فراغت از خریدی پرخرج و آشتی دوباره با سامسونگ، ماحصل فروش موتورلا برای گوگل

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
موتورولا در سال 2011 بسان پرنده‌ی خوش خط و خالی در نظر گوگل خودنمایی کرده بود. غول جستجو، این کمپانی رو به زوال را در همان سال از آن خود کرد تا سیاست‌های خود را برای کشیدن اپل به پای میز مذاکره در مورد مساله‌ی پتنت‌ها به کار ببندد ، اما این حرکت علاوه بر اینکه سود بزرگی برای گوگل در دادگاه‌های پتنتی نداشت، سامسونگ را نیز که بزرگترین شریک این کمپانی در اکوسیستم اندروید است، رنجاند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به آخرین فعل و انفعالات گوگل داشته باشیم.
تبلیغات

گوگل در طول ده سال اخیر به یک کمپانی بزرگ و تعیین کننده در دنیای فناوری بدل شده است. ساختار این کمپانی برجسته و عظیم با جاه‌طلبی، آینده‌نگری و غیرقابل پیش‌بینی بودن آمیخته است. امروز، گوگل نحوه بازی با مهره‌های خود و تغییر شرایط را نیز نشان داد.

MotorolaGoogle

خبر داغ این چند روز در دنیای فناوری، تصمیم گوگل برای واگذاری تجارت موبایل موتورولا به کمپانی چینی لنوو به قیمتی برابر 2.91 میلیارد دلار بود که تعجب بسیاری از کارشناسان، تحلیل‌گران و فعالین حوزه‌ی فناوری را برانگیخت. برخی از کارشناسانی که کمپانی‌های اپل، مایکروسافت و گوگل را در صف اول رقابت با یکدیگر مقایسه می‌کنند، رقم فروش این کمپانی را در مقایسه با 12.5 میلیارد دلاری که گوگل برای خرید موتورلا پرداخت کرده بود، به باد انتقاد گرفتند. اما در مقابل، برخی دیگر خرید موتورولا را تنها راه فرار گوگل از زیر فشار کنسرسیوم راک‌استار و فشارهای پتنتی وارده عنوان کردند. گوگل با خرید موتورولا، گنجینه‌ی پتنتی موتورولا را نیز مال خود کرد و از این‌رو به اعتقاد برخی کارشناسان منجی اکوسیستم اندروید و شرکای سخت‌افزاری خود از فضای بی‌محابای ترول‌های پتنتی شد.

موتورلا در حدود 24,000 پتنت دراختیار داشت که مجموعه‌ی این گنجینه‌‌ی پتنتی در اختیار گوگل قرار گرفت، اما این پتنت‌ها تاثیر آنچنانی در تقویت مواضع گوگل در قبال اپل و شکایات پتنتی این کمپانی نداشت. اغلب پتنت‌های ثبت شده‌ی موتورولا در حوزه‌ی فناوری‌های مربوط به شبکه‌های بی‌سیم و جی‌اس‌ام بود که گوگل با استفاده از آن‌ها سعی در اخذ رای دادگاه مبنی بر ممنوعیت فروش آیفون در برخی کشورها و در نتیجه بردن میراث استیوجابز به گوشه‌ی رینگ داشت تا اپل را در شرایط جدید وادار به کوتاه آمدن از خواسته‌های خود کند.

اما برخلاف پیش‌بینی‌های گوگل، هیچ‌یک از دادگاه‌های مورد نظر رایی را موافق با خواسته‌های گوگل صادر نکردند تا 12.5 میلیاردی که گوگل برای این منظور از جیب خارج کرده بود، به یک ول‌خرجی صرف بدل شود. هرچند این اقدام تا حدودی فشار موجود روی گوگل و سیستم‌عامل این کمپانی را کاهش داد. گوگل پس از این جریان یک تولیدکننده‌‌ی سخت‌افزار در دست داشت که گوگل را بر آن داشت خود دستی بر آتش برده و به‌تولید تلفن‌های‌هوشمندی مطابق خواسته های خود بپردازد. هرچند تولیدات موتورولا در زیر پرچم گوگل علارغم جلب نظر منتقدان و کارشناسان عرصه‌ی فناوری موفقیت چندانی را به‌دست نیاورد که یکی از دلایل عمده‌ی آن عدم بازاریابی مناسب گوگل عنوان شده است. موتورولا از زمان خرید 600 میلیون دلار ضرر را تحمیل گوگل کرده بود که درصورت ادامه‌ی روند نزولی خودمنجر به از دست رفتن 1 میلیارد دلار از دارایی‌های گوگل می‌شد. با این اقدام یکی از بنیادی‌ترین مشکلاتی که با خرید موتورلا گریبان‌گیر گوگل شده بود، حل شد. هم‌اکنون گوگل یک توسعه‌ی دهنده‌ی سیستم‌عامل که درگیر ساخت و عرضه‌ی محصولات سخت‌افزاری نیز باشد، نیست.

همانطور که پیش از این نیز در زومیت خواندید، در هفته‌ی اخیر سامسونگ، اصلی‌ترین شرکتی که از خرید موتورلا توسط گوگل ضربه خورده بود، تفاهم‌نامه‌ای را در راستای استفاده از پتنت‌هابا گوگل به امضا رساند. همچنین اخباری مبنی بر حصول توافقی بین سامسونگ و گوگل به گوش رسیده است که در راستای رسیدن به نگاه واحدی برای رابط‌کاربری سیستم‌عامل اندروید است.

TouchWizVSStock

مطمئنا می‌توان یکی از بزرگترین مسائلی را که منجر به آزرده خاطر شدن سامسونگ از گوگل شده بود، خرید موتورلا توسط گوگل عنوان کرد. مطمئنا این مساله از منظر کسب سهمی در بازار اهمیتی برای سامسونگ نداشت، چراکه کمپانی کره‌ای به پیشتاز بلامنازع در عرصه‌ی تولید تلفن‌های هوشمند اندرویدی تبدیل شده است. اما سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط گوگل که نشان از حرکت به سمت و سوی استقلال از شرکای سخت‌افزاری داشت، سامسونگ را به فکر کاهش وابستگی به گوگل و سیستم‌عامل این کمپانی انداخت.

تجربه نشان داده است که کمپانی‌های که در دو حوزه‌ی توسعه‌ی سیستم‌عامل و ارائه‌ی گواهی آن به سایر سازندگان تلفن‌هوشمند و همچنین تولید ابزار‌های‌هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل خود به فعالیت پرداخته‌اند، موفقیت چندانی را کسب نکرده‌اند.مایکروسافت نیز که با خرید بخش توسعه‌ی تلفن‌های‌هوشمند نوکیا، قدم در وادی تولید تلفن‌های‌هوشمند گذاشته، در آینده باید تصمیمات مهمی را در راستای اعطای گواهی استفاده از ویندوزفون در تولیدات سایر توسعه‌دهندگان اتخاذ کند.

رقابت با مشتریان به‌مثابه شمشیر دو لبه است. مشتریان یک کمپانی که خود دست به تولید محصولات سخت‌افزاری زده‌ است، درباره چرایی این اقدام کمپانی فروشنده‌ی گواهی دچار شک و شبهه می‌گردند. همچنین از سوی دیگر، بخشی که به تولید محصولات سخت‌افزاری مشغول است، درباره‌ی رفتار قسمتی از کمپانی که وظیفه‌ی آن توسعه‌ی سیستم‌عامل و ارائه‌ی گواهی است، دچار بدبینی می‌گردند، چرا که روابط شبیه به یک بخش از کمپانی واحد نبوده و همچون دو کمپانی جداگانه است. این رفتارهای دوگانه و سوءتفاهمات مشکلاتی را در راه توسعه‌ی محصولات ایجاد خواهد کرد.

در این‌صورت مشتریان کمپانی فروشنده‌ی گواهی‌ نرم‌افزار، با عدم اعتماد متقابل روبرو شده و در نتیجه تجارت اصلی این کمپانی که نه تولید سخت‌افزار، بلکه ارائه‌ی سرویس‌ها و خدمات نرم‌افزاری است نیز به خطر می‌افتد. اندروید برای گوگل راهی نوین برای نفوذ در تلفن‌های‌هوشمند و اشاعه‌ی استفاده از موتور جستجو در نتیجه کسب درآمد از ابزار‌های موبایل است. در صورتی که سامسونگ به یک اکوسیستم دیگر مهاجرت کند و سیل تلفن‌های‌هوشمند خود را براساس سیستم‌عامل دیگری به بازار عرضه کند، گوگل یکی ار مهم‌ترین شرکای سخت‌افزاری و در واقع یکی از بزرگترین منابع گسترش تسلط خود را از دست خواهد داد.

با واگذار کردن کسب‌وکار توسعه تلفن‌های‌هوشمند موتورولا، گوگل با یک تیر چند نشان را به‌طور همزمان هدف گرفت. غول جستجو با فروش موتورولا، بخش زیان‌دهی را از بدنه‌ کمپانی خود جدا کرد، هرچند پتنت‌های موتورولا در اختیار گوگل قرار دارند و این کمپانی این بخش را به لنوو واگذار نکرده است. بخش پتنت‌های موتورولا یکی از ارزشمندترین دستاوردهای خرید موتورولا است که تا حدودی فشار را از اندروید کاسته است. همچنین این معامله منجر به استحکام روابط با بزرگترین شریک تجاری گوگل در زمینه‌ی اندروید شده است. از دیگر مزایای این توافق می‌توان به گسترش نفوذ امپراطوری اندروید اشاره کرد، چراکه گوگل با این حرکت، مهره‌ی قدرتمند دیگری را وارد تیم اندروید کرده است و این کمپانی لنوو است که تجربه‌ی خوبی در بازیابی کمپانی‌های زیان‌ده دارد. گوگل بخش R&D موتورولا  را نیز در اختیار دارد که نقش غیرقابل انکاری را در کشفیات و ساخته‌های آزمایشگاه‌های گوگل‌ایکس بازی خواهد کرد. لازم به ذکر است که امتیاز ساخت تلفن‌های‌هوشمندی ماژولار که دستاورد بخش تحقیق و توسعه‌ی موتورولا است، همچنان در اختیار گوگل قرار دارد.

MotorolaGoogle1

مطمئنا برای بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی آی‌تی، اقدام گوگل در خرید یک کمپانی و فروش آن به میزان یک سوم مبلغ پرداخت شده برای خرید آن، کاری عبث و دور از ذهن است. اما سیستم پول‌ساز گوگل این اجازه را به مدیرعامل این کمپانی می‌دهد که این‌چنین اشتباهاتی را نیز انجام دهد، هرچند باید برای استفاده از واژه‌ی اشتباه کمی محتاط بود.

گوگل در تصمیماتی که اخیرا با خرید کمپانی نست و همچنین حصول توافقاتی با سامسونگ و در آخر با فروش موتورولا اتخاذ کرده است، نشانه‌هایی را مبنی بر عدم رقابت با مشتریان و همرزمان خود به سامسونگ و سایر شرکای تجاری ارسال کرد. در ایمیلی که لری‌پیج برای کارکنان گوگل در مورد فروش موتورولا ارسال کرده است، به تولیدات محصولاتی در حوزه‌‌های نوینی همچون گجت‌های پوشیدنی اشاره شده است. وی در ایمیل خود به روشنی از فعالیت در حوزه‌ی متفاوتی از صنعت تلفن‌های‌هوشمند نام برده و نوید تولید محصولاتی خلاقانه برای تسهیل زندگی کاربران را داده است.

نظر شما در این مورد چیست؟  آیا گوگل تصمیم صحیحی را در این باره اتخاذ کرده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات