«گوگل مپس» چگونه ترافیک را پیش‌ بینی می‌کند؟

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
نقشه‌ی گوگل از جمله‌ی سرویس‌های کاربردی و پرطرفدار است که علاوه بر امکان مسیریابی، می‌تواند ترافیک جاده را هم نمایش دهد. اما گوگل چگونه ترافیک جاده‌ها و خیابان‌ها را درک می‌کند؟
تبلیغات

گوگل مپس از سه رنگ سبز، زرد و قرمز برای نمایش وضعیت جاده‌ها از نظر ترافیک استفاده می‌کند. این سه‌رنگ به ترتیب برای نمایش وضعیت آرام جاده، ترافیک روان و ترافیک سنگین بکار برده می‌شوند. استفاده از وضعیت نمایش رنگ‌ در جاده‌ها علاوه بر مسیریابی، راهکاری است که در رسیدن سریع‌تر به مقصد نقش بسیار پررنگی دارد؛ اما به‌واقع گوگل چگونه قادر است تا ترافیک خیابان‌ها و جاده‌های موجود در مسیر را به دست آورد؟

گوگل برای پیش‌بینی وضعیت ترافیک مسیر از دو روش استفاده می‌کند. یکی از منابع اطلاعاتی گوگل، تاریخچه‌‌ی ثبت شده از مدت زمان مورد نیاز برای طی مسیر در ساعات و روزهای مختلف است، یعنی گوگل براساس داده‌های موجود از مجموع کاربرانی که این مسیر را در ساعات و روز‌های مشخصی طی کرده‌اند، ترافیک را پیش‌بینی می‌کند. روش دومی که گوگل از آن استفاده می‌کند، استفاده از سنسورها و همچنین تلفن‌های‌هوشمند است که سرعت حرکت خودروها در خیابان‌ها را مشخص می‌کنند.

گوگل مپس در اوایل کار خود به استفاده از سنسورهای ترافیکی نصب شده در جاده‌ها بسنده کرده بود. این سنسورها غالبا توسط دولت در خیابان‌ها و جاده‌ها نصب می‌شوند که بیشتر جنبه‌ی کنترلی داشته و در برخی موارد نیز برای جمع‌آوری داده‌های ترافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنسورهای مورد استفاده معمولا از نوع مادون قرمز یا لیزری هستند که با استفاده از روش‌های مشخصی سرعت و سایز خودروی در حال حرکت را محاسبه کرده و به سرور‌های مرکزی ارسال می‌کنند.

علاوه بر اینکه این اطلاعات به‌عنوان داده‌های آنی مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند، می‌توان از آن‌ها به‌عنوان پایگاه داده‌، برای استخراج اطلاعات ترافیکی به منظور پیش‌بینی وضعیت جاده در ساعات مشخص استفاده کرد. اما علی‌رغم سهولت استفاده از داده‌های حاصل، محدودیت در استفاده از سنسورها مشکلی است که وجود روش دیگری را می‌طلبد. سنسورها معمولا در جاده‌ها و بزرگ‌‌راه‌ها استفاده می‌شوند و نمی‌توان در داخل شهر چنین سنسور‌هایی را مشاهده کرد.

 از سال ۲۰۰۹، گوگل برای بالا بردن صحت اطلاعات ارائه شده، روش دیگری را نیز مورد استفاده قرار می‌دهد. زمانی که کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی اپلیکیشن گوگل مپس را در حالت فعال بودن جی‌پی‌اس، اجرا می‌کنند، تلفن‌هوشمند داده‌هایی را بصورت خودکار برای گوگل ارسال می‌کند که شامل سرعت حرکت کاربر در مسیر مشخص است. گوگل‌مپس همیشه در حال دریافت این اطلاعات است. با ترکیب اطلاعات حاصل از گوشی‌های‌هوشمند کاربران و استفاده از آن‌ها در ساعات و روز‌های متفاوت، رنگ مسیر‌ها روی نقشه برای کاربران نمایش داده می‌شود.

با توجه به روش‌های مورد استفاده توسط گوگل، می‌توان چنین نتیجه گرفت که در صورت بالارفتن تعداد کاربران گوگل مپس، دقت اطلاعات ارائه شده توسط گوگل‌مپس نیز افزایش خواهد یافت، چراکه این سرویس با محاسبه‌ی میانگین سرعت حرکت خودروها نتایج را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، از این‌رو کثرت داده‌های دریافتی منجر به بالا رفتن صحت اطلاعات خواهد شد. در صورتی که اطلاعاتی در مورد ترافیک جاده‌ای در اختیار نباشد، گوگل‌مپس آن مسیر را با رنگ خاکستری نمایش می‌دهد.

با تصاحب کمپانی Waze در سال ۲۰۱۳، گوگل از المان‌های انسانی نیز برای افزایش اطلاعات ارائه شده توسط گوگل‌مپس استفاده می‌کند. رانندگانی که از اپلیکیشن Waze استفاده می‌کنند، می‌توانند با گزارش موارد موجود در جاده، همچون تصادف، خودروهای خراب شده، دوربین‌های کنترل سرعت و سرعت‌گیرها، گوگل را در ارائه‌ی اطلاعات بهتر و در نتیجه افزایش قدرت مسیریابی این سرویس یاری دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات