میز کار یا انتخاب‌های ناسالم، کدامیک عامل چاقی است؟

تا همین چند سال پیش، تعریفی که مردم از کار داشتند «فعالیت جسمانی درست و حسابی بود» که حداقل روزانه چندین ساعت فرد را مشغول می‌کرد و به این ترتیب فعالیت ورزشی سنگینی به شمار می‌رفت که در گذر زمان سلامتی فرد را تضمین می‌کرد. حالا، کار شده نشستن و نشستن و نشستن... عملی که به خوبی ما را به مرگ رهنمون می‌سازد! اما رژیم غذایی تاثیر بیشتری در چاقی دارد یا تحرک کم؟

محققان در تازه‌ترین تحقیقات علمی دریافته‌اند آنقدر که انتخاب و مصرف مواد غذایی در اضافه وزن، چاقی و مرگ موثر است، کمی فعالیت‌های فیزیکی تاثیر گذار نیست؛ بدون شک کمی فعالیت فیزیکی روزانه می‌تواند موجب چاقی در انسان شود اما رژیم غذایی تاثیر به مراتب مهم‌تری را ایفا می‌کند. با این وجود برای کم کردن از وزن و رسیدن به تناسب اندام و سلامتی باید ترکیبی از مصرف غذاهای سالم و افزایش فعالیت‌های فیزیکی را در پیش بگیریم. به همین روی، شاید نشستن هشت ساعته در پشت میز کار آن قدرها تأثیر بدی بر اضافه وزن ما نداشته باشد...

یونی فردهف، در مقاله‌ای در نشریه‌ی US News به بررسی این موضوع پرداخته و چنین می‌نویسد:

محققان به تحلیل تأثیر فعالیت‌های فیزیکی بر اضافه وزن پرداخته‌اند و برای این منظور بیش از نیم میلیون نفر از مرد و زنان چینی را مورد تحقیق قرار داده‌اند. در این آزمایش علمی میزان فعالیت‌های بدنی روزانه‌ی افراد به صورت خود اظهاری ثبت گردید. که این فعالیت‌ها شامل میزان تحرک مربوط به کار، خانه داری، جابه‌جایی در شهر و تفریح و سرگرمی می‌شد. نتایج بدست آمده اما عجیب و جالب توجه بود. فعالیت‌های زیاد جسمانی تأثیر بسزایی بر کاهش وزن افراد چاق نداشت در حالی که انجام مداوم فعالیت‌های جسمانی معمول راهگشا بود. محققان در این بین به شاخصی به نام «شاخص متناظر متابولیک در ساعت» یا MET-h/d رسیدند؛ و مشخص شد عموم شرکت‌کنندگان روزانه 22 واحد فعالیت بدنی داشته‌اند.

در نهایت محققان دریافتند برای کاهش وزن به میزان یک پوند (نیم کیلوگرم) لازم است تا فرد 14 واحد اضافی فعالیت بدنی داشته باشد. برای درک بهتر این شاخص می‌توان چنین گفت که برای انجام 3 واحد فعالیت جسمانی نیاز به پیاده‌روی 3 مایل (4.8 کیلومتر) در ساعت است.

بدین ترتیب می‌توان گفت برای کاهش 10 پوند (4.5 کیلوگرم) وزن لازم است که فرد شش برابر فعال‌تر از متوسط افراد این تحقیق باشد یا برای کاهش 50 پوندی (22.6 کیلوگرمی) نیاز است که فرد 30 برابر فعالیت خود را زیاد کند.

پس بهتر است به جای سرزنش کردن میز کارتان، به تغذیه‌ی سالم روی آورده و میزان مناسبی از فعالیت‌های جسمانی را در خلال برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر پیرامون فعالیت‌هایی 20 دقیقه‌ای سری به این مقاله هم بزنید، فعالیت‌هایی که گرچه کم و کوتاه هستند، اما می‌توانند تغییری بزرگ را حاصل شوند. سلامت باشید!

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید