اسنپدراگون 660 و اسنپدراگون 630: میان‌رده، با قدرت پرچمدار

سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
کوالکام اخیرا دو چیپست اسنپدراگون ۶۶۰ و اسنپدراگون ۶۳۰ را معرفی کرد. اکنون قصد داریم نگاهی اجمالی به مشخصات و ویژگی‌های این دو محصول بیندازیم.
تبلیغات

کوالکام با معرفی اسنپدراگون ۶۶۰ و اسنپدراگون ۶۳۰، برخی ویژگی‌های پرچم‌دارهای خود را به چیپست‌های میان‌رده اضافه کرده است تا بتواند تجربه‌ی خوبی برای کاربران این پردازنده‌ها رقم بزند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به قدرت پردازشی بیشتر، مودم سریع‌تر، قابلیت شارژ سریع و یادگیری ماشین اشاره کرد. 

ویژگی‌هایی بزرگ، در تراشه‌هایی کوچک

مدتی است کوالکام بیش از پیش از مودم‌های پیشرفته‌ی LTE در چیپست‌های خود استفاده می‌کند. این موضوع کوالکام را به پیشتاز عرصه‌ی ارتباطات پردازنده‌ گوشی‌های هوشمند تبدیل کرده است. در همین راستا، شاهد هستیم که برخی چیپست‌های سری ۶۰۰ و ۴۰۰ کوالکام، مجهز به مودم‌های Snapdragon™ X8 LTE هستند که سرعت ۳۰۰ مگابیت در ثانیه دانلود و ۱۰۰ مگابیت در ثانیه آپلود در کتگوری ۷ ارائه می‌دهند. اکنون پس از معرفی مودم‌های LTE کوالکام با سرعت‌های گیگابیت در ثانیه، این شرکت آماده‌ی به‌کارگیری مودم‌هایی قوی‌تر و سریع‌تر در پردازنده‌های میان‌رده و پایین‌رده‌ی خود است. اسنپدراگون X16 LTE و اسنپدراگون X20 LTE قوی‌ترین مودم‌های کوالکام با سرعت‌های گیگابیت در ثانیه هستند که برای استفاده در پردازنده‌ گوشی‌های هوشمند معرفی شده‌اند. مودم X20 LTE با سرعت دانلود ۱.۰ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه، در چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده شده است. مودم اسنپدراگون X20 LTE نیز با سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیت در ثانیه در کتگوری ۱۸ و سرعت آپلود ۱۵۰ مگابیت در ثانیه در کتگوری ۱۳، اخیرا توسط کوالکام معرفی شد و تاکنون در هیچ کدام از پردازنده‌های این شرکت مورد استفاده قرار نگرفته است.

اسنپدراگون ۶۶۰ و اسنپدراگون ۶۳۰، هر دو مجهز به مودم اسنپدراگون X12 LTE هستند که در پرچم‌دارهای سال گذشته‌ی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۲۱ و اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده شده بود. این پرچم‌داران، هنوز هم جزو بهترین و قوی‌ترین چیپست‌های گوشی‌های هوشمند هستند و استفاده از مودم‌ آن‌ها در میان‌رده‌های امسال موضوعی جالب و هیجان‌انگیز است. مودم X12 LTE سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت در ثانیه در کتگوری ۱۲ و سرعت آپلود ۱۵۰ مگابیت در ثانیه در کتگوری ۱۳ ارائه می‌دهد. ویژگی‌ دیگر این مودم در دریافت اطلاعات، تجمیع حامل‌های مخابراتی در فرکانس ۲۰ مگاهرتز با استفاده از ۳ آنتن و مدولاسیون ۲۵۶ کیو اِی ام (3x20Mhz CA, 256-QAM) است. در ارسال اطلاعات نیز این مودم از قابلیت تجمیع حامل‌های مخابراتی در فرکانس ۲۰ مگاهرتز با استفاده از ۲ آنتن و مدولاسیون ۶۴ کیو اِی ام (2x20Mhz CA, 64QAM) بهره‌مند است.

اسنپدراگون ۶۶۰ و اسنپدراگون ۶۳۰ از قابلیت Radio Frequency Front End بهره‌مند هستند. با استفاده از فناوری کوالکام TruSignal™ adaptive antenna tuning در این قابلیت، مودم چیپست به‌طور مداوم کیفیت سیگنال را بهینه‌سازی می‌کند تا کیفیت صدا و انتقال اطلاعات افزایش یابد. کوالکام RFFE، همچنین شامل یک تکنولوژی ردیابی داده‌ است که با بهبود بخشیدن عملکرد تقویت‌کننده‌ی آر اِف (RF Power Amplifier)، مصرف باتری و دمای بیرونی را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های RFFE، پشتیبانی از قابلیتی با نام مختصر HPUE است که به دریافت پوشش شبکه‌ی وسیع کمک می‌کند. البته در این مورد اپراتور نیز باید از ویژگی HPUE در ارائه سرویس استفاده کند. HPUE اکنون توسط اپراتور اسپرینت در برخی مناطق آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مواردی که امروزه کوالکام در ساخت پردازنده بیش از گذشته به آن اهمیت می‌دهد، صدا است. در همین راستا، سال گذشته کوالکام فناوری کوالکام Aqstic™ audio technology را معرفی کرد. یکی از اهداف کوالکام در معرفی این سیستم صوتی، این است که گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازنده‌ اسنپدراگون، از یک Hi-Fi داخلی بهره‌مند باشند تا نیازی به استفاده از مبدل‌های صوتی و چیپ‌های Hi-Fi خارجی در این گوشی‌های هوشمند نباشد. پس از معرفی این فناوری، شاهد استفاده‌ از آن در پرچم‌داران این شرکت مانند اسنپدراگون ۸۲۰، اسنپدراگون ۸۲۱ و اسنپدراگون ۸۳۵ بودیم. پردازنده‌های مجهز به کوالکام Aqsticc Audio از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ داخلی (DAC) به همراه یک کدک اختصاصی بهره‌مندند که از پخش محتوای صوتی تا سمپل ریت 192KHz/24-Bitt پشتیبانی می‌کنند. پاور آمپلی‌فایر داخلی کوالکام موسوم به Aqstic Smart Power Amplifier نیز یکی از بخش‌های سیستم صوتی Aqstic کوالکام است که با تقویت سیگنال‌ها و با داشتن توان نویز بسیار پایین، خروجی مبدل را از یک فیلتر کیفیت رد می‌کند و صدایی بسیار واضح و بلند در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پلتفرم کدک aptX کوالکام نیز یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که به‌تازگی پای آن به پردازنده‌های کوالکام باز شده است. پلتفرم aptX طی سال‌ها به استانداردی در حوزه‌ی انتقال صدای بی‌سیم تبدیل شد و در سال ۲۰۱۰ به مالکیت شرکت CSR درآمد. کوالکام نیز در سال ۲۰۱۵ شرکت CSR را خریداری کرد. اوایل سال ۲۰۱۶، فناوری aptX HD توسط کوالکام معرفی شد. aptX HD قادر است محتوای صوتی ۲۴ بیت را از طریق بلوتوث پخش کند. شرکت‌های مشهور فعال در حوزه‌ صدا مانند الجی، NAIM Audio، Beyerdymanic و Audio-Technica استفاده از فناوری aptX HD را در محصولات خود شروع کرده‌اند. تا قبل از معرفی اسنپدراگون ۶۶۰ و اسنپدراگون ۶۳۰، تنها چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ به فناوری کوالکام aptX™ codec مجهز شده بود. اما با معرفی این دو تراشه، پای سیستم صوتی کوالکام Aqstic و فناوری کوالکام aptX به چیپست‌های میان‌رده این شرکت باز شد. بدون شک این دو پردازنده‌ی میان‌رده در فراهم آوردن خروجی صدایی حرفه‌ای، از بهترین پردازنده‌های کوالکام هستند.

اسنپدراگون 660

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک بین این دو چیپست، پردازشگر سیگنال تصویر Spectra 160 است. درحالی‌که Spectra 160 در عملکرد نمی‌تواند در حد پردازشگر سیگنال تصویر Spectra 180 در چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ عمل کند؛ اما همچنان از برخی ویژگی‌های آن بهره‌مند است. فوکوس اتوماتیک هیبریدی، فوکوس اتوماتیک تشخیص فاز فتودیود دوگانه (2PDAF)، تثبیت‌کننده الکترونیکی تصویر برای ضبط ویدئوهای بهتر و پردازش بهتر تصاویر در نور کم از جمله‌ی این ویژگی‌ها هستند. در استفاده از دو دوربین با فواصل کانونی متفاوت، این پردازشگر سیگنال تصویر، ویژگی زوم اپتیکال کوالکام را برای هر دو دوربین فراهم می‌کند. ادغام تصاویر دو دوربین برای افزایش کیفیت تصاویر یا ایجاد تصاویر بوکه، ویژگی دیگر پردازشگر سیگنال تصویر Spectra 160 است.

دو تراشه‌ی مورد بحث، از نسل چهارم فناوری شارژ سریع کوالکام (Quick Charge 4) بهره‌مند هستند. نسخه‌ی چهارم فناوری شارژ سریع، به غیر از این دو تراشه، تنها در اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده شده است و نسبت به نسل قبل خود ۲۰% سرعت بیشتر و ۳۰% عملکرد بهتر ارائه می‌دهد.

اسنپدراگون ۶۶۰

در جدول زیر مشخصات اسنپدراگون ۶۶۰ را در مقایسه با نسل‌های قدیمی‌تر پردازنده‌های میان رده‌ رو به بالای کوالکام مشاهده می‌کنید. 

چیپست‌های میان رده‌ رو به بالای کوالکام

چیپست

اسنپدراگون 650

اسنپدراگون 652

اسنپدراگون 653

اسنپدراگون 660

واحد پردازنده‌ی مرکزی

2x Cortex-A72 @ 1.8GHz

4x Cortex-A53 @ 1.44GHz

4x Cortex-A72 @ 1.8GHz

4x Cortex-A53 @ 1.44GHz

4x Cortex-A72 @ 1.95GHz

4x Cortex-A53 @ 1.44GHz

4x Kryo 260 @ 2.2GHz

4x Kryo 260 @ 1.8GHz

پردازنده‌ی گرافیکی

آدرنو 510

آدرنو 510

آدرنو 510

آدرنو 512

پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP)

Hexagon DSP, All-Ways Aware Hub

Hexagon DSP, All-Ways Aware Hub

Hexagon DSP, All-Ways Aware Hub

Hexagon 680 DSP, All-Ways Aware Hub, HVX

پردازشگر سیگنال تصویر دوربین (ISP)

Dual ISP, 21MP

Dual ISP, 21MP

Dual ISP, 21MP

Dual 14-bit Spectra 160 ISP, 24MP

مودم

Snapdragon X8 LTE

(Category 7)

DL = 300Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

UL = 100Mbps

2x20MHz CA, 16-QAM

Snapdragon X8 LTE

(Category 7)

DL = 300Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

UL = 100Mbps

2x20MHz CA, 16-QAM

Snapdragon X9 LTE

(Category 7/13)

DL = 300Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

UL = 150Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

Snapdragon X12 LTE

(Category 12/13)

DL = 600Mbps

3x20MHz CA, 256-QAM

UL = 150Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

حافظه RAM

2x 32-bit @ 933MHz

LPDDR3

15GB/s~

2x 32-bit @ 933MHz

LPDDR3

15GB/s~

2x 32-bit @ 933MHz

LPDDR3

15GB/s~

2x 32-bit @ 1866MHz

LPDDR4

30GB/s~

اینکُد/دیکُد

2160p30, 1080p120, H.264 & H.265

2160p30, 1080p120, H.264 & H.265

2160p30, 1080p120, H.264 & H.265

2160p30, 1080p120, H.264 & H.265

بلوتوث

4.1

4.1

4.1

5.0

شارژ سریع (Quiick Cahrge)

2.0/3.0

2.0/3.0

2.0/3.0

4

لیتوگرافی

28 نانومتر HPm

28 نانومتر HPm

28 نانومتر HPm

14 نانومتر LPP

لیتوگرافی چیپست اسنپدراگون ۶۶۰، ۱۴ نانومتری است و طبق فرآیند Low Power Plus فین فت شرکت سامسونگ ساخته شده است. در واقع LPP نسل دوم فرآیندهای ۱۴ نانومتری FinFet سامسونگ است که پس از LPE، با هدف کاهش مصرف و افزایش سرعت نسل قبل، معرفی شد. از طرفی سه چیپست دیگر منطبق بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری HPm شرکت TSMC ساخته شده‌اند. اِچ پی ام (High Performance mobile) فرآیندی بود که از سوی TSMC با هدف ارائه‌ی سرعت بالا در باز کردن اپلیکیشن‌ها و کارکرد معمولی گوشی‌های هوشمند معرفی شد.

اسنپدراگون 660

اسنپدراگون ۶۶۰ که در واقع به‌عنوان جانشینی برای اسنپدراگون ۶۵۳ معرفی شده است، قوی‌ترین چیپست سری ۶۰۰ کوالکام است و در پردازنده‌ی مرکزی خود از معماری big.LITTLE استفاده می‌کند. پردازنده‌ی مرکزی این چیپست موسوم به Kryo 260، همانند Kryo 280 اسنپدراگون ۸۳۵، از ۴ هسته نیمه اختصاصی Cortex A73 در خوشه پرفورمنس و ۴ هسته نیمه اختصاصی Cortex A53 در خوشه کوچک‌تر بهره‌مند است. در Kryo 260 به ازای هر خوشه، ۱ مگابایت حافظه‌ی کش L2 وجود دارد؛ درحالی‌که در اسنپدراگون ۸۳۵ و هسته‌های Kryo 280، خوشه‌ی بزرگ‌تر ۲ مگابایت و خوشه‌ی کوچک‌تر ۱ مگابایت حافظه‌ی کش L2 دارند.

اسنپدراگون 660

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، اسنپدراگون ۶۶۰ از رم‌ ۲ کاناله LPDDR4 با حداکثر فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که پهنای باند ۳۰ گیگابایت بر ثانیه را در اختیار قرار می‌دهد. این مقدار در برابر پهنای باند رم پشتیبانی شده پردازنده‌های دیگر حاضر در جدول، دو برابر است.

اسنپدراگون ۶۶۰، مجهز به پردازشگر سیگنال دیجیتال کوالکام Hexagon 680 DSP است که سال قبل همراه با چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ معرفی شد. فناوری Hexagon Vector eXtensions یا به‌طور خلاصه (HVX) استفاده‌شده در این پردازشگر، برای پردازش اختصاصی تصاویر و ویدئوها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده طراحی شده است. این پردازشگر سیگنال دیجیتال می‌تواند به‌طور موازی روی دو ترد برداری که هر کدام یک پردازش چهارراهه با پهنای ۱۰۲۴ بیت دارند، فعالیت کند. به عبارت دیگر، اکستنشن‌های HVX در هر سیکل ۴۰۹۶ بیت حافظه‌ی ثابت را وارد پردازش می‌کنند. این رقم برای یک هسته‌ی معمولی سی‌پی‌یو در هر سیکل کلاک تنها ۲۵۶ بیت است.

اسنپدراگون ۶۶۰

پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه، آدرنو ۵۱۲ است که به گفته‌ی کوالکام، در مقایسه با آدرنو ۵۱۰ استفاده‌شده در نسل قبل، ۳۰% عملکرد بهتر ارائه می‌دهد. ظاهرا علت اصلی این افزایش عملکرد، مربوط به افزایش فرکانس آن تا ۸۰۰ مگاهرتز است. با این وجود، انتظار نمی‌رود که این پردازنده‌ی گرافیکی عملکردی در حد آدرنو ۵۳۰ پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ داشته باشد. آدرنو ۵۱۲ از Vulkan API و صفحه نمایش با حداکثر رزولوشن ۲۵۶۰x۱۶۰۰ پشتیانی می‌کند. 

اسنپدراگون ۶۳۰

در جدول زیر مشخصات اسنپدراگون ۶۳۰ را در مقایسه با نسل‌های قدیمی‌تر پردازنده‌های میان رده‌ کوالکام مشاهده می‌کنید. 

چیپست‌های میان رده‌ کوالکام

چیپست

اسنپدراگون 615/616

اسنپدراگون 617

اسنپدراگون 625/626

اسنپدراگون 630

واحد پردازنده‌ی مرکزی

2x Cortex-A53 @ 1.7GHz

4x Cortex-A53 @ ؟

4x Cortex-A53 @ 1.5GHz

4x Cortex-A53 @ ؟

4x Cortex-A53 @ 2.0GHz/2.2GHz

4x Cortex-A53 @ 2.0GHz/2.2GHz

4x Cortex A53 @ 2.2GHz

4x Cortex A53 @ 1.8GHz

پردازنده‌ی گرافیکی

آدرنو 405

آدرنو 405

آدرنو 506

آدرنو 508

پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP)

Hexagon DSP 

Hexagon DSP

Hexagon DSP, All-Ways Aware Hub

Hexagon 642 DSP, All-Ways Aware Hub

پردازشگر سیگنال تصویر دوربین (ISP)

21MP

21MP

Dual ISP, 24MP

Dual 14-bit Spectra 160 ISP, 24MP

مودم

Gobi 4G LTE / Snapdragon X5 LTE

(Category 4)

DL = 150Mbps

1x20MHz CA, 64-QAM

UL = 50Mbps

1x20MHz CA, 16-QAM

Snapdragon X8 LTE

(Category 7)

DL = 300Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

UL = 100Mbps

2x20MHz CA, 16-QAM

Snapdragon X9 LTE

(Category 7/13)

DL = 300Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

UL = 150Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

Snapdragon X12 LTE

(Category 12/13)

DL = 600Mbps

3x20MHz CA, 256-QAM

UL = 150Mbps

2x20MHz CA, 64-QAM

حافظه RAM

1x 32-bit @ 800MHz

LPDDR3

6.5GB/s~

1x 32-bit @ 800MHz

LPDDR3

6.5GB/s~

1x 32-bit @ 933MHz

LPDDR3

7.5GB/s~

2x 16-bit @ 1333MHz

LPDDR4

10.7GB/s~

اینکُد/دیکُد

1080p30 H.264 / 1080p60

H.264 & H.265

1080p30 H.264 / 1080p60

H.264 & H.265

2160p30

H.264 & H.265

2160p30, 1080p120

H.264 & H.265

بلوتوث

4.0

4.1

4.1/4.2

5.0

شارژ سریع (Quiick Cahrge)

2.0

3.0

3.0

4

لیتوگرافی

28 نانومتر LP

28 نانومتر LP

14 نانومتر LPP

14 نانومتر LPP

اسنپدراگون ۶۳۰ نیز منطبق بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری LPP فین فت سامسونگ ساخته شده است؛ درحالی‌که دو تراشه‌ی دیگر نمایش داده‌شده در جدول، از لیتوگرافی ۲۸ نانومتری LP شرکت TSMC استفاده می‌کنند. مشاهده‌ی بیش از پیش لیتوگرافی ۱۴ نانومتری در چیپست‌های میان‌رده، می‌تواند آغازی بر پایان لیتوگرافی‌های ۲۸ نانومتری و ۲۰ نانومتری در ساخت چیپست‌ها باشد.

اسنپدراگون 630

پردازنده‌ی مرکزی اسنپدراگون ۶۳۰ از ۸ هسته ARM Cortex A53 تشکیل شده است. ۴ هسته‌ی آن در خوشه‌ی بزرگ‌تر دارای فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و ۱ مگابایت حافظه‌ی کش L2 هستند و ۴ هسته‌ی دیگر نیز در خوشه‌ی کوچک‌تر با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و ۵۱۲ کیلوبایت حافظه‌ی کش L2 قرار دارند. این پردازنده‌ی مرکزی که از معماری big.LITTLE استفاده می‌کند، عملکردی تقریبا مشابه اسنپدراگون ۶۲۶ دارد؛ اما پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۰۸ موجود در اسنپدراگون ۶۳۰، به‌طور میانگین ۳۰% افزایش عملکرد نسبت به آدرنو ۵۰۶ از خود نشان می‌دهد. آدرنو ۵۰۸ از Vulkan و آخرین نسل API های گرافیکی تا رزولوشن ۱۹۲۰x۱۲۰۰ پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۶۳۰

اسنپدراگون ۶۳۰ نیز از رم‌های ۲ کاناله LPDDR4 تا حداکثر فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این ویژگی به اسنپدراگون ۶۳۰ اجازه داده است تا پهنای باند پشتیبانی شده حافظه‌ی رم را از مقدار ۶.۵ گیگابایت و ۷.۵ گیگابایت در نسل‌های قبلی، به مقدار قابل توجهی افزایش دهد و به عدد ۱۰.۷ گیگابایت در ثانیه برساند.

کلام آخر

این دو تراشه از ویژگی‌هایی برخوردارند که تاکنون در چند پرچم‌دار گذشته‌ی کوالکام آن‌ها را دیده‌ایمِ درحالی‌که حتی برخی از ویژگی‌ها تنها مختص جدیدترین پرچم‌دار این شرکت یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ هستند. ما با دو پردازنده‌ی میان‌رده سروکار نداریم، بلکه با دو چیپست با نام‌های میان‌رده اما با مشخصات پرچم‌داران روبه‌رو هستیم. بدون شک اسنپدراگون ۶۶۰ یکی از بهترین چیپست‌های ساخته‌شده به دست کوالکام و صدالبته بهترین پردازنده‌ی میان‌رده و میان‌رده رو به بالا تا به امروز است.

اسنپدراگون 660

مرحله‌ی اول تولید اسنپدراگون ۶۶۰ پایان یافته و اکنون در دسترس سازندگان گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است. انتظار می‌رود به‌زودی این چیپست توسط برخی سازندگان مورد استفاده قرار گیرد. اسنپدراگون ۶۳۰ نیز با تکمیل پروسه‌ی تولید در آینده‌ی نزدیک، در دسترس قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ شاهد استفاده‌ی آن در برخی گوشی‌های هوشمند باشیم. 

نظر شما درباره‌ی این دو چیپست چیست؟ پس از خواندن این مطلب، نظرتان راجع به خرید یک گوشی هوشمند مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۶۰ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات