نگاه نزدیک زومیت به HTC U11: روش جدید تعامل با گوشی

سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
مطالعه 9 دقیقه
اچ‌تی‌سی گوشی پرچم‌دار خود را با نام HTC U11 رونمایی کرد و در آن لبه‌های گوشی را به فشار دست حساس کرد تا روش جدیدی برای تعامل با گوشی معرفی کند. در ادامه نگاه نزدیک زومیت به این گوشی را مطالعه کنید.
تبلیغات

همانطور که در مطلب معرفی اچ‌تی‌سی یو 11 مشاهده کردید، از نظر سخت‌افزاری پرچم‌دار امسال تایوانی‌ها به به‌روزترین‌های روز دنیا مجهز شده است و از این بابت می‌توان U11 را یکی از سریع‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار دانست. رابط کاربری سبک و سریع اچ‌تی‌سی نیز وقتی در کنار پردازنده‌ی قدرتمند Snapdragon 835 قرار گیرد، به معنی حرکت نرم و روان بین بخش‌های مختلف رابط‌ کاری و همچنین اجرای سریع اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف است. 

اچ تی سی یو 11 / htc u 11

گوشی اچ‌تی‌سی یو از همان زبان طراحی اچ‌تی‌سی یو اولترا بهره می‌برد؛ با این تفاوت که کمپانی تایوانی تلاش کرده است اثر انگشت کمتر روی بدنه‌ی گوشی باقی بماند. بدنه‌ی شیشه‌ای این دستگاه همچنان طی فرایند خاصی به شکلی طراحی می‌شود که با نگاه کردن به گوشی از زوایای مختلف شاهد رنگ‌های متنوعی از آن باشیم. اچ‌تی‌سی می‌گوید دو سال زمان صرف کرده است تا به فناوری خاصی برسد که در آن، شیشه از زوایای مختلف ظاهر متفاوتی به خود بگیرد. لبه‌های گوشی و شاسی آن از جنس فلز ساخته شده است. شیشه‌ی جلو از نوع گوریلا گلس ۵ است؛ اما پوشش پشتی مشخص نیست از چه نوع شیشه‌ای باشد. لبه‌های جلو و پشت گوشی انحنای بسیار خوبی دارند و با دقت فوق‌العاده زیادی در دل فریم فلزی قرار گرفته‌اند. این انحنا، جلوی گوشی را بسیار زیبا کرده است. در قسمت پایین صفحه نمایش، سنسور اثر انگشت قرار دارد که مطابق گذشته از عملکرد سریع و بسیار دقیقی برخوردار است و بلافاصله پس از لمس صفحه، قفل گوشی باز می‌شود. 

HTC U11 اچ تی سی یو 11

اچ‌تی‌سی یو ۱۱ در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، سفید، طلایی و آبی روانه‌ی بازار می‌شود. هر کدام از این رنگ‌ها در زوایای مختلف ظاهری متفاوت به خود می‌گیرند و این یکی از جذابیت‌های گوشی‌های سری U است. مثلا نسخه‌ی قرمز رنگ در برخی از زوایا به رنگ طلایی به چشم می‌خورد و نسخه‌ی نقره‌ای در برخی شرایط آبی‌رنگ به نظر می‌رسد. 

بدون لمس نمایشگر، گوشی خود را کنترل کنید

اچ‌تی‌سی در گوشی جدید خود فناوری خاصی به نام Edge Sense معرفی کرده است که در آن، بخشی از لبه‌های راست و چپ گوشی به فشار دست حساس هستند. در ظاهر هیچ تفاوتی بین این بخش (نیمه‌ی پایین لبه‌های راست و چپ گوشی) و بخش بالای آن وجود ندارد و هر دو فلزی هستند. اما لبه‌های پایینی راست و چپ گوشی نسبت به فشار دست حساس هستند و از فناوری اج‌سنس پشتیبانی می‌کنند. 

اچ تی سی یو 11 / htc u 11

اما Edge Sense چه کار می‌کند؟ اج‌سنس لبه‌های گوشی را به فشار حساس می‌کند و وقتی لبه‌های گوشی را فشار می‌دهید، دستور خاصی ارسال می‌شود که این دستور می‌تواند توسط خود شما سفارشی شود. فشار وارد به لبه‌ها می‌تواند به‌صورت کوتاه یا طولانی انجام شود و هر کدام می‌توانند دستور متفاوتی انجام دهند. مثلا می‌توانید تعریف کنید که با فشار کوتاه لبه‌ها، اپلیکیشن دوربین اجرا شود و اگر مدت زمان بیشتری فشار به لبه‌ها را حفظ کنید، اسکرین شات گرفته شود یا اپلیکیشن و دستور خاص دیگری انجام شود. 

این قابلیت در اپلیکیشن‌های مختلف کار می‌کند و مثلا در دوربین با فشار کوتاه، شاتر دوربین فشرده و عکس گرفته می‌شود و در فشار طولانی، سوئیچ بین دوربین عقب و سلفی انجام می‌شود. 

اچ تی سی یو 11 / htc u 11

اگر از دستیارهای صوتی مانند گوگل اسیستنت استفاده می‌کنید، می‌توانید فشار به لبه‌ها را به یکی از دستیارهای صوتی متصل کنید تا بدون نیاز به لمس صفحه بتوانید دستورات مختلف خود را از طریق صدا ارسال کنید.

اج‌سنس در اپلیکیشن‌های ثانویه نیز کار خواهد کرد

اما اگر قرار باشد Edge Sense مورد توجه کاربران قرار گیرد، باید در اپلیکیشن‌های متفرقه نیز از آن پشتیبانی شود. اچ‌تی‌سی در همین راستا اپلیکیشن خاصی با نام Edge Sense Companion توسعه داده است که فعلا در فاز آزمایشی است؛ ولی تا یک ماه آینده در گوگل پلی قرار خواهد کرد. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید تعریف کنید که اج‌سنس در اپلیکیشن‌های مختلف چه دستوری را اجرا کند. مثلا می‌توانید تعریف کنید که فشار کوتاه در پیام‌رسان واتس‌اپ، پیغام خاصی را ارسال کند یا تماس با شخص خاصی برقرار کند. این بدین معنی است که برای پشتیبانی اپلیکیشن‌های مختلف از قابلیت Edge Sense، نیازی به بروزرسانی آن‌ها وجود ندارد و اچ‌تی‌سی از طریق یک اپلیکیشن کمکی این پشتیبانی را به اپلیکیشن‌ها می‌آورد. 

اچ تی سی یو 11 / htc u 11

اولین باری که گوشی اچ‌تی‌سی U11 را راه‌اندازی می‌کنید، طی فرایند ساده‌ای از شما خواسته می‌شود به دو لبه‌ی گوشی فشار بیاورید؛ به این ترتیب میزان حساسیت لبه‌ها نسبت به فشاری که شما به گوشی وارد می‌کنید قابل سفارشی‌سازی خواهد بود. 

اچ‌تی‌سی پرچم‌دار امسال خود را ضد آب و ضد گرد و غبار کرده و استاندارد IP67 نیز برای آن کسب کرده است. همانطور که می‌دانید، عملکرد صفحه‌نمایش لمسی زیر آب با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ اما با قابلیت اج سنس شما می‌توانید زیر آب هم به‌راحتی عکاسی کنید. 

اچ‌تی‌سی باور دارد که به‌زودی کاربران استفاده از اج سنس را به‌مراتب بهتر از روش‌های رایج برای تعامل با گوشی خود می‌دانند و می‌توانند به‌راحتی از آن برای انجام سریع امور مختلف بهره ببرند. 

HTC U11 اچ تی سی یو 11

بهترین دوربین و تجربه‌ی عکاسی در تمام گوشی‌های اچ‌تی‌سی

یکی از مشکلاتی مشترک بین اکثر گوشی‌های اچ‌تی‌سی خصوصا گوشی‌های سری وان که خوشبختانه در U Ultra بهبود چشم‌گیری داشت، کیفیت و تجربه‌ی عکاسی بود. این بار اچ‌تی‌سی در HTC U11 از حسگر ۱۲ مگاپیکسل در پشت بهره برده که سایز پیکسل‌های آن ۱.۴ میکرومتر است و لرزش‌گیر اپتیکال دارد. این دوربین در کمتر از  ۰.۳ ثانیه روی سوژه فوکوس می‌کند و در آزمایش‌هایی که انجام دادیم، بازده‌ی عکاسی آن حتی در نور کم و محیط‌های با نور شدید پویا عالی بود. این بدین معنی‌ است که علاقه‌مندان به عکاسی می‌توانند به‌راحتی روی کیفیت و عملکرد دوربین U11 حساب باز کنند. 

اچ تی سی یو 11 / htc u 11

نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی دوربین HTC U11 پردازش موازی تصاویر در پس‌زمینه و بدون متوقف کردن عملیات عکاسی است. در واقع پردازش عکس‌های گرفته‌شده، مانع عکس‌برداری بعدی شما نمی‌شود. شما پشت سر هم تصاویر خود را می‌گیرید و پردازش آن‌ها نیز به‌صورت موازی در پس‌زمینه انجام می‌شود؛ به این ترتیب دوربین همیشه آماده‌ی عکاسی است. این فناوری پیش‌ از این در سری گوشی‌های اکسپریا ایکس زد نیز استفاده شده بود. 

اچ تی سی یو 11 / htc u 11

تنها نکته‌ی عجیبی که در زمان عکاسی با دوربین U11 متوجه‌ی آن شدم، این بود که وقتی صحنه دارای داینامیک رنج بسیار زیاد است مثلا منبع نور در تصویر وجود دارد و بخشی از صحنه نیز نور بسیار کمتری دارد، تصویری که روی اپلیکیشن دوربین می‌بینید با آنچه در عکس ذخیره می‌شود تفاوت‌های فاحشی دارد و البته خوشبختانه تصویر ضبط‌شده کیفیت به‌مراتب بالاتری از آنچه روی نمایشگر می‌بینید دارد. شاید این موضوع به دلیل پردازش‌هایی است که پس از ضبط تصویر روی آن اعمال می‌شود؛ اما این موضوع باعث می‌شود در برخی از صحنه‌ها، آنچه در پیش‌نمایش دوربین می‌بینید با آنچه ضبط می‌شود، متفاوت باشد.

HTC U11 اچ تی سی یو 11

اچ‌تی‌سی توجه ویژه‌ای به علاقه‌مندان عکس‌های سلفی داشته و از یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با عملکرد بسیار خوب در نور کم، در این گوشی بهره برده است. همچنین این دوربین از یک لنز بسیار عریض با زاویه‌ی دید ۱۵۰ درجه بهره می‌برد تا بخش‌های بیشتری از صحنه در هر عکس به تصویر کشیده شوند. 

اچ تی سی یو 11 / htc u 11

حذف جک ۳.۵ میلی‌متری و بازگشت اسپیکرهای بوم‌ساوند

اچ‌تی‌سی نیز به جمع حذف‌کنندگان جک ۳.۵ میلی‌متری در گوشی‌های خود پیوست. در HTC U11 شاهد حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و استفاده از هدفون با درگاه USB-C هستیم. البته اچ‌تی‌سی در جعبه یو ۱۱ یک آداپتور جک ۳.۵ میلی‌متری به USB-C قرار داده است که از DAC نیز پشتیبانی می‌کند. اما خبر خوب اینکه، این کمپانی اسپیکرهای توانمند بوم‌ساوند را که در سری وان شاهد آن‌ها بودیم، به یو ۱۱ بازگردانده است. هرچند مکان اسپیکرها همچون U Ultra است و یکی در لبه پایین و دیگری در بالای نمایشگر جای دارد؛ اما این کمپانی از فناوری خاصی بهره برده است که صدا به‌صورت فراگیر و به شکلی پخش می‌شود تا کاربر حس کند صدا از سطح جلوی گوشی پخش می‌شود. در آزمایش‌هایی که انجام دادیم، صدای خروجی اسپیکرها عالی بود و حتی شاید بهتر از صدای خروجی در اسپیکرهای گوشی‌های محبوبی همچون One M8 باشد. 

HTC U11 اچ تی سی یو 11
HTC U11 اچ تی سی یو 11
HTC U11 اچ تی سی یو 11
HTC U11 اچ تی سی یو 11
HTC U11 اچ تی سی یو 11
HTC U11 اچ تی سی یو 11
HTC U11 اچ تی سی یو 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11
اچ تی سی یو 11 / htc u 11

نظر شما در باره‌ی HTC U11 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات