PAX؛ راهکار جدید گوگل برای پایان دادن به نبردهای پتنتی

جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل برای پایان دادن به نبردهای پتنتی، راهکار جدیدی به نام PAX ارائه کرده است.
تبلیغات

با پیشرفت تکنولوژی شاهد شعله‌ور شدن بیش از پیش آتش جنگ‌ پتنتی میان شرکت‌های مختلف هستیم. پتنت یا همان حق ثبت اختراع، اگرچه راهکاری مؤثر و ضروری در حفظ حقوق مادی و معنوی نوآوری‌ها و اختراعات به‌حساب می‌آید؛ اما در صورت استفاده ناصحیح یا بهتر است بگوییم سوءاستفاده از این مفهوم بنیادی می‌تواند به مانعی جدی بر سر راه نوآوری تبدیل شود. گوگل به‌خوبی به این امر واقف است و در راستای حفظ طبیعت منبع باز سیستم‌عامل اندروید،  از راهکار جدیدی به نام PAX رونمایی کرده است. PAX در واقع راهکاری برای ثبت و استفاده از مجوزهای مرتبط با پتنت‌ است که با هدف پایان دادن به نبرد پتنتی میان شرکت‌ها توسعه یافته است.

در حال حاضر، سیستم ثبت حق اختراع به خودی خود می‌تواند به انحصارگرایی خطرناکی منجر شود. اگرچه پتنت‌ها به ثبت می‌رسند تا به مالکان طرح‌ها و نوآوری‌ها در حفظ ایده‌ها کمک کنند؛ اما در برخی موارد به مانعی بر سر راه پیشرفت تکنولوژی تبدیل می‌شوند. گوگل سعی دارد این مشکل را با PAX مرتفع کند. این پلتفرم جدید گوگل تمرکز خود را بر همکاری و به اشتراک‌گذاری پتنت‌ها گذاشته است تا کمتر شاهد شکل‌گیری نبردهای قانونی میان شرکت‌ها باشیم.

PAX همان‌طور که احتمالا می‌دانید، واژه‌ای لاتین به معنای صلح و آرامش است. این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده تا اعضا و شرکت‌هایی را که در اکوسیستم اندروید سهیم هستند، گرد هم بیاورد و این شرکت‌ها به‌جای اینکه وقت و منابع خود را صرف دعوی حقوقی با محوریت پتنت‌ کنند، تمرکز خود را بر ایجاد ایده‌های جدید بگذارند. در حال حاضر PAX از طرح‌ها و پتنت‌های گوگل، سامسونگ، ال‌جی، فاکسکان، HMD، HTC، Coolpad، BQ و Allview بهره می‌برد که در مجموع ۲۳۰ هزار پتنت را در این پروژه سهیم کرده‌اند. با وجود این، گوگل امیدوار است با جا افتادن این طرح، اعضای جدیدی نیز به آن بپیوندند.

PAX به‌عنوان جدیدترین راهکار گوگل برای ایجاد رقابت سالم و نوآوری صحیح، کاملا رایگان و با دسترسی آزاد پیش روی اعضا قرار گرفته است. نام اندروید همواره با مفاهیمی نظیر دسترسی آزاد و رایگان همراه بوده است. همین خصلت باعث شده مجموعه متنوعی از نوآوری‌ها را در این قالب شاهد باشیم و تعداد کاربران فعال این اکوسیستم به حدود ۱.۶ میلیارد نفر برسد. موضوعی که در نهایت امر، اندروید را به محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان مبدل کرده است. این در حالی است که جدیدترین راهکار گوگل برای بهبود سطح دسترسی آزاد شرکت‌ها و تولیدکنندگان، دست برندها را در نوآوری و ابداع هرچه بیشتر، باز خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات