MIT پاستایی با قابلیت تغییر شکل ساخت

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
محققین دانشگاه MIT، توانستند نوعی پاستا بسازند که می‌تواند به ظاهر دلخواهتان تغییر شکل دهد.
تبلیغات

تصور کنید برای خرید به فروشگاه رفته‌اید و درحالی‌که دنبال پاستا می‌گردید، بسته‌ای با اندازه‌ی کوچک و ظاهری تخت که با استفاده از کمترین مقدار پلاستیک یا مقوا تهیه‌ شده و با بسته‌بندی‌های معمول پاستا متفاوت است، نظر شما را جلب می‌کند. حال تصور کنید آن را باز کنید و این پاستاهای تخت و بدشکل را درون آب بریزید و پس از چند دقیقه جوشیدن مشاهده کنید که به شکلی جدید و دلخواه تغییر شکل دهند. باید بگوییم چنین چیزی غیر ممکن نیست؛ چراکه مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) از ساخت نوع جدیدی پاستا خبر داده است که می‌تواند پس از غوطه‌ور شدن در آب، به‌ظاهر دلخواهتان تغییر شکل دهد.

MIT، این نسل جدید از پاستا را که به‌تازگی ازآن‌رو نمایی کرده، «اوریگامی خوردنی» لقب داده است. این نوع پاستا در ابتدا به شکل ورقه‌هایی تخت است؛ ولی زمانی که به درون ظرف آب ریخته شود، می‌تواند به انواع مختلف پاستا مانند روتینی یا فارفاله تغییر شکل دهد. محققان حتی می‌توانند این نوع پاستا را به اشکال پیچیده‌تری مانند یک گُل نیز تبدیل کنند.

در عین حال که این اختراع از دید یک آشپز بسیار جالب و شگفت‌انگیز است،‌ فواید آن به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌تواند صرفه‌ی زیاددر بخش بسته‌بندی و کاهش فضای اشغال‌شده ایجاد کند و در نهایت باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و قیمت تمام‌شده‌ی کالا شود. چراکه بسته‌بندی‌های فعلی موجود در بازار که در آن‌ها پاستای از پیش شکل داده‌شده وجود دارد، فضای زیادی در خودروهای حمل کالا و همچنین در قفسه‌ی فروشگاه‌ها اشغال می‌کند. در همین رابطه یکی از محققان دانشگاه MIT می‌گوید:

ما با محاسبات ساده‌ای که انجام داده‌ایم، دریافتیم برای بسته‌بندی یک نوع پاستا به‌طور مثال ماکارونی، اگر بتوانیم به بهترین شکل ممکن و با کمترین هدررفت فضا این کار را انجام بدهیم، باز هم حدود ۶۷ درصد از حجم بسته با هوا اشغال خواهد شد. بنابراین تصور ما این است که در آینده مواد خوراکی به‌صورت تغییر شکل‌دهنده و با ظاهر اولیه‌ی تخت عرضه شوند؛ چراکه با این روش می‌توانیم به شکل بهینه‌تری از فضای موجود استفاده کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات