اج سنس؛ راهی نو برای تعامل با گوشی‌

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اج سنس نام فناوری جدید اچ‌تی‌سی برای تعامل بهتر کاربر و گوشی است. پرچم‌دار جدید اچ‌تی‌سی یعنی یو 11 اولین میزبان این فناوری خواهد بود.
تبلیغات

روز گذشته اچ‌تی‌سی در مراسمی که در تایوانی برگزار شد، از پرچم‌دار جدید خود با نام U11 رونمایی کرد. این گوشی با حرف‌های تازه‌ی خود پتانسیل خارج کردن تایوانی‌ها از شرایط کنونی را دارد. اگر پوشش زنده‌ی مراسم معرفی در زومیت را از دست دادید، بد نیست نگاهی به نگاه نزدیک زومیت به U11 بیندازید.

یکی از ویژگی‌های جالب یو ۱۱ قابلیت اج سنس (Edge Sense) است. اچ‌تی‌سی در مراسم روز گذشته مانور فراوانی روی این قابلیت جدید تعامل با گوشی داده است. این فناوری‌ به کمک سنسورهای فشار جایگذاری شده در دو طرف گوشی کار می‌کند. وقتی کاربر به طرفین گوشی فشار وارد کند، فرمان خاصی بسته به اپ در حال اجرا، پردازش می‌شود. به کمک اج‌ سنس می‌توان سریعا برنامه دوربین یا اپ‌های دیگر را اجرا کرد، شما همچنین می‌توانید با اعمال فشار به لبه‌های گوشی از صفحه‌نمایش یا سوژه‌های خود عکس‌ بگیرید. همان‌طور که می‌دانید، عکس‌برداری در زیر آب همیشه دشوار است؛ به کمک اج‌ سنس دیگر لازم نیست نگران کار نکردن صفحه‌نمایش در زیر آب باشید.

اج سنس

فرامین قابل اجرا توسط اج‌ سنس در بخش تنظیمات گوشی قابل تنظیم و شخصی‌سازی هستند

در حقیقت فشار دادن لبه‌های گوشی، نقش ماشه را برای شروع یک فرمان بر عهده دارد. فرامین قابل اجرا توسط اج‌ سنس در بخش تنظیمات گوشی قابل تنظیم و شخصی‌سازی هستند. شما می‌توانید با یک بار فشار، برنامه دوربین یا ضبط صدا را اجرا و با دومین فشار فرمان دیگری را در آن اپ اجرا کنید. تمام این موارد در بخش تنظیمات قابل تغییر هستند؛ برای مثال کاربر می‌تواند برای فشار دوم در اپ دوربین، گرفتن عکس یا شروع فیلم‌برداری را انتخاب کند. در برنامه ضبط صدا هم پس از اجرای اپ با فشار اول، می‌توان با فشار دیگر ضبط صدا را متوقف کرد یا از سر گرفت.

اج سنس

کاربر برای شناساندن خود به گوشی کافی است میزان فشاری را که وارد می‌کند، تنظیم کند. اچ‌تی‌سی برای بیشتر شدن تعداد حالات استفاده از اج‌ سنس، دو حالت فشار کوتاه و بلند در نظر گرفته است. برای مثال می‌توان با اعمال فشار در یک بازه زمانی کوتاه اپلیکیشن دوربین را اجرا کرد و از فشار طولانی‌تر برای اجرای گوگل اسیستنت استفاده کرد.

ایده اج‌ سنس پتانسیل‌ فراوانی برای ساده‌تر کردن تعامل با گوشی دارد. کلید‌های اجرای دوربین در سری اکسپریای سونی و کلید بیکسبی در گلکسی اس ۸ سامسونگ، کلیدهایی با کاربرد محدود و قرارگرفته در مکان خاصی از گوشی هستند؛ استفاده از این کلیدها در زمان کار با یک دست دردسرهای خاص خود دارد. اچ‌تی‌سی فناوری جدیدی به دنیای گوشی‌ها آورده است، Edge Sense شاید هنوز بالغ نباشد؛ ولی شروعی قابل احترام برای این سبک تعامل جدید و کاربردی محسوب می‌شود.

یو ۱۱

اچ‌تی‌سی برای فراگیر کردن این فناوری نیاز به گسترش آن در اپ‌های مختلف دارد. تردیدی نیست که توسعه‌دهندگان منتظر اضافه کردن این قابلیت به اپ‌های خود هستند. اچ‌تی‌سی برای سهولت استفاده از اج‌ سنس در اپلیکیشن‌های ثانویه، اپ Edge Sense Companion را در دست توسعه دارد. طبق گفته‌های اچ‌تی‌سی، استفاده از اج‌ سنس در اپ‌های ثانویه نیازمند به‌روزرسانی خاصی نخواهد بود و همین اپلیکیشن در حال توسعه کفایت می‌کند.

اوایل سال جاری ویدئویی توسط ایوان بلس منتشر شد که در آن کاربردهای مفهومی یک فناوری مشابه اج‌ سنس به چشم می‌خورد. این ویدئو انتظارات ما را از لبه‌های تعاملی گوشی‌ جدید اچ‌تی‌سی بیش از اندازه بالا برد. چیزی که روز گذشته در تایوان معرفی شد، تفاوت‌های بزرگی با ویدئوهای منتشرشده داشت. یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های این گوشی در ویدئوها، اسکرول کردن صفحات با لمس کناره‌های گوشی بود. اگر ویدئوی منتشرشده در ماه ژانویه را کنار بگذاریم، اج‌ سنس به‌اندازه کافی برای شروع جذاب خواهد بود. اچ‌تی‌سی با Edge Sense راه جدیدی برای تعامل با گوشی ایجاد کرده است،  خوشبختانه این‌چنین تکنولوژی‌هایی پتانسیل ایجاد تغییرات بزرگ دارند.

نظر شما در مورد اج‌ سنس چیست؟ آیا آینده‌ی این‌گونه راه‌های تعاملی را روشن می‌بینید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات