۲۴ آبان: ظهور اولین ریزپردازنده جهان

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۶ سال پیش در چنین روزی، شرکت اینتل اولین ریزپردازنده تجاری جهان را با نام اینتل 4004 معرفی کرد. از این ریزپردازنده در محاسبه‌های ریاضی و کارهای چاپی استفاده می‌شد.
تبلیغات

 ۱۵ نوامبر سال ۱۹۷۱، شرکت اینتل اولین ریزپردازنده تجاری جهان تحت عنوان اینتل 4004 را به‌صورت رسمی معرفی کرد. این پردازنده زیر نظر فدریکو فاگین دانشمند، فیزیکدان و مهندس ایتالیایی آمریکایی بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ طراحی شد.

اینتل 4004 جزو اولین پردازنده‌های دنیا به‌حساب می‌آید و در دورانی عرضه شد که هنوز اینتل تبدیل به غول پردازنده‌های کامپیوتری نشده بود، اما موفقیت تجاری این پردازنده تأثیر زیادی در شکل‌گیری امپراتوری اینتل گذاشت. حداکثر پالس ساعت این پردازنده ۷۴۰ کیلوهرتز بود و می‌توانست ۶۴۰ بایت از حافظه را آدرس‌دهی کند. تولید این پردازنده تا سال ۱۹۸۱ ادامه داشت و بعداز ۱۰ سال کنار گذاشته شد. در ساخت این ریزپردازنده از لیتوگرافی ۱۰ میکرومتری استفاده شده بود. در حال حاضر شرکت اینتل پردازنده‌های ۱۴ نانومتری را به بازار عرضه می‌کند و بر اساس برنامه بلند‌مدت، قصد دارد پردازنده‌های ۵ نانومتری را نیز تا سال ۲۰۲۰ عرضه کند.

اینتل 4004 در طول ۱۰ سالی که به‌صورت تجاری عرضه شد، شریان اقتصادی مناسبی برای اینتل ایجاد کرد که مدیران این شرکت از این فرصت در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه استفاده کردند و امپراتوری اینتل را شکل دادند. در حال حاضر این ابرکمپانی تولیدکننده‌ی نیمه‌هادی‌ها، بیش از ۱۰۷ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد.

اینتل در دنیای کامپیوترهای شخصی حرف اول را می‌زند و با اقتدار نسبت به رقیب خود ای‌ام‌دی، بیشترین آمار فروش را دارد. این کمپانی اخیرا تلاش‌های قابل توجهی برای ورود به بازار موبایل دارد و در تلاش است در این بازار نیز بر رقبایی همچون کوالکام غلبه کند.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر)

۲۰۰۱ - عرضه‌ی رسمی اولین کنسول بازی مایکروسافت به نام ایکس‌باکس. مایکروسافت، این کنسول را برای رقابت با پلی‌استیشن ۲ شرکت سونی و GameCube شرکت نینتندو عرضه کرد.

۲۰۱۳ - معرفی رسمی کنسول بازی پلی‌استیشن ۴ توسط شرکت سونی. این معرفی در مراسمی مجلل در هتل استاندارد نیویورک انجام شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات