چگونه بدون کافئین شاداب و پرانرژی شویم

سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
همه‌ی ما کسالت روزانه ناشی از نداشتن خواب شب را تجربه کرده‌ایم؛ اما چگونه می‌توان در چنین حالتی بدون خوردن کافئین، انرژی لازم برای یک روز کاری را تأمین کرد؟
تبلیغات

احتمالا برای بسیاری از شما هم پیش آمده است که به دلیل امتحان، پروژه یا بیماری نتوانید بعضی از شب‌ها خوب بخوابید. در این مواقع به دلیل بالا بودن میزان هیجان، مقدار آدرنالین بدن افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه انسان احساس خستگی نخواهد کرد. اما زمانی که روز بعد آغاز شود و مقدار این هورمون کاهش پیدا کند، بدن به شدت احساس خستگی خواهد کرد. فرد ممکن است علاوه بر احساس رخوت و خواب‌آلودگی احساس گرسنگی یا حتی سرگیجه بکند. اما همیشه امکان استراحت کردن وجود ندارد و ما مجبور هستیم که با انرژی به فعالیت‌های خودمان ادامه دهیم.

نداشتن خواب کافی همه‌چیز از جمله تمرکز، حافظه و واکنش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل بهتر است تصمیمات مهم در چنین زمان‌هایی گرفته نشوند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، راه‌های افزایش انرژی بدون استفاده از نوشیدنی‌های حاوی کافئین را بخوانید.

taking taxi

۱- رانندگی نکنید

اگر می‌توانید، برای رفتن به محل کار از آژانس، تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. حتی اگر در طول روز انرژی کافی برای رانندگی کردن داشته باشید، آخر وقت و هنگام برگشتن به منزل دچار مشکل خواهید شد.

۲- کمی چرت بزنید

اگر زمان کافی برای یک خواب کامل ندارید، سعی کنید حداقل ۱۵ دقیقه چرت بزنید. به یاد داشته باشید که چرت طولانی تأثیر بدتری روی وضعیت شما خواهد گذاشت. زیرا بیدار شدن از خواب عمیق شما را کسل می‌کند. بنابراین ساعت خود را تنظیم کنید و بیشتر از ۳۰ دقیقه نخوابید. این کار کمی شما را سر حال می‌آورد.

۳- تا می‌توانید آب بنوشید

شاید اولین راهی که برای رفع خستگی به ذهنتان برسد، خوردن قهوه باشد؛ اما برخلاف باور عمومی این روش چندان مناسب نیست. نوشیدن قهوه حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشید تا روی بدن اثر بگذارد و تأثیر آن بین ۳ تا ۴ ساعت روی بدن باقی می‌ماند و بعد از گذشت این مدت بدن دوباره احساس خستگی خواهد کرد. اما نوشیدن آب و مرطوب نگه داشتن بدن کمک می‌کند تا در طول روز همه‌چیز به آرامی پیش برود.

healthy snack

۴- چند وعده غذای سبک بخورید

زمانی که خسته هستید ممکن است فراموش کنید غذا بخورید؛ اما به یاد داشته باشید که خوردن چند وعده غذای سبک، انرژی ما را برای طول روز فراهم می‌کند. غذاهای سالم مانند میوه، سبزی و کربوهیدرات مانند شیرینی و نان تست بخورید. از خوردن غذاهای سنگین اجتناب کنید؛ زیرا شما را خواب‌آلود می‌کنند.

۵- ورزش کنید

شاید فکر کنید زمانی که خسته هستید باید تحرک کمتری داشته باشید تا انرژی کمتری مصرف کنید؛ اما این طرز تفکر صحیح نیست. شما باید در طول روز و در زمان بیکاری کمی پیاده‌روی کنید تا به مغز و شش‌هایتان اکسیژن برسانید. هوای تازه انرژی مغز شما را تأمین تأثیر و درنتیجه کمتر احساس خستگی خواهید کرد. حتی برخی معتقدند که تمرینات سخت ورزشی در اواسط روز باعث تأمین انرژی برای ادامه‌ی فعالیت‌ در طول روز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات