۴ روش برای آنکه کسب و کارهای کوچک بتوانند در بازاریابی خبره شوند

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آیا تاکنون از افراد مختلف شنیده‌اید که آرزو دارند کسب و کار خودشان را راه‌اندازی کنند اما از ترس شکست پا پیش نمی‌گذارند؟ چاره کار اینجا است.
تبلیغات

ما معمولا از افراد بسیاری می‌شنویم که دوست دارند کسب و کار و تجارت خودشان را راه‌اندازی کنند. کسب و کار آن‌ها می‌تواند از باز کردن یک فروشگاه تا راه‌اندازی یک رستوران یا کارگاه هنری باشد. مانند بسیاری از کارآفرین‌ها. هدف آن‌ها این است که یک میل و آرزوی قلبی را به واقعیت مبدل سازند و در نهایت از آن کسب درآمد کنند.

اما در این میان، اغلب افراد به دلیل ترسی که از موفق نشدن کسب و کارشان دارند، اقدامی نمی‌کنند و گامی برای واقعی کردن رؤیاها و ایده‌هایشان برنمی‌دارند. شروع یک کسب و کار تازه به جهشی با اعتماد به نفس نیاز دارد؛ اما نگهداری از آن به ادراک و هوشمندی نیازمند است.

یکی از موانعی که صاحبان کسب و کارهای کوچک با آن مواجه می‌شوند، حرف زدن درباره کسب و کار تازه‌شان است؛ یا اگر تجارت خود را راه‌اندازی کرده‌اند، رشد دادن آن و جذب مشتری‌های تازه است. در قلب فروش (کالا یا خدمات) بازاریابی وجود دارد. برای کارآفرینان و دارندگان کسب‌ و کارهای کوچک و تازه که تجربه بازاریابی ندارند، این کار می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا و خسته‌کننده باشد. خبر خوب این‌که در ادامه همین مطلب، ۴ روش برای خبره شدن در بازاریابی را به شما دارندگان کسب و کار و کارآفرینان آموزش خواهیم داد. با زومیت همراه باشید.

۱. گزاره ارزش منحصربه‌فرد خودتان را مشخص کنید

اولین گام در بازاریابی یک کسب و کار این است که دقیقا توانایی‌های خود و فضاهای خالی که تجارت شما در صنعت پر می‌کند، بشناسید.

UVP

بدون شک شما با رقبایی مواجه خواهید شد؛ بنابراین فکر کنید چه چیزی شما را از رقبایتان مجزا می‌کند. تا جایی که می‌توانید نسبت به صنعت خود شناخت داشته باشید و از اتفاق‌هایی که در آن رخ می‌دهد، آگاه باشید. این کار به شما امکان می‌دهد که ترندها و موضوعات محبوب را بشناسید و درباره اخبار مهم به‌روز باشید؛ همچنین به شناخت رقبا کمک می‌کند. به آنچه آن‌ها انجام می‌دهند و نحوه معرفی خودشان به مشتری‌ها دقت داشته باشید.

سپس مشتری‌های نهایی خودتان را مشخص و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنید. این نکته، بسیار مهم و یکی از دام‌هایی است که بازاریابی‌های کسب و کارهای کوچک در آن گرفتار می‌شوند؛ زیرا بدون آنکه در این زمینه تحقیقات کافی انجام داده باشند، فرض می‌کنند که نیازهای مشتری‌هایشان را به‌خوبی می‌شناسند.

بی‌شک مشخص کردن خدماتی که فراهم می‌کنید و مشکلی که حل می‌کند، برای مشتریان شما اهمیت دارد. این کار به شما کمک می‌کند گزاره ارزش منحصربه‌فرد (UVP) خودتان را معین کنید.

شما نمی‌خواهید به همه محصول بفروشید و این چیز خوبی است. قصد شما هدفمند شدن به‌گونه‌ای است که محصول شما بهترین چیزی باشد که به دست مصرف‌کننده خاصش می‌رسد. وقتی به این خواسته و ایده‌ی خود دست‌یافتید و اطلاعات لازم در این زمینه را جمع‌آوری کردیدT باید به‌طور مداوم به بازاریابی محصول و اجرای طرح بازاریابی بپردازید.

۲. حضور آنلاین خود را افزایش دهید

وقتی به دانش و درک کامل از کسب و کار و صنعت خود دست‌یافتید، زمان آن رسیده است که مشتری‌های بالقوه خود را پیدا و جذب کنید.

با وجود این‌که کانال‌های بازاریابی بسیاری وجود دارند، اما کارآمدترین و معقول‌ترین آن‌ها از نظر هزینه، کانال‌های آنلاین هستند.

Online Marketing Channels

زمانی را برای تبلیغ حضور آنلاین خود هزینه کنید. راه آسان برای شروع، طراحی و آماده‌سازی وب‌سایت است. دقت کنید که طراحی وب‌سایت با برند شما همخوانی داشته باشد و گشت و گذار مشتریان و یافتن اطلاعاتی که مورد نیازشان است، به‌آسانی میسر باشد.

اگر برای کسب و کار شما مناسب است می‌توانید امکان اشتراک ایمیلی را نیز برای مشتریان خود مهیا کنید. این کار برای شما امکان ساخت پایگاه داده‌ای از مشتریان را نیز فراهم می‌کند و بدین ترتیب می‌توانید اطلاعات متفاوتی از جمله اخبار مربوط به محصولات جدید، تازه‌های مرتبط با خدمات سازمانتان و کد‌های تخفیف را برای آن‌ها ارسال کنید.

علاوه بر آماده کردن فهرستی از خدمات و محصولات، می‌توانید وبلاگی برای وب‌سایت خود فراهم کنید و نکته‌هایی درباره هر یک از محصولات یا خدمات خود را برای مشتریان بیان کنید.

جدا از وب‌سایت، سعی کنید برای نشان دادن حضور و حمایتتان از مشتری، زمان‌هایی در وب‌سایت‌هایی که کاربران یا مشتریان نظراتشان را می‌نویسند، سپری کنید. این به کسب و کار شما اعتبار می‌بخشد و می‌تواند به افزایش فروش بیانجامد. می‌توانید نظرات مثبت کاربران را نیز در وب‌سایت خود نیز منتشر کنید.

۳. یک مکالمه را آغاز کنید

کانال‌های شبکه‌های اجتماعی یک راه ارزان برای رساندن پیام تجاری شما و ساختن ارتباط مناسب با مخاطبان هدف هستند.

یک کانال که در حال حاضر مشتریان شما به آن دسترسی دارند، انتخاب کنید؛ اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک یا  تلگرام انتخاب‌های خوبی هستند. دقت کنید که انتخابتان هوشمندانه باشند و درباره نوع محتوایی که می‌خواهید در آن‌ها قرار دهید خوب بیندیشید. استفاده از پلتفرم‌هایی که به کسب و کار شما مرتبط‌تر هستند، راه را برای جذب مشتریان و ارتباط آنلاین با آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

Marketing Converasion

یکی از نکات مهمی که باید به آن دقت داشته باشید، پایداری در پست‌های شبکه‌های اجتماعی است. یک برنامه زمانی تهیه کنید تا مخاطبین شما بدانند که همیشه محتوایی برای آن‌ها منتشر خواهد شد؛ برای مثال هفته‌ای سه پست. می‌توانید پست‌ها را پیش‌نویس و در زمان معین منتشر کنید.

برای آنکه محتوایی که منتشر می‌کنید پویایی کافی داشته باشد، سه راهکار را در نظر داشته باشید:

۱. درباره خودتان و کسب‌وکارتان صحبت کنید

۲. درباره مشتریانتان صحبت کنید

۳. درباره صنعتتان صحبت کنید

درباره آنچه در کسب‌وکارتان اتفاق می‌افتد به کاربران اطلاع دهید، مثلا پشت‌ صحنه‌هایی برای آن‌ها آماده کنید یا درباره بار جدیدی که برایتان رسیده است، نکاتی را ذکر کنید. از مشتریان خود تشکر کنید و با سؤال کردن از آن‌ها، ارتباطتان را حفظ کنید.

۴. محتوای پولی را نیز در نظر داشته باشید

در شبکه‌های اجتماعی راه‌کارهایی وجود دارند که نیازمند صرف هزینه هستند؛ هزینه‌هایی که در نهایت به جلب مشتری‌های بیشتر برای شما می‌انجامند.

Linkedin paind ads

مثلا می‌توانید از کمپین‌های تبلیغاتی فیسبوک یا لینکدین استفاده کنید. گاهی یک کمپین کوچک می‌تواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد.

بدون در نظر گرفتن بزرگی و کوچکی کسب و کار، هر تاجر و کارآفرینی می‌تواند (و باید) از همه ابزارهای موجود برای بازاریابی به بهترین نحو استفاده کند. دارندگان کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند بدون داشتن دانش و پیشینه‌ای در زمینه بازاریابی، مدیر بخش بازاریابی خودشان باشند؛ کافی‌ است کمی هوشیارانه عمل کنند و آشنایی و دید خوبی از صنعت‌، رقبا، اهداف سازمانی خود داشته باشند و با حضور صحیح در شبکه‌های اجتماعی، هویت برند خود را بهبود بخشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات