مریخ نورد آینده ناسا به جستجوی نشانه‌های حیات روی مریخ می‌پردازد

جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مأموریت مریخ‌نورد آینده‌ی ناسا در ارتباط با جستجو برای یافتن شواهدی از وجود حیات در دوران کهن روی این سیاره خواهد بود.
تبلیغات

ناسا تصاویری تجسمی از یک طرح مفهومی مربوط به مریخ‌نورد سال ۲۰۲۰ خود منتشر کرده است. این ربات قرار است در سال ۲۰۲۰ روی مریخ فرود آید و وظیفه‌ی آن جستجو به دنبال شواهدی از حیات میکروبی روی سیاره‌ی سرخ خواهد بود.

ترفندهای جدید مریخ‌نورد ۲۰۲۰

همان‌طور که گفتیم، ناسا تصاویری از جدیدترین ربات کاوشگر خود منتشر کرده است که بر طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۲۰ روی این سیاره فرود خواهد آمد. طراحی کلی این ربات نسبت به مریخ‌نورد کیوریاسیتی که هم‌اکنون روی سیاره‌ی سرخ در حال پیمایش است، تغییر قابل ملاحظه‌ای ندارد؛ اما این کاوشگر جدید در قیاس با مدل قبل از خود دارای مأموریتی کاملا متفاوت و منحصربه‌فرد خواهد بود.

مأموریت مریخ‌نورد ۲۰۲۰ این خواهد بود که به دنبال نشانه‌هایی از حیات در دوران کهن روی این سیاره جستجو کند. دانشمندان در سال‌های اخیر موفق به کشف و ثبت شواهد بیشتری از وجود حیات در دوران گذشته روی سیاره‌ی سرخ شده‌اند و این شواهد معمولا از طریق تصاویری به دست آمده که از بخش‌های خاصی روی سطح این سیاره گرفته شده‌اند. مریخ‌نورد آینده نیز باید در همین محل‌ فرود آید تا شاید موفق به یافتن شواهد قابل اتکایی برای حدس دانشمندان شود. در بیانیه‌‌ای که ناسا برای توضیح این مأموریت منتشر کرده، چنین نوشته شده است:

مأموریت این مریخ‌نورد روی مریخ نه‌تنها مربوط به برداشتن گامی روبه‌جلو در زمینه‌ی جستجوی نشانه‌های موقعیت‌هایی با شرایط قابل حیات در دوران کهن این سیاره است؛ بلکه علاوه بر آن جستجو به دنبال نشانه‌هایی از حیات میکروبی روی این سیاره نیز هدف این مأموریت است.

در این بیانیه همچنین به چگونگی روند اقدام مریخ‌نورد برای انجام این مأموریت پرداخته‌شده است و در بخشی از آن آمده است:

مریخ‌نورد ۲۰۲۰ از نوعی دریل ویژه‌ استفاده می‌کند که توان جمع‌آوری نمونه‌های اصلی از نویدبخش‌ترین سنگ‌ها و خاک‌های مریخ (برای وجود حیات) و قرار دادن آن‌ها در بخش‌های مجزا روی سطح مریخ را دارد. مأموریت بعد از آن نیز این پتانسیل را خواهد داشت که نمونه‌های جمع‌آوری‌شده را به کره‌ی زمین بیاورد.

کمپانی فضایی اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک هم برای سفر به سیاره‌ی سرخ، برنامه‌های مختص به خود را دارد. برنامه‌ی اولیه‌ی کمپانی این است که مأموریت‌های بدون سرنشین خود را به‌سوی مریخ در سال ۲۰۱۸ آغاز کند و به دنبال این مأموریت‌ها، به ارسال انسان‌هایی به مریخ در سال ۲۰۲۵ اقدام کند. افق بلندمدت آن‌ها این است که مریخ را کلونیزه یا مسکونی کنند تا بدین ترتیب بشر را به‌عنوان نخستین گونه‌های چندسیاره‌ای در تاریخ به ثبت برسانند.

مریخ نورد 2020

با وجود ذات ستیزه آفرین رقابت‌های فضایی اخیر؛ واقعیت این است که ناسا با کمپانی اسپیس‌ایکس یا هر کمپانی فضایی خصوصی دیگر در زمینه‌ی اینکه کدام‌یک زودتر به مریخ خواهند رسید، به آن صورت حس رقابت ندارد.

سران ناسا کاملا به این امر واقف هستند که وجود شرکت‌های خصوصی می‌تواند به روند شکل‌گیری نوآوری‌های لازم برای رساندن انسان به سطح مریخ کاملا تسریع‌کننده و کمک‌کننده باشد. توماس زوربوچن، از کارکنان بخش علوم ناسا، در مصاحبه‌ای با پایگاه Seeker چنین گفت:

بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم نوعی حس همدلی را به این عرصه وارد کنیم. چیزهایی بسیار زیادی وجود دارند که ما آن‌ها را تنها با صحبت و بحث کردن با افراد دیگر خواهیم آموخت.

شاید مأموریت مریخ ۲۰۲۰ بتواند از برخی رازهای موجود در سیاره‌ی سرخ پرده بردارد و مسیر انسان‌ها را برای سکونت در مریخ، در سال‌های آینده هموارتر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات