آزمون ارزیابی انگیزه رهبری در کسب و کار

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
انگیزه برای رهبری و مدیریت کسب و کار، از الزاماتی است که در صورت نداشتن آن، روند مدیریتی افراد با مشکلاتی اساسی روبرو می‌شود.
تبلیغات

انگیزه یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای مدیریتی کسب و کار است. اشتیاق برای رهبری یک گروه یا تیم است که به فرد انرژی می‌دهد تا آن‌ها را در مسیر چشم‌انداز راهنمایی کند. مدیر شدن نیاز به کار و تلاش زیاد دارد؛ اما اگر قبل از آمادگی کامل به این جایگاه شغلی برسید، با مشکلاتی اساسی روبرو خواهید شد. یکی از چالش‌های اصلی این خواهد بود که مجبورید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به افراد ثابت کنید و آن‌ها را متقاعد کنید که نظرتان درست است.

رهبران کسب و کار، مسیر و چشم‌انداز سازمان را مشخص می‌کنند. توانایی اصلی آن‌ها این است که الگوی دیگران باشند و انرژی لازم برای حرکت در مسیر مشخص‌شده را به آن‌ها بدهند. شما چقدر برای رهبری انگیزه دارید؟ با این آزمون زومیت همراه باشید تا انگیزه‌ی مدیریت و رهبری کسب و کار خود را بسنجید.

آزمون ارزیابی انگیزه رهبری

۱۴ جمله‌ی زیر را با دقت بخوانید و دیدگاه خود را به‌صورت سطح موافقت یا مخالفت با جملات عنوان کنید. امتیازدهی دیدگاه‌ها به این صورت است:

  • کاملا مخالف هستم = ۱
  • مخالف هستم = ۲
  • نظر خاصی ندارم = ۳
  • موافق هستم = ۴
  • کاملا موافق هستم = ۵

۱- وقتی افراد برای کاری روی من حساب می‌کنند، انرژی می‌گیرم.

۲- در انجام پروژه‌ها، برای تمرین بیشتر، از اعضای تیم سؤالات چالشی می‌پرسم.

۳- وقتی پیشرفتی در کار می‌بینم، خوشحال می‌شوم که از دیگران تعریف کنم.

۴- در زمان‌های خوشی و ناخوشی، علاقه دارم که دیگران را تشویق کنم.

۵- موفقیت‌های تیمی برای من بیش از موفقیت‌های خودم ارزش دارند.

۶- افراد اغلب ایده‌های من را متوجه می‌شوند و اجرا می‌کنند.

۷- در کارهای گروهی، برایم بسیار مهم است که تیم را منسجم نگه‌دارم.

۸- در پروژه‌های تیمی، مربی‌گری و آموزش به افراد دیگر را دوست دارم.

۹- از فهمیدن و جشن گرفتن موفقیت‌های دیگران لذت می‌برم.

۱۰ - در کارهای تیمی، مشکلات افراد تیم مشکلات من نیز هستند.

۱۱ - حل مشکلات بین افراد، کاری است که از آن لذت می‌برم.

۱۲ - در کارهای تیمی، فردی هستم که ایده ارائه می‌دهم.

۱۳ - دوست دارم ایده‌هایم را با تمام اعضای تیم مطرح کنم.

۱۴ - از این‌که فردی متقاعدکننده باشم، لذت می‌برم.

تفسیر امتیازها

۲۷ - ۱۴: انگیزه‌ی پایین برای مدیریت و رهبری در کسب و کار

۵۵ - ۲۸: تردید و عدم اطمینان در مورد رهبری کسب و کار

۷۰ - ۲۶: انگیزه‌ی بالا برای قبول مسئولیت رهبری و مدیریت

پس از این‌که امتیاز خود را محاسبه کردید و گروهی را که در آن قرار می‌گیرید، شناسایی کردید، از راهنمای زیر برای تعیین مسیر کاری خود استفاده کنید:

انگیزه‌ی پایین

این گروه از افراد خود را در جایگاهی نمی‌بینند که بتوانند تیمی را مدیریت کنند یا در مراحل پیشرفته‌تر، رهبر یک سازمان باشند. اگر در این دسته قرار دارید، احتمالا به مهارت‌های فردی خود شک دارید و می‌ترسید که نتوانید مسئولیت‌های رهبری را به‌خوبی انجام دهید. در این شرایط، بهتر است ابتدا تلاش کنید که مطالعاتی در مورد مدیریت و رهبری داشته باشید و اگر باز هم متوجه شدید که انگیزه‌ای برای این کار ندارید، بهتر است مسیر شغلی خود را تغییر دهید.

اگر در این دسته قرار دارید و پیشنهاد شغل مدیریتی دریافت کرده‌اید، بهتر است آن را رد کنید و  به دنبال کسب انگیزه یا تغییر مسیر باشید.

مدیریت  بدهی

عدم اطمینان

این دسته از افراد هنوز به جمع‌بندی کامل در مورد رهبری نرسیده‌اند. اگر در این دسته قرار دارید، به‌احتمال زیاد مطالعات و آموزش‌های لازم را دارید اما از عدم اعتمادبه‌نفس رنج می‌برید. سعی کنید اشکالات و مهارت‌های خود را به‌خوبی بشناسید و سپس با برنامه‌ای منظم، برای افزایش اعتمادبه‌نفس خود تلاش کنید.

فراموش نکنید که یک رهبر، باید ابتدا خود را به استانداردهایی که از تیم انتظار دارد برساند. به بیان دیگر، شما باید سمبل هدفی باشید که در سازمان نیاز دارید. اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید؛ چرا که اگر هم‌تیمی‌های شما این عیب را شناسایی کنند، پیروی کمتری از دستورات و راهنمایی‌های شما خواهند داشت.

انگیزه‌ی بالا

این افراد عشق و علاقه‌ی فراوانی به مدیریت و رهبری دارند و برای رسیدن به آن و اجرای هرچه بهتر وظایف، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. اگر در این دسته قرار دارید و شغل فعلی شما مدیریت است، در بهترین حالت ممکن هستید.

اگر انگیزه‌ی بالا دارید اما شغل شما ربطی به مدیریت و رهبری ندارد، بهتر است تلاش کنید تا مسیر شغلی خود را عوض کنید. فراموش نکنید همان‌طور که مدیریت فردی با توانایی و انگیزه‌ی پایین برای یک سازمان مضر است، مدیریت نکردن فردی شبیه به شما نیز برای شخص او و شرکت مضر خواهد بود.

نکات کلیدی

رهبری و مدیریت، شغلی نیست که بتوان با عدم اطمینان یا بدون انگیزه به آن‌ وارد شد. رهبران در کنار جایگاه شغلی بالایی که دارند، مسئولیت‌های زیادی روی شانه‌های خود حس می‌کنند. آن‌ها باید چشم‌انداز را به‌خوبی مشخص کنند و افراد را برای حرکت در مسیر راهنمایی کنند. نداشتن انگیزه‌ی کافی، باعث می‌شود که اعضای تیم به شما اعتماد نکنند و در مسیر مورد نظر دچار تزلزل بشوند.

مدیریت جایگاهی والا در سازمان است؛ اما این جایگاه و مزایای آن، نیاز به مسئولیت‌پذیری و کار زیاد نیز دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات