۵ ترس بزرگ کارآفرینان و راه مقابله با آن‌ها

سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
همه‌ی ما در زندگی خود از انجام یک سری کارها مانند صحبت کردن در مکان‌های عمومی می‌ترسیم. اما چگونه می‌توان با این ترس‌ها مقابله کرد؟
تبلیغات

اکثر مردم ترس‌های مشترکی درباره‌ی کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌و‌کار دارند. داشتن این افکار طبیعی است اما باید با روش‌های درست در برابر آن‌ها مقابله کرد؛ زیرا در غیر این صورت ما را از رسیدن به آرزوهایمان بازمی‌دارند. در این مقاله‌ی زومیت درباره‌ی ۵ ترس مشترک میان کارآفرینان  و راه‌های مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

fear

۱- ترس از شکست

ترس از شکست یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های کارآفرینانی است که می‌خواهند برای اولین بار به این حرفه وارد شوند. هرچقدر یک کارآفرین برای شروع کسب‌و‌کار خود برنامه‌ریزی کند و مطمئن باشد، ترس از شکست را در میانه‌ی راه احساس خواهد کرد. البته احساس ترس در بسیاری از موارد می‌تواند راهنما و مربی شما برای ادامه‌ی مسیر باشد. کارآفرینی بسیار سخت است و درس‌هایی که از شکست‌ها می‌گیرید، راهنمای شما در این مسیر هستند و شما را به سمت موفقیت هدایت می‌کنند. درواقع هیچ کسب‌و‌کاری وجود ندارد که حداقل چند بار طعم شکست را نچشیده باشد. اگر قرار بود هر کارآفرینی با اولین شکست خودش را عقب بکشد، دیگر هیچ کسب‌و‌کار موفقی وجود نداشت.

۲- ترس از درآمد کم

تعداد زیادی از کارآفرینان دائما از این می‌ترسند که نتوانند پول کافی به دست بیاورند. آن‌ها شب‌ها بیدار می‌مانند و به این فکر می‌کنند که اگر نتوانند به سوددهی برسند، آن‌گاه تمام زحمت‌هایشان هدر خواهد رفت. این طرز تفکر باعث می‌شود ترس از نداشتن پول کافی را در تمام مراحل زندگی خود احساس کنند. مهم‌ترین دلیلی که باعث ایجاد چنین طرز تفکری می‌شود این است که مردم دائما خودشان را از نظر مالی با دیگران مقایسه می‌کنند. اما واقعیت این است که کسب درآمد از طریق کارآفرینی زمان می‌برد و یک‌شبه حاصل نمی‌شود.

برای مقابله با این ترس باید طرز تفکر خودتان را تغییر دهید. به‌عنوان مثال بسیاری از کارآفرینان تازه‌کار ترجیح می‌دهند ۸ ساعت اضافه کار کنند تا بتوانند در عوض مبلغ ناچیزی ذخیره کنند. اما کارآفرینان باتجربه‌تر روی زمان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند پول بیشتری به دست بیاورند. واقعیت این است که شما زمان خود را نباید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها هدر دهید. این کار هم زمان شما را بیهوده اتلاف می‌کند و هم باعث می‌شود ترس از دست دادن پول همواره همراهتان باشد. شما برای رهایی از این ترس باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید در این زمان پول بیشتری به دست آورید.

fear

۳- ترس از دیده شدن

دیده شدن توسط دنیا موضوعی است که اهمیت زیادی در کارآفرینی دارد. شما برای موفقیت در این مسیر باید مصاحبه انجام دهید، پادکست تهیه کنید، در اینستاگرام و یوتیوب عکس و ویدئو بگذارید و به عبارتی چهره‌ی خود را به کل جهان نشان دهید. این کار در ابتدا برای بسیاری از مردم نامأنوس و ترسناک است اما به مرور زمان به انجام آن عادت خواهند کرد.

یکی از راه‌های مقابله با این ترس، شرکت در کلاس‌های بازیگری است. این کلاس‌ها به شما کمک می‌کنند تا شناخت بهتری در مورد خودتان پیدا کنید و اعتمادبه‌نفستان را بالا ببرید. هرچقدر به شناخت عمیق‌تری از خودتان برسید، مقابله با این ترس نیز برایتان راحت‌تر می‌شود. این ترس با تمرین و تکرار کم می‌شود و نهایتا از بین می‌رود. استوری گذاشتن در اینستاگرام آن‌هم در یک مکان عمومی کار سختی است؛ اما به مرور زمان به این کار عادت می‌کنید و انجام آن برایتان راحت‌تر می‌شود.

۴- ترس از سخنرانی

ترس از صحبت کردن در مکان‌های عمومی یکی از مشتقات ترس از دیده شدن است. این ترس نیز با گذشت زمان و با تمرین کم می‌شود. عمل کردن به ۲ تکنیکی که در ادامه آماده است، می‌تواند در از بین بردن این ترس به شما کمک کند:

اولین تکنیک، تجسم کردن است. خودتان را از نظر زمانی و مکانی در موقعیتی تصور کنید که در حال سخنرانی برای مردم هستید. در تصورات خود بهترین و بدترین شرایطی را که می‌تواند در یک سخنرانی برایتان پیش بیاید، تصور کنید. این کار اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد و باعث می‌شود تا با آمادگی بیشتری در سخنرانی شرکت کنید.

دومین تکنیک برای داشتن یک سخنرانی بی‌ عیب‌ و ‌نقص این است که تسلط کاملی بر موضوع مورد بحث خود داشته باشید. از صحبت کردن در مورد موضوعاتی که مهارت کافی در آن زمینه ندارید، خودداری کنید. اگر شخصی سؤالی از شما پرسید که پاسخ آن را نمی‌دانستید، به‌جای بحث کردن و دادن پاسخ اشتباه، سعی کنید از آن موضوع دور شوید و بر مباحثی تمرکز کنید که تسلط کافی بر آن‌ها دارید.

fear

۵- ترس از قضاوت شدن

ترس از قضاوت شدن توسط دوستان، خانواده، همسر و دیگران یکی دیگر از بزرگ‌ترین ترس‌های یک کارآفرین است. برای مقابله با این ترس این سؤال را از خودتان بپرسید: «آیا کسی که از شما برای رسیدن به آرزوهایتان حمایت نمی‌کند واقعا دوست شما است؟» شخصی که از شما برای رسیدن به مهم‌ترین آرزو و هدفتان حمایت نمی‌کند، نمی‌تواند دوست شما باشد. مگر اینکه افکار غیر منطقی داشته باشید و در این صورت آن‌ها در این زمینه به شما اخطار دهند.

در مورد خانواده قضیه کمی تفاوت دارد؛ اما کافی است به آن‌ها توضیح دهید کارآفرینی تا چه اندازه برایتان مهم است. اگر احساساتتان واقعی باشد، مطمئن باشید که آن‌ها این موضوع را به‌خوبی درک می‌کنند و حامی شما خواهند بود. اما اگر از شما حمایت نکردند، سعی کنید با این موضوع یعنی مخالف آن‌ها کنار بیایید.

درنهایت همه‌ی ما در زندگی خود از یک سری چیزها می‌ترسیم. شکرگزار بودن بهترین راهی است که می‌توان با این ترس‌ها مقابله کرد، اگر شما برای داشتن نعمتی واقعا شکرگزار باشید، خیلی راحت می‌توانید بر ترس‌های خود غلبه کنید و در زندگی موفق شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات