتا کم صفحه‌نمایش است که البته درمحیط‌های داخلی مشکلی خاصی را ایجاد نمی‌کند. اما اگر قرار باشد در محیط‌های پرنور از فلکس استفاده کنید کمی دچار مشکل خواهید شد.

کنترل لپ‌تاپ با حرکت دست

فلکس ۲ از فناوری لیپ‌موشن پشتیبانی می‌کند. به کمک این فناوری می‌توانید بدون لمس لپ‌تاپ، دستورها خود را از طریق حرکت دست در مقابل صفحه‌نمایش ارسال کنید. این قابلیت به کمک وب کم جلوی فلکس میسر می‌شود. وب‌کم قادر است تا دستورها دست شما را دریافت کرده و از طریق نرم‌افزار رابط که لنوو آن را Lenovo Motion Control می‌نامد به دستورها قابل درک سیستم‌عامل تبدیل می‌کند. این فناوری تقریبا شبیه به کینکت مایکروسافت عمل می‌کند با این تفاوت که برخلاف کینکت که قادر نیست از فاصله‌ی نزدیک به خوبی دستورها را دریافت کند، موشن‌کنترل لنوو از فاصله حدود ۳۰ سانتی‌متر تا ۲ متری کار می‌کند.

به کمک این قابلیت می‌توانید بین تصاویر در گالری عکس حرکت کنید یا اینکه صدای موسیقی در حال پخش را کم و زیاد کرده و موزیک و فیلم را عقب و جلو کنید. مثلا برای اینکه بین تصاویر گالری عکس حرکت کنید باید دست خود را در مقابل نمایشگر لپ‌تاپ به سمت چپ یا راست حرکت دهید. یا اگر بخواهید روی تصاویر گالری عکس زوم کنید کافی است دو دست خود را در مقابل نمایشگر از هم دور یا نزدیک کنید. در نرم‌افزار پخش فیلم و صدا اگر دست خود را مشت کنید و به سمت بالا و پایین ببرید، صدا کم و زیاد می‌شود. حال اگر انگشت خود را در مقابل بینی خود قرار دهید (حالت سکوت) آن‌وقت صدای سیستم قطع (Mute) می‌شود.

خوب از  نظر کارایی این فناوری چقدر کارآمد است؟ فناوری Motion Control به کار گرفته در فلکس ۲ در مقایسه با آنچه در Think Pad Tablet 2 تجربه کرده بودیم کمی دقیق‌تر و بهتر عمل می‌کند. مصرف باتری نیز در نسل دوم Motion Control بهبود یافته است اما همچنان بعضی اوقات دستورها دست به خوبی تشخیص داده نمی‌شوند مخصوصا اگر نور محیط مناسب نباشد. مثلا اگر محیط کم نور باشد یا نور مستقیم به وب‌کم تابیده شود، آن‌وقت حرکت دست شما خیلی خوب تشخیص داده نمی‌شود. مورد دوم نیز مصرف انرژی در این فناوری است. وقتی این قابلیت را فعال می‌کنید، باتری با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد.

از این فناوری می‌توان برای کنترل برخی از بازی‌های سازگار با Leap Motion نیز استفاده کرد، اما در آن‌ها نیز کنترل بازی به مراتب دشوارتر از کنترل با ماوس و صفحه‌کلید است. البته قرار است که بازی‌های تماما سازگار با این فناوری راهی بازار شوند که نحوه کنترل آن‌ها براساس همین فناوری باشد و شاید در آن زمان بتوان با حرکت دست در مقابل صفحه‌نمایش کاراکتر مورد نظر خود را به‌سادگی هدایت کنید.

قابلیت موشن کنترل در برخی از شرایط می‌تواند بسیار کارآمد باشد، مثلا وقتی که دستتان تمیز نیست و می‌خواهید موزیک در حال پخش را عوض کنید یا تصویری را به دیگری نشان دهید. اما در اغلب شرایط نیازی به این قابلیت ندارید و استفاده از صفحه‌ی لمسی به مراتب‌ آسان‌تر و دقیق‌تر از موشن‌کنترل عمل می‌کند. به هر حال وجود این قابلیت فانتزی برای برخی جذاب و در شرایط خاصی جالب است. 

نرم‌افزار

لپ‌تاپ فلکس ۲ لنوو بدون سیستم‌عامل در بازار کشور عرضه می‌شود. از آنجایی که قانون کپی‌رایت در ایران وجود ندارد، برخی ترجیح می‌دهند تا هزینه‌ای بابت خرید سیستم‌عامل اصل، نکنند و از نسخه‌های کپی شده استفاده کنند. احتمالا آوات نیز برای کاهش قیمت تمام شده‌ی فلکس ۲ ترجیح داده تا این لپ‌تاپ را بدون سیستم‌عامل در اختیار کاربران قرار دهد. اما به هر حال فلکس ۲ از جدیدترین نسخه‌ی ویندوز یعنی Windows 8.1 پشتیبانی می‌کند و تمام درایورهای سازگار با آن نیز از طریق DVD که همراه این لپ‌تاپ عرضه می‌شود و همچنین از طریق وب‌سایت این شرکت در دسترس هستند.

لنوو چند اپلیکیشن اختصاصی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که همگی آن‌ها قابل دانلود هستند و می‌توانید به میل خود از آن‌ها استفاده کنید. پیش‌تر در بررسی یوگا ۲ به بررسی کامل این نرم‌افزارها پرداختیم و در صورت تمایل می‌توانید جزییات مربوط به آن‌ها را در این مقاله مشاهده کنید.

اسپیکر

فلکس ۲ از یک جفت اسپیکر استریو بهره می‌برد. حجم صدای خروجی اسپیکرهای این لپ‌تاپ بسیار زیاد است و از آن حتی در محیط‌‌های شلوغ نیز می‌توان استفاده کرد. کیفیت صدای این اسپیکرها زمانی که حجم صدا زیر ۷۰ درصد تنظیم شده باشد قابل قبول است. اما وقتی حجم صدا را روی حداکثر تنظیم کنیم از کیفیت صدا به شکل محسوسی کاسته می‌شود و نویز آن بسیار زیاد می‌شود.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

لنوو استاد طراحی و ساخت صفحه‌کلید است. کمتر می‌توان لپ‌تاپ ساخت لنوو پیدا کرد که صفحه‌کلید آن کارآمد نباشد. فلکس ۲ نیز از این قاعده مستنثنی نیست. این لپ‌تاپ به یک صفحه‌کلید مناسب از نوع چیکلت یا جزیزه‌ای مجهز شده است. فاصله‌ی کلیدها در این صفحه‌نمایش بسیار خوب است و از این بابت به‌راحتی می‌توان با سرعت و دقت بالایی تایپ کرد. لنوو ارتفاع مناسبی را برای کلیدهای این صفحه‌کلید در نظر گرفته تا لذت استفاده از فلکس ۲ دو چندان شود. از آنجایی که صفحه‌کلید از نوع چیکلت است، مایعات و گرد و غبار نیز به‌راحتی به داخل دستگاه نفوذ نمی‌کنند و این عامل باعث می‌شود تا کیفیت صفحه‌کلید برای مدت طولانی‌تری حفظ شود.

لنوو در نوت‌بوک‌های Flex 2 از طراحی خاص خود با نام Backlit AccuType بهره برده است. این کیبورد ارگونومیک طوری طراحی شده است تا تایپ را برای شما آسان کند و خطا در تایپ را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

تاچ‌پد فلکس ۲ ابعاد مناسبی دارد. دو دکمه راست و چپ نیز در قسمت پایین تاچ‌پد قرار گرفته‌اند و البته به نوعی طراحی شده‌اند که با سطح تاچ‌پد یکپارچه و یک‌تکه به نظر برسند. راستش را بخواهید تاچ‌پد به خوبی صفحه‌کلید نیست، هرچند در اکثر شرایط نرم و روان عمل می‌کند، اما در برخی اوقات در تشخیص صحیح لمس انگشت و حرکت نشانگر ماوس با مشکل رو‌به‌رو است. خوشبختانه این تاچ‌پد از دستوران چند لمسی سازگار با ویندوز ۸ پشتیبانی می‌کند و به خوبی می‌توان از آن برای کنترل سیستم‌عامل و اعمال ژست‌های چندلمسی استفاده کرد.

قدرت و بازده

فلکس ۲ به پردازنده‌ی Core i7-4510U مجهز شده است. این پردازنده جزو سری U اینتل است که بیشتر برای ابزارهای کم‌مصرف مانند اولترابوک‌ها یا تبلت‌ها استفاده می‌شود. لنوو از این پردازنده در فلکس ۲ استفاده کرده است تا مصرف کلی سیستم را کنترل کند و بتواند به طول عمر باتری حدود ۶ ساعت دست یابد؛ اما این اقدام باعث شده است تا از قدرت پردازنده‌های سری M که در اکثر لپ‌تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد بی‌بهره بمانید.

کمتر اتفاق می‌افتد که در لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچ از پردازنده‌های سری U استفاده شود چرا که این پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌های سری M، قدرت و بازده به مراتب کمتری دارند. پردازنده‌ی i7-4510U دارای ۲ هسته ۲ گیگاهرتزی است که در صورت نیاز، می‌توانند به کمک تکنولوژی Turbo Boost فرکانس تا ۳.۱ گیگاهرتز را ارائه دهند.

این CPU اینتل دارای ۴ مگابایت حافظه اسمارت‌کش اینتل است و براساس لیتوگرافی ۲۲ نانومتری تولید شده است. استفاده از پردازنده‌ی سری U باعث شده است تا حداکثر مصرف انرژی در این پردازنده به ۱۵ وات برسد. پردازنده‌ی i7-4510U دارای گرافیک مجتمع Intel HD 4400 است که با فرکانس ۲۰۰ مگاهرتز کار می‌کند. اما لنوو ترجیح داده تا یک کارت گرافیک مستقل GeForce GT840M که خود دارای ۴ گیگابایت حافظه رم اختصاصی است را در روی این لپ‌تاپ قرار دهد.

این کار باعث می‌شود تا لپ‌تاپ در نرم‌افزارهای گرافیکی و حتی برخی از بازی‌های نه چندان گرافیکی به خوبی بتواند نیازهای کاربر را مرتفع کند. در واقع گرافیک مستقل باعث می‌شود تا بار کمتری روی پردازنده‌ی سری U این لپ‌تاپ قرار گیرد و بازده کلی سیستم به شکل محسوسی بهبود یابد.  لپ‌تاپ فلکس ۲ که توسط آوات وارد بازار کشور شده، دارای ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم است.

برای آن که دید بهتری نسبت به قدرت و بازده فلکس ۲ بدست آورید آن را توسط نرم‌افزارهای مختلف بنچمارک کردیم تا بتوانید نتایج بدست آمده را با دیگر ابزارهای بررسی شده توسط زومیت مقایسه کنید:

لپ‌تاپ

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark ۲۰۰۷

3D Mark ۲۰۱۱

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

Lenovo Flex 2

10,101

2,790

2,316

684

47,280 / 5,836 / 1,288

Lenovo Yoga 2 Pro

5,711

5,274

1,373

704

569 / 3,412 / 23,096

Lenovo ThinkPad Tablet 2

463

1,215

-

222

-

Asus ET2321 AIO

8,807

3,784

1,893

654

12,230 / 4,494 / 1,032

Acer Aspire S7 2013

6,166

5,408

903

689

16,365 / 4,634 / 706

Lenovo T430

9,792

2,704

1,218

778

33,519 / 3,663 / 489

Fujitsu AH552/SL

 5,580

 2,988

 661

 

 

TransformerBook TX 300 - i5

 2,081

2,450

550

 

 

Samsung 550P5C-S02

13,038

2,239

2,359

 

 

Samsung 900X3C-A02

5,520

3,630

 543

 

 

همان‌طور که در نتایج بنچمارک‌ها مشاهده می‌کنید در بنچمارک‌های که روی قدرت پردازنده‌ی گرافیکی تمرکز دارند مانند 3D Mark و Nova Bench لپ تاپِ فلکس ۲ امتیازهای بسیار خوبی را کسب کرده، اما در عوض در بنچمارک PC Mark که تمرکز روی قدرت پردازنده اصلی است، امتیازهای بدست آمده کمتر از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی سری M هستند.

برای تست عملکرد لپ‌تاپ در بازی‌‌ها، عناوینی همچون Call of Duty: Black Ops و League of Legend را روی فلکس ۲ اجرا کردیم. اگر جزییات تصویر را روی Medium تنظیم کنید و عموما Antialiasing غیر فعال باشد،‌ بازی‌ها بدون مشکل و با نرخ فریم قابل قبولی اجرا می‌شوند. از این رو این کامپیوتر می‌تواند نیازهای گیمرهای معمولی و آن‌هایی که خیلی اهل بازی نیستند را نیز مرتفع کند.

نرم‌افزارهای مختلفی از جمله فوتوشاپ، مجموعه آفیس و چندین بازی تحت رابط کاربری لمسی مترو را نیز روی لپ‌تاپ اجرا کردیم و در هیچ کدام با مشکلاتی همچون کندی در اجرای فرامین مواجه نشدیم.

حافظه ذخیره‌سازی

فلکس ۲ از یک دیسک سخت ۱ ترابایتی 5400rpm بهره می‌برد. برای بررسی سرعت خواندن و نوشتن دیتا در هاردیسک این لپ‌تاپ از نرم‌افزار همیشگی HD Tune Pro استفاده کردیم که نتایج آن را در جدول مقایسه‌ای زیر مشاهده می‌کنید:

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Lenovo Flex 2

HDD

116.2MB/s

48.5MB/s

86.6MB/s

Lenovo Yoga 2 Pro

SSD

326.7MB/s

207.8MB/s

240.6MB/s

Lenovo ThinkPad Tablet 2

e-MMC

54.2MB/s

23.9MB/s

50.5MB/s

ET2321 INTH

HDD

190.2MB/s

23.0MB/s

138.5MB/s

Asus N550JV

HDD

107.5MB/s

18.3MB/s

80.5MB/s

Acer Aspire S7 2013

SSD

932.6MB/s

766.6MB/s

915.8MB/s

Lenovo T430

HDD

135.0MB/s

5.5MB/s

96.2MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

 86.7MB/s

 8.1MB/s

 70.3MB/s

 

TransformerBook TX 300

SSD+HDD

 229.0MB/s

 178.7MB/s

 213.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

SSD

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

SSD

 177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

SSD

 332MB/s

 217MB/s

 278.4MB/s

Samsung 350U2A

HDD

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

HDD

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

استفاده از حافظه‌ی SSD سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را به شکل محسوسی افزایش می‌دهد. اما لنوو ترجیح داده است تا از HDD به جای SSD استفاده کنید. HDDها قیمت ارزان‌تری در مقایسه با SSDها دارند و به این ترتیب می‌توان حافظه‌ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار داشت. اما SSDها سرعت بوت سیستم‌ را به شکل محسوسی افزایش می‌دهند و علاوه بر آن، نرم‌افزارها را نیز با سرعت بیشتری اجرا می‌کنند. البته خود شما پس از خرید این لپ‌تاپ می‌توانید در صورت تمایل HDD را با یک SSD سریع تعویض کنید تا بتوانید سرعت بیشتری را در آن تجربه کنید.

 طول عمر باتری

 دقیقا نمی‌دانیم که نسخه‌ی فعلی از فلکس ۲ که وارد بازار کشور شده به چه باتری مجهز شده اما برای تست آن، همان آزمایش‌های رایج زومیت را روی فلکس ۲ انجام دادیم. در آزمایش اول فیلم 1080p را با فرمت MKV در شرایطی که شبکه‌‌ی وای-فای خاموش بود و  شدت روشنایی نیز روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود، آنقدر پخش کردیم تا دستگاه خاموش شود. فلکس ۲ در این آزمایش توانست ۵ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام بیاورد.

در آزمایش دوم از نرم‌افزار خوره‌ی باتری (Battery Eater) استفاده کردیم. در این آزمایش فلکس دو موفق شد تا ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه دوام بیاورد. در استفاده روزمره نیز فلکس ۲ حدود 4:30 ساعت دوام می‌آورد، البته به شرطی که قابلیت Motion Control را خاموش کنید و شدت روشنایی صفحه‌نمایش را نیز روی ۵۰ درصد تنظیم کنید. 

لپ تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Lenovo Flex 2

1:38

5:10

4:30

Lenovo Thinkpad 2

N/A

9:00

7:30

Lenovo Yoga 2

2:50

6:00

5:00

Acer Aspire S7 2013

3:51

6:06

7:55

Lenovo T430 -i7

1:28

3:10

4:00

Fujitsu AH552/SL

1:19

2:13

3:30

 TransformerBook TX300

 3:15+1:42

 3:48+2:10

 8:00

Samsung 550P5C-S02

2:05

2:45

3:30

Samsung 900X3C-A02

 3:38

 4:19

 7:00

Sony VPCSA33GX/BI

1:37+1:29

2:52 + 2:58

4:30 + 4:30

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

 3:32

 4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

نمودار تست باتری

جمع بندی

فلکس ۲ یک ابزار هیبریدی است که نقش لپ‌تاپ را به خوبی ایفا می‌کند و علاوه بر آن قابلیت تبدیل شدن به یک تبلت غول‌پیکر را نیز دارد. صفحه لمسی فلکس ۲ در کنار طراحی خاص لولای آن باعث می‌شود تا این محصول در دو حالت لپ‌تاپ و تبلت قابل استفاده شود. فلکس ۲ از سخت‌افزار کارمد و قابل قبولی بهره می‌برد که نیاز اکثر کاربران را به خوبی پوشش می‌دهد.

با این لپ‌تاپ به‌سادگی می‌توان امور اداری مانند ایجاد اسناد مختلف ورد و اکسل را انجام داد و از حالت تبلت‌ نیز برای تماشای ویدئو، وب‌گردی، اجرای بازی‌های مختلف و غیره استفاده کرد. از آنجایی که این محصول به یک کارت گرافیک مستقل و نسبتا کارآمدی مجهز شده، حتی می‌توان از آن برای اجرای برخی از بازی‌های سبک تحت ویندوز استفاده کرد. فلکس ۲ از ژست‌های حرکتی شبیه به کینکت نیز پشتیبانی می‌کند تا اگر علاقه دارید بدون لمس صفحه‌کلید و ماوس یا حتی صفحه‌نمایش، لپ‌تاپ خود را کنترل کنید، از طریق این فناوری نسبت به انجام چند کار محدود استفاده کنید. فلکس ۲ نسبت به سخت‌افزار بکار گرفته شده در آن و کیفیت ساخت و طراحی خوبش یکی از گزینه‌های مناسب برای علاقمندان به لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی است. 

فلکس ۲ از پردازنده‌ی سری U بهره می‌برد که استفاده از آن در یک لپ‌تاپ بزرگ ۱۵ اینچی عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. هرچند این پردازنده باعث افزایش طول عمر باتری و همچنین کوچک‌شدن آداپتور شارژر شده است، اما بهای آن بازده نسبتا پایین‌تر دستگاه در مقایسه با پردازنده‌های سری M است. با این حال قدرت و بازده فلکس ۲ برای نیاز کاربران عادی کاملا کافی است و به خوبی از پس امور اداری، وب گردی، تماشای فیلم و دیگر امور مرتب با محتوا بر می‌آید. فلکس ۲ به قیمت ۲٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان با دو سال گارانتی آوات در بازار کشور عرضه می‌شود.

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش لمسی از نوع IPS LCD
  • صفحه‌کلید فوق‌العاده
  • طول عمر باتری خوب
  • کارت گرافیک مجزا
  • درایو اپتیکال و درگاه‌های متنوع ورودی و خروجی

نقاط ضعف

  • عدم دقت کافی تاچ‌پد
  • شدت روشنایی کم صفحه‌نمایش
  • استفاده از پردازنده‌ی سری U در یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات