۱۵ تیر: تزریق واکسن هاری به انسان برای نخستین بار

پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۳۲ سال پیش در چنین روزی، لویی پاستور دانشمند، شیمی‌دان و میکروبیولوژیست بزرگ فرانسوی، برای اولین بار واکسنِ هاری را روی یک کودک آزمایش کرد.
تبلیغات

۱۳۲ سال پیش در چنین روزی، لویی پاستور، دانشمند بزرگ فرانسوی برای نخستین بار واکسن هاری را به کودک ۹ ساله، ژوزف میستر تزریق کرد تا ژوزف کوچک که توسط سگ هار زخمی شده بود، دچار بیماری وحشتناک هاری نشود. لوی پاستور می‌دانست که اگر این کار او با موفقیت انجام نشود، پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت و تمام مدارک شغلی وی باطل خواهد شد؛ ولی در آن شرایط که آن کودک توسط سگ هار زخمی شده بود، نمی‌توانست صبر کند تا کودک دچار هاری شود و جانش را از دست دهد. لوی پاستور تصمیم گرفت واکسن هاری را که تا آن زمان روی انسان آزمایش نشده بود، به کودک تزریق کند. وضعیت کودک کاملا بهبود پیدا کرد و تنها دچار کمی تب خفیف شد. بعد از گذشت سه ماه و زمانی که پاستور به ملاقات کودک رفت، مشاهده کرد او کاملا سالم و مشغول بازی است. جسارتی که لویی پاستور برای نجات جان آن کودک بر پایه آزمایشات و تحقیقات گسترده خود انجام داد، سر آغازی بود بر خلق واکسن‌هایی که جان میلیون‌ها انسان را تاکنون نجات داده است.

پس از اینکه لویی پاستور توانست داروی مبارزه با هاری را کشف کند، دیگر کسی از این بیماری وحشتناک هراسی نداشت. سه سال بعد لویی پاستور با هدف گسترش تحقیقات در مورد واکسن‌ها در جهت مبارزه با بیماری‌های خطرناک، انستیتو پاستور را در پاریس تأسیس کرد. در همین راستا بعد از آن در سراسر جهان مراکز مشابهی به همین نام و به احترام این دانشمند بزرگ تأسیس شد. انستیتو پاستور که یادگار این دانشمند بزرگ است، خدمات بسیاری در جهت مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌های مهلکی چون دیفتری، سل، فلج اطفال، آنفلوانزا، تب زرد و طاعون انجام داده است. همچنین روش پاستوریزه کردن مواد غذایی که سرعت رشد میکروب‌ها را در غذا کاهش می‌دهد، به نام مبتکر آن یعنی لویی پاستور نام‌گذاری شده است.

از سال ۱۹۰۸ تاکنون، ۸ نفر از دانشمندان مؤسسه پاستور مفتخر به دریافت جایزه نوبل شده‌اند. لویی پاستور این مؤسسه تحقیقاتی را به‌صورت غیر انتفاعی راه‌اندازی کرد. این مؤسسه حتی در بحران‌های مالی نیز سعی کرد استقلال علمی خود را برای خدمت به بشریت حفظ کند.

lp

لویی پاستور مردی ساده و مهربان بود که هدفی جز خدمت به دانش و انسان نداشت. این دانشمند خیرخواه در سال ۱۸۹۵ چشم از جهان فروبست؛ ولی تا ابد یاد خاطره‌اش گرامی خواهد بود. خدمتی که لویی پاستور به بشریت انجام داد، فقط به عصر خودش مربوط نمی‌شود؛ چراکه روزانه هزاران انسان زندگی خود را به کمک خدمات علمی این دانشمند بازمی‌یابند. این دانشمند بزرگ آن‌چنان خالصانه و عاشقانه برای سلامت و زندگی انسان‌ها تلاش کرد که حتی مرگ هم نتوانسته است پایانی بر خدماتش باشد. مؤسسه تحقیقاتی وی بر اساس اصولی که لویی پاستور آن‌ها را در آغاز مشخص کرده است، کماکان در حال خدمت‌رسانی و نجات جان انسان‌ها است.

دیگر رویدادهای مهم ۱۵ تیر (۶ جولای)

۱۸۵۸ - ثبت پتنت اولین ماشین تولید کفش به نام لیمن بلیک

۱۹۲۰ - به‌کارگیری اولین قطب‌نمای رادیویی در مسیریابی هوایی

۱۹۴۷ - شروع تولید اسلحه‌ی کلاشینکف (AK-47) در اتحاد جماهیر شوروی

این مطلب در تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات