مهمترین ویژگی یک رهبر از زبان کارآفرینان

چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مهم‌ترین ویژگی یک رهبر با نظرسنجی از صدها کارآفرین باتجربه به‌تازگی اعلام‌ شده است و طبق اعلام مراکز آمار، میزان بهره‌وری کارمندان را بسیار بالا می‌برد.
تبلیغات

احتمالا شما هم در اکثر مقالات خوانده‌اید که داشتن دانش زیاد، شور و اشتیاق برای انجام دادن کارها و ارتباطات مفید ازجمله ویژگی‌های لازم برای رهبری یک کسب‌و‌کار هستند. اما نتیجه یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که این ویژگی‌ها مهم‌ترین صفت یک کارآفرین نیستند. شرکت‌کنندگان این نظرسنجی صدها کارآفرین از سراسر دنیا بوده‌اند که عقایدشان در مورد بهترین روش‌های رهبری یک تیم را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند. شاید شما هم شگفت‌زده شوید؛ اما در این نظرسنجی ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان مثبت بودن را به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی یک رهبر انتخاب کرده‌اند. بعد از آن انگیزه و اشتیاق، خوش‌رفتاری و قاطعیت هرکدام به ترتیب ۲۷، ۲۶ و ۲۳ درصد آرا را به خودشان اختصاص داده‌اند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خوش‌بین بودن و ارتباطات مهم‌ترین ویژگی یک کارآفرین برای رهبری در کسب‌و‌کار است. اما چگونه می‌توان از این ویژگی در رهبری یک گروه استفاده کرد؟ برای خواندن راه‌های تقویت مثبت بودن در رهبری با زومیت همراه باشید.

strength and weakness

۱- بر نقاط قوت بیشتر از نقاط ضعف تمرکز کنید

تیم کاری شما از افراد مختلفی تشکیل شده است. این افراد توانایی‌ها و کاستی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. شما به‌عنوان یک رهبر باید بکوشید تا پایه و اساس مکالمات خود را بر اساس نقاط قوت تیم خود تنظیم کنید. این کار نه‌تنها کیفیت و سودمندی مکالمات شما را بالا می‌برد، بلکه باعث افزایش بهره‌مندی افراد گروه نیز می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند مکالماتی که موضوع اصلی آن‌ها را نقاط قوت یک کارمند تشکیل می‌دهد تا حدود ۳۷ درصد میزان کارایی را افزایش می‌دهند. البته صحبت‌های سخت‌گیرانه و جدی نیز برای بهبود عملکرد لازم هستند؛ اما تلاش کنید که تمرکز خود را بر نقاط قوت و توانایی افراد تیم خود بگذارید. این کار باعث ایجاد جو مثبت برای ادامه فعالیت‌های کاری می‌شود.

۲- موفقیت‌های خود را جشن بگیرید

معمولا همه روزهای کاری شلوغ هستند و افراد تیم به‌طور تمام‌وقت به انجام دادن وظایف خود اشتغال دارند. بنابراین فرصتی برای صحبت در مورد پروژه‌های به پایان رسیده و قدردانی از کارمندان باقی نمی‌ماند. اما ادامه این روند باعث بی‌انگیزگی کارمندان خواهد شد و درنتیجه انرژی آن‌ها برای ادامه کار تحلیل خواهد رفت. افراد تیم به‌مرور زمان احساس می‌کنند زحمت‌هایی که می‌کشند دیده نمی‌شود و درنتیجه انگیزه خودشان را از دست خواهند داد. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید از زحمت‌ها و دستاوردهای تیم خود قدردانی کنید. اگر هنوز هم برای انجام این کار قانع نشده‌اید، جالب است بدانید که طبق اعلام مراکز مطالعاتی، ۴۱ درصد تعاملات کارمندان متاثر از قدردانی‌هایی است که از آن‌ها می‌شود. بنابراین هرازگاهی به خودتان و آن‌ها استراحت دهید و به‌ آن‌ها بگویید که برای کارهایشان ارزش قائل هستید.

solution

۳- برای مشکلات راه‌حل مناسب ارائه دهید

شما به‌عنوان یک رهبر وظیفه دارید بر همه‌چیز نظارت کنید. اما صحبت کردن در مورد مسائل و مشکلات بدون ارائه راه‌حل مناسب می‌تواند باعث ناامیدی و دلسرد شدن کارمندان ‌شود. سعی کنید به‌جای برجسته کردن کاستی‌های موجود در فرآیند کار تیمی، راه‌حل‌های مناسب ارائه دهید. البته این موضوع را هم به یاد داشته باشید که کارمندان دوست ندارند شما در تمام کارها و تصمیم‌گیری‌ها با آن‌ها همفکری کنید. بنابراین هرازگاهی از آن‌ها سؤالاتی بپرسید و به طرز تفکرشان جهت دهید تا کارایی آن‌ها برای حل مشکلات بالا برود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات