ویژگی‌های مشترک افراد خلاق

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
هیچ مسیر تضمین‌شده‌ای برای هدایت افراد به سمت خلاقیت وجود ندارد. اما اکثر افراد خلاق دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که می‌تواند در همه‌ی انسان‌ها تقویت شود.
تبلیغات

افراد خلاق از نظر مهارت و شخصیت با یکدیگر فرق دارند و از روش‌های متفاوتی برای حل مسائل استفاده می‌کنند. بسیاری از آن‌ها افراد آرامی هستند و زمان زیادی به فکر کردن درباره‌ی یک مشکل بزرگ اختصاص می‌دهند. بعضی دیگر از آن‌ها چالاک و سریع هستند و راه‌حل‌های مختلف را امتحان می‌کنند تا به جواب درست برسند. اما با همه‌ی این‌ها، ۴ ویژگی خاص در مورد همه‌ی آن‌ها مشترک است. داشتن این ویژگی‌ها شما را تبدیل به یک فرد خلاق نمی‌کند؛ اما بدون داشتن آن‌ها نیز قادر به نوآوری کردن نخواهید بود.

problem solving

۱- آن‌ها به دنبال حل مسائل مهم هستند

نحوه‌ی نزدیک شدن افراد خلاق به مشکلات بسیار جالب است. آن‌ها صبر نمی‌کنند تا مشکلات خودشان را بروز دهند؛ بلکه خودشان به دنبال آن‌ها می‌روند. آن‌ها فارغ از نوع شخصیت و اهدافشان، تشنه‌ی حل کردن مسائل هستند. شرکت‌های مختلف نیز از روش‌های متفاوتی برای انجام این کار استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال شرکت اکسپرین از یک واحد ویژه برای حل مشکلات مشتری‌های خود استفاده می‌کند. شرکت آی‌بی‌ام از راه‌اندازی چالش‌های مختلفی مانند توسعه‌ی یک سیستم استفاده می‌کند. استیو بلنک، که ایده‌های جالبی برای استارتاپ‌های موفق ارائه داده است، عبارت جالبی دارد و می‌گوید: «از ساختمان خارج شوید»؛ یعنی اینکه در دفتر کار خود به دنبال راه‌حل مشکلات نباشید، بیرون بروید و با دیگران مشورت کنید.

جیم آلیسون زمانی که پسر بچه بود، تصمیم گرفت یک دانشمند بشود و موضوعات جدید کشف کند. او ۲۰ سال از عمر خود را صرف شناخت سیستم ایمنی بدن انسان کرد. او درنهایت یک ایده‌ی انقلابی در این مورد ارائه داد و متوجه شد که سیستم ایمنی بدن انسان در مواجهه با بیماری سرطان خیلی زود فعالیت‌های خودش را متوقف می‌کند. این کشف او منجر به ارائه‌ی یک راه معجزه آسا برای درمان این بیماری شد و بسیاری از بیمارانی که امیدی به ادامه‌ی زندگی نداشتند، از این روش درمان شدند. بسیاری از افراد خلاق داستانی مشابه آلیسون دارند؛ آن‌ها آرزوی انجام دادن کارهای بزرگ ندارند، بلکه فقط می‌خواهند مشکلی را حل کنند.

overcome failure

۲- آن‌ها بر شکست غلبه می‌کنند

البته همه‌ی قسمت‌های داستان آلیسون شاد نیست. ۳ سال طول کشید تا او بعد از دستیابی به موفقیت‌های اولیه، بتواند شرکت‌های داروسازی را متقاعد کند که از ایده‌ی او استفاده کنند. او گفته است: «من می‌دانستم که اختراعم باعث ایجاد تحول بزرگی خواهد شد؛ اما هیچ‌کس به حرف‌هایم گوش نمی‌داد.»

بسیاری از مخترعان و افراد نوآور داستان مشابهی دارد. واقعیت این است که خلاقیت نتیجه‌ی یک رویداد نیست و معمولا توسط یک فرد به دست نمی‌آید. معمولا چند دهه طول می‌کشد تا تاثیر آن در جهان مشخص شود و افراد بسیار زیادی در شکل‌گیری آن نقش دارند.

۳- آن‌ها یک چشم‌انداز دارند اما انعطاف‌پذیر هستند

آلف بینگهام می‌گوید: «من همیشه متعجب بودم از اینکه چقدر راه‌های متنوعی برای حل مسائل سخت وجود دارد.» او که در سال ۱۹۷۰ در رشته‌ی شیمی از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شد، می‌گوید: «استاد ما سؤالی سر کلاس مطرح می‌کرد و هر ۲۰ دانشجویی که در کلاس حضور داشتند، از یک راه متفاوت اقدام به حل مسئله می‌کردند.» او از همین ایده استفاده کرد و پلتفرمی طراحی کرد که به شیمیدانان اجازه می‌داد مشکلات خودشان را اعلام کنند و شیمیدانان دیگر برای حل آن نظر بدهند. او متوجه شد که گاهی اوقات پاسخ‌ یک سؤال با رشته‌های دیگری مانند فیزیک و زیست‌شناسی در ارتباط است. همین موضوع به متخصصان یاد داد که یک سری از باورهای خودشان را تغییر بدهند.

داستان‌های مشابه دیگری وجود دارند که نشان می‌دهند افراد اخلاق برای ارائه‌ی ایده‌های جدید، باید سعی کنند دید بازتری نسبت به مسائل داشته باشند.

team work

۴- آن‌ها همکاری را در اولویت قرار می‌دهند

افراد خلاق علاقه‌ی زیادی به همکاری کردن با دیگران دارند. کار کردن انفرادی روی موضوعات سخت بسیار دشوار است. افراد خلاق ایده‌های جدید را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و مشکلات یکدیگر را برطرف می‌کنند. همکاری کردن با دیگران نه‌تنها در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه باعث می‌شود نتیجه‌ی کار بهتر و باکیفیت‌تر از زمانی باشد که بخواهید به‌تنهایی روی یک موضوع کار کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات