اچ پی Spectre x2 را برای رقابت با سرفیس پرو به‌روزرسانی کرد

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اچ‌پی خانواده‌ی تبلت‌های بالارده‌ی هیبریدی Spectre x2 را برای رقابت مستقیم با سرفیس پرو مایکروسافت به‌روزرسانی کرد.
تبلیغات

مایکروسافت با معرفی اولین نسل سرفیس در سال ۲۰۱۲، جان تازه‌ای به بازار تبلت‌های هیبریدی و دستگاه‌های ۲ در ۱ بخشید. اگرچه مایکروسافت نه اولین، نه بزرگ‌ترین و نه تنها تولیدکننده‌ی دستگاه‌های هیبریدی در جهان به شمار می‌رود، اما با توجه به کیفیت ساخت بالای محصولات خانواده‌ی سرفیس، دستگاه‌های مشابه دیگر شرکت‌ها همواره با محصولات مایکروسافت مقایسه می‌شوند.

درست مانند دنیای موبایل و مقایسه‌ی اکثر تلفن‌های هوشمند با آیفون اپل، طی سال‌های گذشته با معرفی هر تبلت جدیدی که کوچک‌ترین شباهتی به سرفیس داشته است، فورا به آن لقب کپی سرفیس (Surface Clone) یا در بهترین حالت نابودکننده‌ی سرفیس (Surface Killer) داده شده است. خوب یا بد، احتمالا با معرفی سرفیس لپ‌تاپ، از این پس اولترابوک‌های بازار نیز زیر سایه‌ی محصول جدید مایکروسافت قرار گرفته و با آن مقایسه خواهند شد.

با به‌روزرسانی خانواده‌ی محصولات انوی و اسپکتر توسط اچ‌پی، بار دیگر بحث مقایسه‌ی محصولات سخت‌افزاری اچ‌پی و مایکروسافت داغ شده است؛ با این تفاوت که این بار علاوه بر Spectre x2 که به‌صورت سنتی همواره با Surface Pro مقایسه می‌شد، Envy 13 نیز به عنوان رقیب مستقیم Surface Laptop در نظر گرفته می‌شود. در این مطلب به معرفی نسل جدید Spectre x2 می‌پردازیم. 

Spectre x2

تبلت اچ پی اسپکتر ایکس 2 hp spectre-x2

نسل دوم تبلت‌های تبدیل شونده‌ی Spectre x2 اچ‌پی اگر تنها چند ماه زودتر معرفی می‌شدند، با توجه به برتری محرز نسبت به تبلت نسبتا قدیمی سرفیس پرو 4، می‌توانستند برای مدتی هرچند کوتاه لقب بهترین تبلت-لپ‌تاپ هیبریدی بازار را به خود اختصاص بدهند. اما با توجه به اینکه تنها ساعاتی پس از معرفی نسل دوم Spectre x2 مایکروسافت از نسل جدید سرفیس پرو در شانگهای رونمایی کرد، این برتری چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد.

بزرگ‌ترین تغییر Spectre x2 نسبت به نسل قبل، استفاده نکردن از پردازنده‌های کم‌مصرف Core m اینتل و به‌کارگیری پردازنده‌های نسل هفتمی کبی لیک است. علاوه بر افزایش قدرت پردازنده، اچ‌پی با استفاده از گرافیک ادغام شده‌ی Iris Plus به همراه ۶۴ مگابایت حافظه‌ی DRAM، وعده‌ی بهبود چشمگیر عملکرد گرافیکی نسبت به گرافیک Intel HD نسل قبل را داده است. میزان حافظه رم استفاده شده توسط اچ‌پی در لپ‌تاپ‌های به‌روزرسانی شده‌ی Spectre x2 تا ۱۶ گیگابایت LPDDR3، و میزان فضای ذخیره‌سازی آن تا یک ترابایت SSD با رابط PCIe است.

نمایشگر و قلم

تبلت اچ پی اسپکتر ایکس 2 hp spectre-x2

اچ‌پی با استفاده از نمایشگر ۱۲.۳ اینچیِ ۳۰۰۰x۲۰۰۰ پیکسلی، علاوه بر افزایش ابعاد و رزولوشن صفحه‌ی نمایش تبلت خود، نسبت تصویر آن را از ۱۶:۹ به ۳:۲ تغییر داده است. پنل IPS به‌کار گرفته‌شده در Spectre x2 با روشنایی ۴۵۰ نیت، اندکی از پنل سرفیس 4 روشن‌تر است.

اچ‌پی همچنین تصمیم گرفته است تا در نسل جدید اسپکتر به جای استفاده از قلم‌های Wacom، از تکنولوژی قلم سرفیس با نام N-trig استفاده کند. قلم‌های ساخته شده به وسیله‌ی تکنولوژی N-trig مایکروسافت، بر خلاف قلم‌های Wacom که برای تشخیص فشار به یک لایه‌ی مجزای دیجیتالایزر نیاز دارند، از همان لایه‌ی خازنی لمسی نمایشگر برای تشخیص قلم و فشار آن استفاده می‌کنند. این موضوع باعث کاهش ضخامت نمایشگر می‌شود.

دوربین و پایه

تبلت اچ پی اسپکتر ایکس 2 hp spectre-x2

در حالی که نسل قبلی تبلت‌های اسپکتر از یک دوربین RealSense اینتل در قسمت پشتی برای اسکن سه‌بعدی اشیاء و افراد بهره می‌بردند، اما نبود دوربین مادون قرمز در قسمت جلوی دستگاه باعث می‌شد تبلت اچ‌پی از قابلیت جذاب Windows Hello محروم باشد. اچ‌پی این بار با به‌کار‌گیری یک دوربین IR در قسمت جلویی Spectre x2، یکی دیگر از نواقص آن را برطرف کرده است.

 از ویژگی‌های آزاردهنده‌ی نسل قبلی اسپکتر، وجود یک دکمه‌ی سوییچ کشویی برای آزادسازی استند و جابجایی آن بود. با حذف این دکمه در نسل جدید، پایه‌ی اسپکتر درست مانند پایه‌ی سرفیس بدون زحمت اضافه از بدنه جدا و در حالت‌های دلخواه تنظیم می‌شود. به گفته‌ی اچ‌پی، قدرت آهنربای اتصال دهنده‌ی کی‌بورد به بدنه‌ی دستگاه نیز افزایش یافته است.

درگاه‌های ارتباطی و سایر ویژگی‌ها

در قسمت پورت‌ها، اچ‌پی از دو پورت USB نوع C در دو طرف دستگاه استفاده کرده است. پورت‌های یواس‌بی به کار رفته از Thunderbolt 3 پشتیبانی نمی‌کنند و ماکزیمم سرعت آن‌ها به 5Gbps (نصف ماکزیمم سرعت تعیین شده در استاندارد ) محدود شده است؛ اما خبر خوب اینکه قابلیت استفاده از هر دو پورت به عنوان DisplayPort وجود دارد. اچ‌پی همچنین یک تبدیل یواس‌بی C به یواس‌بی متداول (USB Type A) درون جعبه‌ی Spectre x2 قرار داده است. علاوه بر دو پورت یواس‌بی، اسپکتر مجهز به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و درگاه کارت SD است. همانطور که در تصاویر دیده می‌شود، سیستم صوتی اسپکتر جدید اچ‌پی مانند گذشته BANG & OLUFSEN است.

باتری ۴۱ وات-ساعتی اسپکتر اندکی از باتری ۳۸ وات-ساعتی به‌کار‌رفته در سرفیس پرو 4 بزرگ‌تر است و به گفته‌ی اچ‌پی، ۷ ساعت تماشای پیوسته‌ی ویدئو را ممکن خواهد کرد. یکی دیگر از معایب نسل قبلی تبلت‌های اسپکتر، پشتیبانی نکردن از شارژرهای ثالث، باوجود استفاده از پورت USB-C برای شارژ بود. هنوز مشخص نیست که آیا اچ‌پی این مشکل را در نسل جدید برطرف کرده است یا خیر.

مهم‌ترین مزیت

آنچه باعث می‌شود لقب «Surface Pro 4 Killer» برازنده‌ی تبلت اچ‌پی باشد، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی آن است. بنا به اعلام اچ‌پی، مدل مجهز به پردازنده‌ی Core i5 کبی‌لیک و پردازنده‌ی گرافیکی Iris Plus اینتل، با ۸ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت SSD و به همراه کی‌بورد تنها ۹۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. برای مقایسه، کانفیگ مشابه سرفیس پرو 4 که مجهز به پردازنده‌ی Core i5 اسکای‌لیک، پردازنده‌ی گرافیکی HD اینتل، ۸ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت SSD و فاقد کیبورد است همین قیمت را دارد. البته باید توجه داشت سرفیس پرو 4 که به اواخر عمر خود نزدیک می‌شود، به‌تازگی شاهد کاهش قیمت نسبتا چشمگیر توسط مایکروسافت بوده است؛ به‌طوری‌که مدل مشابه با تبلت هزار دلاری اچ‌پی و مجهز به کیبورد، تا چندی پیش حدود ۱۴۰۰ دلار قیمت داشت.

نسل جدید تبلت‌های Spectre x2 از ماه آینده‌ی میلادی روانه‌ی بازار خواهند شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات