چطور فردای شبی که بدخواب شده ایم، ظاهر مناسبی داشته باشیم؟

حتما برای شما هم پیش آمده که به خاطر بدخواب شدن، امتحان، پروژه، کارهای عقب افتاده اداری، گریه فرزند خردسالتان، حضور میهمان تا دیر وقت، فکر و خیال و یا حتی فیلم‌های تلویزیون، نتوانید خواب مناسبی داشته باشید. صبح چنین شب‌هایی علاوه بر خستگی درونی، مشکل به هم ریختگی چهره‌تان بیشتر از همیشه به چشم می‌آید. اگر ظاهر آراسته و حرف همکاران و دوستان و... خیلی برایتان اهمیت دارد، به دستوراتی که در ادامه آمده است توجه کنید.

من هر از چند گاهی مجبورم تا دیر وقت روی یک پروژه کار کنم و در نهایت یا بسیار کم می‌خوابم و یا اصلا نمی‌خوابم. به همین خاطر به همین خاطر در روز بعد شبیه به جسد متحرک می شوم. وقتی دیگران به من می‌گویند چهره ام خسته به نظر می‌رسد، تازه متوجه دایره های سیاه زیر چشمانم و دیگر مشکلات ظاهری خود می‌شوم. آیا راهی وجود دارد تا بعد از یک شب بد این چنینی ظاهر متعارفی داشته باشم؟

کمبود خواب واقعا همچون علامتی بر پیشانی ما حک می‌شود. کمبود استراحت منجر به چشمان پف کرده و سیاه شدن دور چشم می‌شود، اما نگران نباشید. زیاد سخت نیست تا در این شرایط، چهره ی مناسب برای محل کار داشته باشید، علائم بدخوابی را ازبین ببرید و از نظرات نامحترمانه دیگران درباره خسته بودن چهره تان رهایی یابید. واقعا باید در به کار بردن لفظ "چقدر خسته به نظر می‌رسی" تجدید نظر کنیم.

من بر اساس تجربه شخصی و به عنوان کسی که بسیاری از شب ها دود چراغ می‌خورد، این مطلب را می‌نویسم. شما هم می‌توانید روش من را امتحان کنید.

گام اول: صبح دوش بگیرید

شوخی نمی‌کنم. یک دوش سریع بسیار تاثیر گذار است. اما وقتی که خستگی خیلی زیاد باشد، ممکن است بخواهید بی خیال قدم اول یعنی دوش گرفتن شوید. این کار را نکنید. هر طور شده خود را به حمام برسانید. دوش آب گرم شما را بیدار نگه می‌دارد. اگر برس شستشو و لایه بردار یا ژل دوش انرژی زا دارید، استفاده از آنها توصیه می‌شود.

در حمام از اسکراب لایه بردار برای صورتتان استفاده کنید تا پوست خسته و رنگ پریده‌تان روشن‌تر شود. وقتی از حمام بیرون آمدید، مقدار زیادی مرطوب کننده استفاده کنید. کمبود خواب موجب کمبود رطوبت پوست و نمایان شدن بیشتر چروک‌ها می‌شود. پس با مرطوب کننده به جنگ آن روید.

حال که تمیز شده‌اید و مویتان خوشبو و پوستتان نرم شده است، مسواک بزنید و صورتتان را اصلاح کنید. حال غیر از چشمان پف کرده دیگر اثری از خستگی در شما دیده نمی‌شود.

گام دوم: با علائم کم خوابی مبارزه کنید

بسیاری از علائم شب‌های بی‌خوابی، در چشمان شما هویدا می‌شوند. اما نیازی نیست برای حل این مشکل در فضای بسته هم عینک آفتابی بزنید.

چشمان پف کرده

یک کیسه کمپرس سرد روش درست و آزموده شده برای چشمان پف کرده است. یکی از این کیسه‌ها را در یخچال خود سرد کنید و به مدت 10 دقیقه روی چشمانتان قرار دهید.

  • قاشق خنک: می‌توانید در روشی که گفتیم از پشت دو عدد قاشق فلزی استفاده کنید. (لطفا قاشق‌ها را بعد از استفاده بشویید!)
  • چای کیسه‌ای مصرف شده: به خاطر خاصیت منقبض کننده ای که دارند می‌توانند ورم زیر چشم را از بین ببرند.
  • خیار از 90% آب تشکیل شده و احساس خنکی و رطوبت را ایجاد می‌کند.

حلقه های سیاه دور چشم

بر اساس یافته های کلینیک مایو، کمبود خواب منجر به سیاهی زیر چشم نمی‌شود. بلکه باعث می‌شود حلقه‌ها و سایه‌های سیاهی که زیر چشم وجود دارند بیشتر نمایان شوند. کم خوابی باعث می‌شود رنگ پریده شوید و چشمانتان گود بیافتد. راه‌حل‌های دیگری غیر از استفاده از عینک آفتابی برای پوشاندن سیاهی دور چشم وجود دارد:

  • کمپرس های سرد: که در بالا به آن اشاره شد.
  • شستشو دهنده‌ها یا اسپری‌ها: با یک اسپری شستشوی نمک دار، قرقره کنید تا راه بینی تان کاملا باز شود. وقتی بینی‌تان پر باشد روی فشار خونتان تاثیر می‌گذارد و فشار خون رگ‌ها از جمله رگ‌های چشم را متورم کرده و موجب سرخی چشم و سیاهی دور آن می‌شود.
  • کرم‌های پنهان کننده: استفاده از یک کرم پنهان کننده چین و چروک با زمینه رنگ پوست می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
  • ماساژ دادن ناحیه زیر چشم با یک اسفنج خیس یا یک تکه کتان خیلی سرد نیز می‌تواند در از بین بردن پف و سیاهی دور چشم بسیار مفید باشد.
  • کارخانه های زیادی کرم و سرم‌های از بین برنده سیاهی دور چشم تولید کرده اند اما هیچ کدام از آنها برای من مفید نبوده‌اند. من منتظر یک محلول معجزه گر از این کارخانه‌ها هستم و تا آن روز روش‌های گفته شده در بالا را بکار می گیرم.

چشمان سرخ

  • قطره چشم: مثل Visine یا اشک مصنوعی (Sno Tears) می‌توانند سرخی ناشی از تورم مویرگ‌ها را از بین ببرند.
  • کمپرس گرم: به گفته دکتر میشل استفاده از آن بر روی چشم به مدت 10 تا 15 دقیقه در چند نوبت در طول روز می‌تواند به کاهش تورم مویرگ‌های چشم کمک کند. او معتقد است اگر دلیل سرخی چشم کمبود، خواب است باید به جای کیسه سرد از کیسه گرم استفاده شود.
  • خانم ها با گریم و آرایش می‌توانند سرخی چشم را استتار کند. خط چشم آبی در زیر خط داخلی مژه بالا، نه تنها موجب می‌شود سرخی چشم کمتر دیده شود، بلکه سفیدی چشم را واضح تر می‌کند.

پوست خسته و رنگ پریده

وقتی می‌خواهید سر کار بروید، 5 الی 10 دقیقه ورزش کنید (مثلا تند راه بروید یا از پله ها بالا بروید) تا کمی درخشش و شادابی و جوانی را به پوست خود بازگردانید.

گام سوم: مراقبت های پیشگیرانه

برای دفعه بعد چند نکته را رعایت کنید تا اگر شب کم خوابیدید، صبح چهره بهتری داشته باشید:

  • بالش‌های بیشتری استفاده کنید و طاق باز بخوابید. بالاتر قرار گرفتن سرتان موجب کم شدن سیاهی دور چشم و ورم صورت می‌شود.
  • قبل از خواب، کافئین و الکل استفاده نکنید. هر دو آب بدن را کم می‌کنند و الکل باعث گشاد شدن رگ‌ها و در نتیجه ورم و برافروختگی صورت می‌شود.
  • زیاد آب بنوشید. قبل و بعد از خواب آب بنوشید تا رطوبت از دست رفته به بدن و پوستتان برگردد.

در پایان، در مورد موضوعی که منجر به کم خوابی شما می‌شود تجدید نظر کنید. چه مشکلتان بی خوابی باشد، چه عدم تعادل میان کار و زندگی شخصی باید بدانید که خواب روی زیبایی‌تان تاثیر می‌گذارد. حداقل یک مطالعه معتبر این موضوع را اثبات کرده است که اگر خواب متعادل 8 ساعت در روز را نداشته باشید هم از سلامتی کمتر و هم از جذابیت کمتری برخوردار خواهید بود. در جمع، خیلی هم نیاز نیست مته به خشخاش بگذارید و خودتان را اذیت کنید.

خواب خوب فقط به ظاهرمان کمک نمی‌کند، بلکه روی تمام کارهای ما تاثیرگذار است. امیدواریم خوب بخوابید و احساس بهتری هم در باطن و هم در ظاهر خود داشته باشید.

پی نوشت: اگر پیشنهادی برای داشتن ظاهر مناسب در مواقع کم خوابی دارید، در بخش نظرات، آن را با ما در میان گذارید.

منبع: Lifehacker | لینک مطلب

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید