در هفته به ۵ ساعت زمان بیشتر نیاز دارید؟ این یک کار را انجام دهید!

دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر فکر می‌کنید برای انجام کارهایتان به زمان بیشتری در هفته نیاز دارید، این نکته‌ی کوچک ۵ ساعت زمان برای شما می‌خرد.
تبلیغات

«من فقط وقت کافی ندارم»؛ این جمله به‌احتمال زیاد معمول‌ترین پاسخ و دلیلی است که کارآفرین‌ها در توضیح پیشرفت نداشتن در کسب‌وکارشان ارائه می‌کنند.

این‌که در کنار کار فعلی‌ پروژه‌ی جدیدی شروع کنید یا بخواهید پروژه‌هایی را که در دست دارید، با سرعت بیشتری به پایان برسانید؛ در هر صورت یک مانع مشترک  وجود دارد و آن زمان است.

بیشتر اوقات سعی می‌کنیم تمام تمرکزمان بر بهره‌وری باشد - کار بیشتر در زمان کمتر - اما بعضی امور زمان‌بر هستند و هیچ چاره‌ای برای آن‌ها وجود ندارد.

واقعیت این است که اگر می‌خواهید برای یک کار جدید و جذاب زمان پیدا کنید، باید از یکی از کارهایی که انجام می‌دهید صرف‌نظر کنید؛ مثلا از تماشای یک سریال، یک سرگرمی یا حتی از خواب (هرچند که خیلی پیشنهاد نمی‌شود!). یا می‌توانید کاری را که خودتان انجام می‌دادید، به شخص دیگری واگذار کنید که می‌تواند آن را با دست‌ کم همان کیفیت تحویل دهد؛ یا یک کار با بهره‌وری کمتر را متوقف کنید.

به عبارت ساده‌تر، شما نمی‌توانید دائم کارهای مختلف را به لیست وظایف خود اضافه کنید. گاهی باید چیزهایی را از آن حذف کنید.

با در نظر گرفتن این نکته، در ادامه این مطلب می‌خواهیم به شما راهی نشان دهیم که بتوانید حداقل ۵ ساعت در هفته زمان به دست آورید و آن را به کسب و کار خود اختصاص دهید. با زومیت همراه باشید.

چطور هر هفته ۵ ساعت زمان به دست آوریم

کاری که باید انجام دهید این است که ۵ ساعت در هفته به قرار ملاقات با خودتان اختصاص دهید؛ یعنی با این زمان مانند یک ملاقات مهم کاری با وکیل یا مشتری یا مثلا دندان‌پزشک خود برخورد کنید. ملاقاتی که حضور در آن الزامی است.

دقت کنید که این قرار ملاقات در لیست کارهایی که باید انجام دهید، نباشد؛ بلکه آن را به‌صورت ویژه در تقویم خود بگذارید، با ساعت و تاریخ مشخص.

اگر شما یک برنامه‌ریزی مرتب و از پیش تعیین‌شده داشته باشید و به قرار ملاقاتی که با خودتان دارید، اهمیت بدهید و آن‌ها را از برنامه‌تان حذف نکنید؛ می‌توانید به موفقیت‌هایی بیشتری دست‌ یابید. مثلا برایان کریگر هر روز از دوشنبه تا جمعه یک ساعت زودتر از خواب بیدار می‌شد تا برای کار کردن روی پروژه‌ای زمان به دست آورد. بدین ترتیب او به یکی از چهره‌های کسب و کارِ فروش محصولات لوکس مردانه در آمازون تبدیل شد.

تعیین برنامه زمانی مشخص برای قرارهای کاری

اگر برنامه زمانی مرتبی ندارید، یعنی روال کاری روزهای متفاوت شما با یکدیگر یکسان نیست، شرایط کمی پیچیده‌تر می‌شود؛ اما همچنان قابل اجرا است. در این صورت کمی زمان قبل یا بعد از سایر قرارهای دیگر خود برای خودتان پیدا کنید و آن‌ها را به‌گونه‌ای به خودتان اختصاص دهید که مجموع آن‌ها ۵ ساعت در هفته شود. این روند را برای ۴ هفته‌ی آتی تکرار کنید.

۱۵ دقیقه پیش از آن‌که ساعت کاری شما تمام شود، برای خودتان یک آلارم بگذارید و در آن زمان از خودتان بپرسید «آیا کار من به‌خوبی پیش می‌رود؟» اگر پاسخ منفی است سعی کنید کسی را پیدا کنید که برای حل مشکل به شما کمک کند. بدین ترتیب وقتی جلسه بعدی کار شروع می‌شود، گره‌ای در کارتان وجود ندارد و می‌توانید به‌خوبی ادامه‌ی آن را پیش ببرید.

نکته دیگر این است که این برنامه را هر ماه تکرار کنید. هر ماه به خودتان یادآور شوید که «قرارهای کاری» دارید که باید به آن‌ها بپردازید.

برای اتفاق‌های پیش‌بینی نشده، آماده باشید

اتفاق‌ قسمت جدانشدنی زندگی است. ممکن است در بدترین زمان بیمار شوید یا هر اتفاق دیگری رخ دهد. در هر حال اگر به دلیل این اتفاق‌ها نتوانید در جلسه‌های کاری که با خودتان دارید، شرکت کنید؛ چه می‌کنید؟ مثلا اگر با دندان‌پزشک قرار داشته باشید و نتوانید حاضر شوید، راه‌حل چیست؟ قرار دوباره می‌گذارید. پس برای این قرارهای کاری نیز باید چنین روندی در پیش بگیرید. دوباره برنامه‌ریزی کنید. تقویم‌های دیجیتال در چنین شرایطی بهترین کارایی خود را نشان  می‌دهند. از آن‌ها غافل نشوید.

تغییر برنامه زمانی

اگر در جایگاهی قرار گرفته‌اید که این برنامه‌ریزی کاری برایتان دشوار است، چند لحظه دست نگه‌دارید و پروژه‌تان را دوباره ارزیابی کنید. از خودتان بپرسید چرا می‌خواستید این کار را انجام دهید و هدف اولیه شما چه بود؟ شاید به این نتیجه برسید که کار مورد نظر آن‌قدرها که فکر می‌کردید، مهم نبوده است؛ یا شاید اهمیت آن دوباره برایتان پررنگ شد و با انگیزه‌ی بیشتری به اختصاص وقت و انرژی به آن پرداختید.

دیگر هرگز نگویید «وقت ندارم»

اگر به زمان بیشتری برای یک پروژه مهم نیاز دارید، بهتر است برنامه زمانی خودتان را منظم کنید و بعضی کارهای کم‌اهمیت‌تر را حذف یا جابجا کنید. با خودتان «قرارهای کاری» بگذارید تا آن پروژه را به ثمر برسانید. این تنها راه کارآمد و مفید برای به دست آوردن ۵ ساعت اضافه در هفته است.

تنها نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که با قرارهای کاری با خودتان نیز مانند سایر قرارها برخورد کنید و آن‌ها را کم‌اهمیت نشمارید. به خودتان و قرارهایتان احترام بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات