برای حفظ کارایی، حتما زمانی را به استراحت اختصاص دهید

یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انعطاف‌پذیری در محیط کاری به این معنا است که تعادل کامل بین زندگی کاری و شخصی داشته باشیم.
تبلیغات

یکی از باورهای غلط که در میان فعالان کسب و کار وجود دارد این است که استراحت کردن و خارج شدن از فضای کاری باعث عقب افتادن از مسیر پیشرفت می‌شود. این باور غلط باعث شده است بسیاری از مدیران و رهبران زندگی خود را بسیار سخت کنند و با تلاش‌های شبانه‌روزی، تعادل زندگی کاری و شخصی را به هم بزنند و پس از مدتی از کار خسته شوند. نتیجه این خستگی، کاهش کارایی، بازده و شروع روند افولی شرکت خواهد بود.

برای توضیح این مسئله می‌توان برنامه‌های تمرینی ورزشکاران را مثال زد. ورزشکاران حرفه‌ای می‌دانند که استراحتظ بخش مهمی از تمرینات است. آن‌ها می‌دانند که استراحت کردن یا ریکاوری همان زمان طلایی است که تمرینات روی بدن اثر می‌گذارند. در زمان ریکاوری، بدن با تغییرات ناشی از حرکت‌های جدید و تمرینات وفق پیدا می‌کند. مغز نیز برای رشد هرچه بهتر نیاز به روندی این‌چنین دارد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود ریکاوری، سالانه ۶۲ میلیارد دلار به تجارت جهانی ضرر می‌زند. این کمبود می‌تواند به دلیل کم شدن خواب و استراحت، اشتغال فکری دائمی به کار یا حتی استفاده‌ی بیش از حد از دستگاه‌های هوشمند ایجاد شود. کمبود ریکاوری باعث کم شدن خلاقیت و در نتیجه تحمیل ضررهای زیاد به سازمان‌ها می‌شود. اما چگونه می‌توان ریکاوری و استراحت را به روند کاری اضافه کرد؟

آفلاین شوید

زمانی از روز را مشخص کنید و در طول این زمان، ارتباط خود را با تمام وسایل الکترونیکی قطع کنید. یک فنجان قهوه بنوشید و در کمال آرامش استراحت کنید. می‌توانید در مدت این استراحت صحبتی بدون استرس با دوستان و همکاران داشته باشید یا در تنهایی از آن لذت ببرید. مهم این است که هیچ دستگاه و وسیله‌ای در این موقعیت مزاحم شما نشود.

ورزش کنید

وقتی به ورزش کردن مشغول می‌شوید، ذهن شما استراحت می‌کند. نیازی نیست ورزش سنگین داشته باشید. پیاده‌روی یا دویدن ساده نیز در این روش مفید خواهد بود. هر ورزشی که دوست دارید، انتخاب کنید؛ اما سعی کنید به زمان‌بندی آن پایبند باشید.

اگر تاکنون زمانی را به ورزش اختصاص نمی‌دادید، این زمان را به‌مرور به تقویم خود اضافه کنید و سعی کنید به‌تدریج آن را افزایش دهید. ورزش کردن ذهن شما را آرام می‌کند و در نتیجه‌ی آن خواب راحت‌تری هم خواهید داشت.

برای خود تعطیلات در نظر بگیرید

تقویم کاری خود را مرور کنید و زمانی را برای تعطیلات در نظر بگیرید. این تعطیلات را به‌صورت منظم در تقویم تکرار کنید. مدت‌زمان و دوره‌ی این تعطیلات می‌تواند با توجه به روند کاری شما تعیین شود. مهم این است که حتما این زمان را در نظر داشته باشید و به آن پایبند بمانید.

شاید شروع این نوع برنامه‌ریزی برای شما که زمان زیادی به کار کردن اختصاص می‌دهید دشوار باشد؛ اما باید بدانید در صورت اجرا نکردن برنامه‌هایی از این دست، به‌سادگی از کار کردن خسته خواهید شد و به احتمال زیاد، روند نزولی خلاقیت و کارایی را تجربه خواهید کرد.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم از طرفداران کار زیاد و سخت بدون استراحت هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات