بهترین وب‌سایت های جهان برای یادگیری زبان برنامه‌ نویسی

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
پسر درحال کار با کامپیوتر و یادگیری زبان های برنامه نویسی
وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف را به‌ٰراحتی و به‌طور کاملاً رایگان یاد گرفت.
تبلیغات

برنامه‌نویسی یکی از شغل‌های جذاب دنیای فناوری محسوب می‌شود که اگر به‌طور اصولی آن را دنبال کنید، درآمد بسیار خوبی برایتان به‌ارمغان خواهد آورد. طبق آمار پلتفرم Coursera، میانگین درآمد سالانه‌ی برنامه‌نویسان در جهان ۷۵ هزار دلار است که بسیار چشمگیر به‌نظر می‌رسد. برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه قصد داریم بهترین سایت‌ها را برای دستیابی به این هدف به شما معرفی کنیم.

با استفاده از سایت‌های رایگانی که به‌منظور آموزش برنامه‌نویسی طراحی شده‌اند، می‌توانید در کمترین زمان، زبان برنامه‌نویسی مورد نظرتان را یاد بگیرید و از آن برای ساخت پروژه‌های خود بهره ببرید.

۱. CareerFoundry

سایت آموزش برنامه نویسی CareerFoundry

اگر قصد دارید توسعه‌ی وب را به‌طور کلی یاد بگیرید، CareerFoundry یکی از بهترین گزینه‌ها برای کمک به شما خواهد بود. همه‌ی سایت‌های جهان از HTML، CSS و جاوا اسکریپت بهره می‌برند و CareerFoundry اصول اولیه شروع کار با این زبان‌ها را به شما می‌آموزد و در پایان با استفاده از مفاهیمی که یاد گرفته‌اید، قادر خواهید بود سایت شخصی خود را کدنویسی کنید.

شاید بخواهید درک بهتری از کدنویسی و اینکه گزینه‌ی مناسبی برای شما محسوب می‌شود یا خیر به‌دست آورید. به‌طور کلی اگر می‌خواهید ابتدا مشخص شود آیا برنامه‌نویسی ارزش وقت‌ گذاشتن دارد یا خیر، کلاس‌های رایگان CareerFoundry یکی از بهترین ابزارها برای شما است.

۲. freeCodeCamp

سایت آموزش برنامه نویسی freeCodeCamp

freeCodeCamp پلتفرمی رایگان برای آموزش آنلاین و خودکار کدنویسی است که می‌توان روند یادگیری را با ابزارهای آن به‌دلخواه خود انتخاب کرد. توسعه‌ی وب، یادگیری ماشینی، امنیت اطلاعات و بسیاری موضوعات دیگر در این سایت آموزش داده می‌شوند. اگر نمی‌دانید سفر برنامه‌نویسی را باید از کجا شروع کرد، این سایت واقعاً انتخاب بسیار کاربردی و جذاب محسوب می‌شود.

دوره‌های freeCodeCamp به‌ بخش‌های کوچک و قابل‌درک تقسیم شده‌اند تا فرایند یادگیری برای کاربران همواره جذاب باقی بماند. باید در طول دوره‌ی یادگیری برخی تمرین‌ها را حل کنید تا اطلاعاتتان را بسنجید و سپس در پایان هر دوره، پنج پروژه وجود دارد که اگر همه را بسازید و نمره‌ی قبولی بگیرید، شرایط دریافت گواهینامه‌ی معتبر را نیز خواهید داشت.

مزیت استفاده از freeCodeCamp برای یادگیری برنامه‌نویسی این است که با انجام دادن نمونه‌کار، آماده‌ی دریافت سفارش از مشتریان خواهید بود. این سایت همچنین تالار گفت‌وگوی آنلاین دارد که بسیار فعال است و به شما اجازه می‌دهد با برنامه‌نویسان مشتاق یادگیری در سراسر جهان در ارتباط باشید و در روند یادگیری به یکدیگر کمک کنید.

۳. W3schools

سایت آموزش برنامه نویسی w3schools

اگر تازه تصمیم گرفته‌اید زبان برنامه‌نویسی جدیدی یاد بگیرید یا در برخی زبان‌ها کمی تجربه دارید، w3schools وب‌سایتی فوق‌العاده برای شما خواهد بود تا مهارت‌های کدنویسی خود را بهبود دهید یا زبان‌های جدید را از پایه بیاموزید.

w3schools دروس متفاوتی در زمینه‌های گوناگونی همچون برنامه‌نویسی وب و زبان‌های اسکریپت‌نویسی همچون html، html5، css، asp، Ajax،jQuery ،javaScript و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر مایلید قابلیت‌های خود در این زمینه را گسترش دهید، این سایت منبعی عالی برای آموزش و یادگیری شما محسوب می‌شود.

نکته‌ی جالب اینکه w3schools بخشی برای فریلنسرها دارد که به کاربر اجازه می‌دهدد مشاغل مرتبط با زبان‌های برنامه‌نویسی که در آن‌ها مهارت دارد را به‌راحتی پیدا کرده و از این‌طریق درآمد به‌دست آورد.

۴. Codeavengers

سایت آموزش برنامه نویسی Codeavengers

اگر می‌خواهید برنامه‌نویسی بازی، اپلیکیشن‌ یا وب‌سایت‌هایی را که از html\html5، css3، java Script python استفاده می‌کنند، بیاموزید، و در عین حال تمایل دارید از شیوه‌ی آموزشی سرگرم‌کننده‌ بهره ببرید، Codeavengers برای شما ایدئال خواهد بود.

سایت Codeavengers از محیط‌های آموزشی سرگرم‌کننده و مشارکتی‌ای استفاده کرده که برای تمامی گروه‌های سنی، کارآمد و بسیار جذاب است. حتی اگر در زمینه برنامه‌نویسی اطلاعاتی متوسط داشته باشید، در اینجا باز هم می‌توانید موضوعاتی جالب برای یادگیری بیابید.

۵. Tutorialspoint

سایت آموزش برنامه نویسی tutorialspoint

Tutorialpoint از تعداد زیادی خودآموز برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی در سطوح پایه تا حرفه‌ای ارائه می‌دهد. در این سایت می‌توان آموزش‌های مرتبط با اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی را پیدا کرد و به‌نوعی رقیب مستقیم W3Schools محسوب می‌شود.

سایت Tutorialpoint همچنین برای رشته‌های دیگری مثل DIP، OS، SEO، Telecome، DBMS و دیگر قالب‌های نرم‌افزاری، دوره‌های آموزشی ارائه می‌دهد. برخی از زبان‌های متداولی که در این سایت آموزش داده می‌شوند عبارت‌اند از: جاوا، C++, PHP, Python, Ruby C#, Perl, VB.Net, ios.

۶. MSDN

سایت آموزش برنامه نویسی مایکروسافت MSDN

اگرچه آموزش‌های MSDN یا (شبکه توسعه‌دهنده مایکروسافت) برای برخی تازه‌کاران احتمالاً کمی دشوار به‌نظر می‌رسند، اما این سایت هنوز هم برای کسب مهارت‌های بالا در انواع متدهای توسعه‌ی نرم‌افزار تحت دا‌ت‌نت همچون VB.Net، C# و دیگر زبان‌ها منبعی بسیار عالی می‌باشد.

MSDN درواقع خودآموزی جامع برای برنامه‌نویسان مبتدی و پیشرفته محسوب می‌شود. البته شاید افراد تازه‌کار ابتدا در مواجه با مقالات این سایت کمی دچار سردرگمی شوند زیرا منابع بی‌شماری ارائه می‌دهد که می‌تواند آن‌ها را برای دسترسی به آموزش مورد نظرشان کمی سردرگم کند.

سایت MSDN تعداد زیادی اپلیکیشن نمونه، خودآموز و منابع دیگر را برای یادگیری هرچه بهتر زبان‌های برنامه‌نویسی به شما ارائه می‌دهد که برخی آن‌ها را مایکروسافت و برخی دیگر را سایر کاربران به‌اشتراک گذاشته‌اند. علاوه‌براین می‌توانید با سایت مذکور، مشکلات خود را در کدنویسی با کمک سایر توسعه‌دهندگان رفع کنید.

۷. آموزش برنامه‌نویسی با پروژه در گیت‌هاب

فهرست پروژه‌های آموزش برنامه نویسی صفحه Project Based Learning گیت هاب

Project Based Learning، صفحه‌ای بسیار جذاب برای کسانی است که قصد دارند برنامه‌نویسی را با مثال‌های عملی و آموزش‌های ویدیویی جذاب یاد بگیرند. در این صفحه شما می‌توانید تعداد بسیار زیادی پروژه‌ی برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف از PHP گرفته تا R و Go را پیدا کنید که اکثر آن‌ها ویدیو آموزشی نیز دارند و شما را در ساخت اولین پروژه‌هایتان راهنمایی می‌کنند.

یادگیری مبتنی‌بر پروژه یکی از بهترین راهکارها برای غوطه‌ور شدن در دل دنیای برنامه‌نویسی محسوب می‌شود که می‌توانید از طریق صفحه‌ی Project Based Learning در گیت‌هاب، کدنویسی را با روشی جذاب و عملی فرا بگیرید.

۸. KhanAcademy

سایت آموزش برنامه نویسی khanacademy

خان‌آکادمی، سازمانی غیرانتفاعی محسوب می‌شود که محتوای آموزشی رایگان و با کیفیت بالا را در زمینه‌های مختلف از جمله ریاضی، علوم، تاریخ، اقتصاد، زبان و غیره ارائه می‌دهد. این محتوا شامل فیلم‌های آموزشی، تمرین‌های تعاملی و آزمون‌ها می‌شود.

KhanAcademy برای همه افراد در هر سنی و با هر سطح دانشی قابل استفاده است. این سازمان همچنین با مدارس و دانشگاه‌ها همکاری می‌کند تا دانش‌آموزان را در یادگیری کدنویسی یاری دهد.

در حال حاضر، KhanAcademy بیش از ۱۶۵ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. این سازمان را سلمان خان، دانش‌آموخته مؤسسه فناوری ماساچوست در سال ۲۰۰۶ تأسیس کرد.

۹. SoloLearn

سایت آموزش برنامه نویسی SoloLearn

Sololearn پلتفرمی برای یادگیری آنلاین کدنویسی محسوب می‌شود که به کاربران کمک می‌کند برنامه‌نویسی یاد بگیرند. این سایت طیف گسترده‌ای از دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف برنامه‌نویسی از جمله C، Python، HTML، Java، C++ و غیره ارائه می‌دهد.

دوره‌های آموزشی Sololearn به‌صورت تعاملی و گام‌به‌گام ارائه می‌شوند و کاربران می‌توانند با انجام تمرین‌ها و آزمون‌های مختلف، مهارت‌های خود را تقویت کنند.

Sololearn برای همه‌ی افراد از جمله مبتدی‌ها و افراد باتجربه مناسب است. این پلتفرم به کاربران کمک می‌کند تا در هر سطحی از دانش برنامه‌نویسی، مهارت‌های خود را بهبود دهند.

۱۰. Coursera

سایت آموزش برنامه نویسی coursera

Coursera ازجمله معروف‌ترین سایت‌ها برای آموزش کدنویسی است که بیش از ۱۰۰ دوره در رشته‌های مختلف برنامه‌نویسی از C گرفته تا یادگیری ماشینی را ارائه می‌دهد.

دوره‌های Coursera شامل سخنرانی، تکالیف، آزمون و تست می‌شود و کاربران می‌توانند به‌سرعت روند یادگیری زبان برنامه‌نویسی موردنظرشان را پیش ببرند.

Coursera بسیاری از دوره‌های برنامه‌نویسی را به‌طور رایگان ارائه می‌دهد، اما در اکثر موارد برای دریافت مدرک این سایت باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

معمولاً یادگیری در Coursera از طریق ویدیوهای آموزشی، مطالب جذاب، فعالیت‌ها، آزمون‌ها و انجمن‌ها انجام می‌شود. همچنین می‌توانید اهداف خود را برای ایجاد انگیزه و پیشرفت در مسیر یادگیری تعیین کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات