شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، طی بیانیهای که در سایت وزارت نفت منتشر شد، خبر از افزایش ۸.۵ درصدی میزان مصرف بنزین طی چهارماههی نخست سال جاری در مقایسه با سال پیش داده است. در این بیانیه اعلام شده که میانگین مصرف چهار ماه ابتدایی سال ۹۶ برابر با ۷۹.۲ میلیون لیتر بوده است و در مقایسه با همین بازه در سال ۹۵ که میزان مصرف، ۷۳ میلیون لیتر بود، شاهد ۸.۵ درصد رشد هستیم.
تنها در تیرماه، روزانه ۸۴.۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است و این میزان در مدت مشابه سال گذشته، یعنی تیرماه ۹۵، حدود ۷۵.۴ میلیون لیتر بوده و از این حیث رشد ۱۲.۱ درصدی تجربه کرده است.
همچنین میزان مصرف نفتگاز (گازوئیل) در چهار ماه ابتدایی سال برابر با ۷۸.۴ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۰۴ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که میانگین مصرف روزانه سوخت نفتگاز در تیرماه، برابر با ۷۶.۱ میلیون لیتر بوده که در مقایسه با رقم ۷۰.۸ میلیون لیتر تیرماه سال گذشته، شاهد رشد ۷.۶ درصدی آن در این ماه بودیم.
بنا به گزارش یادشده، علت این افزایش مصرف سوخت، آغاز سفرهای تابستانه است؛ اما هدایتالله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، دربارهی علت این افزایش مصرف سوخت نظر دیگری دارد؛ وی با بیان این مطلب که «از ابتدا با حذف کارت سوخت مخالف بودیم و آن را موجب افزایش قاچاق سوخت میدانستیم»، اظهار کرد:
با حذف کارت سوخت، درِ بهشت برای قاچاقچیان سوخت باز شده است. اعداد و ارقامی که وزارت نفت و شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی در خصوص میزان مصرف سوخت اعلام میکنند، از نظر ما غیر واقعی است؛ چرا که بخش اعظم این میزان، به قاچاق سوخت بازمیگردد.
وی ضمن مخالفت با پیشنهاد ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مبنی بر لزوم افزایش قیمت سوخت جهت کاهش میزان مصرف، اذعان داشت:
اگر قیمت سوخت را افزایش دهیم، مردم دیگر توان پرداخت نخواهد داشت. لذا دولت مجبور میشود دوباره بخشی از یارانهی سوخت را متقبل شود و بدین ترتیب دور باطل قاچاق و واردات تکرار خواهد شد؛ اتفاقی که طی ۱۵ سال اخیر همواره درحال رخ دادن بوده است.
خادمی با اشتباه خواندن حذف کارت سوخت، اظهار کرد:
قاچاق موجب افزایش حجم واردات شده است و در این شرایط مافیای سوخت به سودهای کلانی دست مییابند. در این شرایط نهتنها به جایگاه واقعی خود در رتبهی کشورهای صادرکننده سوخت دست نخواهیم یافت، بلکه همچنان واردکنندهی سوخت باقی خواهیم ماند.
وی با تأکید مجدد بر این موضوع که راهکار واقعی کاهش میزان مصرف سوخت، افزایش قیمت آن نیست؛ اظهار داشت:
در مجلس و کمیسیون انرژی نیز فعلا این موضوع مطرح نشده است و باید سیاستهای کلی را اصلاح کرد. ما در کمیسیون به جد این موضوع را پیگیری میکنیم؛ اما ذکر این نکته ضروری است که متأسفانه قدرت نظارتی مجلس کاهش یافته و به سبب به وجود آمدن گروهبازیهایی، شایستهسالاری از بین رفته است.
نظرات