قابلیت placeholder تحت عنوان Files On Demand به بخش وان درایو ویندوز 10 بازگشت

پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
بنابر خواسته‌ی بسیاری از کاربران، قابلیت placeholder با عنوان Files On-Demand به ویندوز 10 بازگشت.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۳ هنگامی که شرکت مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 8.1 را منتشر کرد، برای اولین بار از فضای ابری وان‌درایو ادغام شده با سیستم عامل رونمایی کرد. اگرچه قابلیت یاد شده هنوز کامل نبود، اما می‌توانست همه‌ی فضای ابری کاربر را نشان داده و در صورت نیاز اقدام به همگام‌سازی فایل‌های کاربر کند. ویژگی یاد شده که با عنوان placeholder شناخته می‌شد، با وجود محبوبیت بالا، از ویندوز 10 حذف شد. همراه زومیت باشید.

مایکروسافت اظهار کرده بود که قبل از پایان سال ۲۰۱۵ جایگزین‌هایی برای قابلیت placeholder وجود خواهد داشت. انتظار می‌رفت که قابلیت‌های جایگزین در به‌روزرسانی سالیانه‌ی (Anniversary Update) میانی سال ۲۰۱۶ در دسترس قرار بگیرد. پس از انتشار این به‌روزرسانی و ناامیدی برخی کاربران، انتظار می‌رفت که شاهد ویژگی یاد شده در به‌روزرسانی Creators باشیم. بالاخره در کنفرانس Ignite 2016 شرکت مایکروسافت به طور رسمی نوید بازگشت قابلیت placeholder را به کاربران داد.

اما امروز طی مراسم بیلد 2017، جو بلفیوره به طور رسمی از قابلیت placeholder پرده برداری کرد. به گفته‌ی جو بلفیوره، ویژگی یاد شده که هم‌اکنون دیگر با عنوان Files On-Demand شناخته می‌شود، در به‌روزرسانی Creators پاییزه‌ی سیستم عامل ویندوز ۱۰ قابل دسترسی خواهد بود. به واقع طبق اظهار سخن‌گوی شرکت مایکروسافت، قابلیت placeholder ویژگی اول خواسته شده‌ی کاربران در وب‌سایت UserVoice غول نرم‌افزاری بوده است. درخواست مربوط به قابلیت یاد شده از ماه جولای ۲۰۱۵، حدود ۲۵ هزار بار تایید رای شده است.

قابلیت Files On-Demand ویندوز 10

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پوشه‌ی ۱.۳۷ ترابایتی، به میزان صفر بایت از فضای دیسک را گرفته است. در واقع هیچ حجمی از فضای ذخیره‌سازی محلی دیسک سخت رایانه به وسیله‌ی اطلاعات موجود در فضای ذخیره‌سازی ابری وان‌درایو اشغال نشده است. این قابلیت دقیقا عملکردی مشابه با ویژگی قدیمی placeholder موجود در ویندوز ۸.۱ دارد. اگرچه آیکون مربوط به آن متفاوت بوده و یکی از گزینه‌های منوی Options است، اما هنوز همان مفهوم قبلی را دارد.

قابلیت Files On-Demand ویندوز 10

کاربران می‌توانند به سادگی روی فایل یا پوشه‌ی مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه‌ی Always keep on this device را به منظور همگام سازی آن انتخاب کنند. متناوبا، کاربران می‌توانند به طور مستقیم یک پوشه‌ی online-only را باز کنند که در آن‌جا فایل مورد نظر به طور خودکار دانلود و بازگشایی خواهد شد.

علاوه‌بر موارد یاد شده، شرکت مایکروسافت در مراسم بیلد ۲۰۱۷ از قابلیت پوشه‌های آفلاین (Offline Folders) برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS هم رونمایی به عمل آورد که طبق گفته‌ی اهالی ردموند، ویژگی یاد شده در مراحل اولیه ابتدا برای اندروید قابل دسترس خواهد بود. طبق انتظارات، قابلیت پوشه‌های آفلاین بایستی تا چند ماه آینده برای سیستم عامل iOS هم قابل دسترسی باشد. در اقدامی عجیب، هیچ اشاره‌ای به نرم‌افزار وان‌درایو مربوط به پلتفرم ویندوز جهانی (UWP) که در اختیار کاربران سیستم عامل ویندوز 10 اس مایکروسافت قرار دارد، نشد.

با این حال، امروز روز بسیار خوبی برای کاربرانی است که خواستار بازگشت قابلیت placeholder وان‌درایو بودند. همان‌طور که گفته شد، به‌روزرسانی کریتورز پاییزه‌ی (The Fall Creators Update) ویندوز ۱۰ در فصل پاییز سال جاری عرضه خواهد شد.

نظرتان در مورد بازگشت قابلیت placeholder با عنوان Files On-Demand به ویندوز ۱۰ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات