11 نکته‌ای که باید در هنگام عکاسی و فیلم‌برداری با تلفن همراه در سفر مورد توجه قرار گیرند

یک‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
مطالعه 4 دقیقه
هنگامی‌که به سفر می‌روید، ممکن است با منظره‌ای زیبا یا طبیعتی مطبوع روبه‌رو شوید و مسلما از ثبت خاطرات خود در قالب تصویر لذت خواهید برد. تلفن هوشمندتان هم که دیگر به یاری جداناشدنی تبدیل شده و همیشه همراهتان است. بنابراین حالا که همه مواد مورد نیاز یعنی یک سوژه خوب و ابزار کار را دراختیار دارید، بد نیست تا چند دقیقه‌ای هم مهمان ما باشید تا با یاد گیری چند راز مهم و اساسی، لذت بیشتر و کیفیت بهتری را تجربه کنید.
تبلیغات

این روزها برای ثبت تصاویری باکیفیت در هر زمان و هر مکان، وسیله‌ای بهتر از تلفن هوشمند نخواهید یافت. تقریباً اغلب مدل‌های پرچم‌دار و میان‌رده از دوربینی 5 تا 13 مگاپیکسلی بهره می‌برند و برای مصارف روزانه و شخصی، کیفیت بسیار مطلوبی دارند. حتی عکاسی در شب هم به لطف تلفن‌هایی چون لومیا 925 و HTC وان به‌سادگی قابل انجام است و دیگر با صفحه‌ای سیاه روبه‌رو نمی‌شوید.

اما در کنار همه این‌ها، هنوز اگر فوت و فن کار را ندانسته و شیوه‌ی بهره‌برداری صحیح از ابزاری که دراختیار دارید را ندانید، بازهم به نتایج دلخواه خود نمی‌رسید.

در زیر 11 مورد از مهم‌ترین رموز موفقیت عکاسان موبایلی را آورده‌ایم که خواندنشان خالی از لطف نخواهد بود:

1- با برنامه عکاسی کنید. برای خود هدفی در نظر گرفته و به بیان داستان خود بپردازید. موضوع عکس می‌تواند هرچیزی باشد. مهم این است که خلاقیت خود را به کار گرفته و با ترکیب پدیده‌های محیطی مانند ابنیه تاریخی یا یک جاذبه طبیعی، حس خود از سفرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید که عکس‌های بدون موضوع و بی‌هدف، تأثیر چندانی بر افراد نخواهند گذاشت.

2- در هنگام فیلم‌برداری، حتماً تلفن خود را 90 درجه چرخانده و به حالت افقی یا اصطلاحا Landscape فیلبرداری کنید تا از تمام ظرفیت‌های قاب تصویر کمال استفاده را ببرید. فیلم‌برداری در حالت پرتره به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، مگر این‌که بخواهید با سوژه مورد نظر به مصاحبه بپردازید!

3- در هنگام فوکوس روی شخص یا شیء مورد نظر، به جای استفاده از بزرگنمایی سعی کنید فاصله خود را کاهش دهید.

4- برای عکاسی از چهره‌ی افراد، بهتر است به جای قرار دادن صورت در مرکز و تصویر برداری مستقیم از روبه‌رو، زاویه‌ای دیگر را انتخاب کنید. چراکه در این حالت چهره فرد پهن‌تر و بینی او تخت به نظر می‌رسد. با متمایل کردن دوربین به اطراف و اندکی تغییر زاویه، از نتیجه کار خود بیشتر راضی خواهید بود.

5- این نکته یکی از رازهای بزرگ عکاسی است. هنگام تصویر برداری، خطوط راهنما (Gridlines) را فعال کنید. در این حالت، صفحه شما به 9 مربع مساوی تقسیم می‌شود. حالا قسمت مهم کار: سعی کنید همیشه سوژه عکاسی را در ردیف وسط، روی مرز میان یکی از دو مربع کناری با مربع میانی قرار دهید. همان‌طورکه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بهتر است سوژه‌ی اصلی عکس در نقاط حاصل از تقاطع خطوط قرار گیرد. در این حالت، بیشترین جزئیات و بالاترین اثرگذاری را شاهد خواهید بود.

tip 5

6- از عکاسی از نزدیک (Close-Up) غافل نشوید. آثار باستانی و اشیائ قدیمی، گل گیاهان، چهره افراد و حتی غذا از موارد بسیار مناسبی هستند که می‌توانید مورد توجه قرار دهید.

7- در هنگام عکاسی از مناظر، باید افق یا بخش اعظم منطقه مورد نظر در نیمه پایینی قاب تصویر قرار بگیرد.

2 4

8- گاهی سعی کنید به جای تصویر برداری از یک لحظه خاص، از عکاسی پی‌درپی (Burst Mode) استفاده کنید. بعدا می‌توانید عکس‌ها را در نرم افزارهایی چون iMovie یا Movie Maker در کنار هم قرار داده و با افزودن یک آهنگ زیبا، لحظه‌ای رویایی را پدید آورید.

9- از برنامه‌های مانند Vine یا Cinemagram برای ثبت ویدیویی 6 ثانیه‌ای بهره ببرید که در قالب عکسی با فرمت GIF ذخیره می‌شود. بعدا می‌توانید از این تصویر متحرک در موارد گوناگون و اغلب سرگرم کننده استفاده کنید.

10- از سه پایه یا یک گیره‌ی تثبیت کننده استفاده کنید تا از لرزش‌های احتمالی جلوگیری شود. برای زوم‌ با درجات بالا نیز به چنین وسیله‌ای نیاز خواهید داشت.

11- هیچگاه اهمیت صدا را از یاد نبرید. 50 درصد از یک قطعه ویدیویی خوب را صدای آن تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر در کار خود جدی هستید، خرید یک میکروفون اضافی را در اولویت قرار دهید.

این بود راهنمای ما. اگر شما هم ترفند یا راهکاری می‌شناسید، با دوستان خود در زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات