با راز خلاقیت استیو جابز آشنا شوید

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استیو جابز با عادت پیاده‌روی توانست خلاقیت خود را تقویت کند. بسیاری از مطالعات می‌گویند این راه بهترین روش برای ارائه ایده‌های جدید است.
تبلیغات

بسیاری از افرادی که از منزل شخصی استیو جابز در پالوآلتو یا دفتر مرکزی شرکت اپل در کالیفرنیا دیدن کرده‌اند، می‌دانند چه عادتی برای ارائه‌ی ایده‌های جدید به او کمک کرده است. استیو جابز طرفدار مکالمات جدی و پیاده‌روی‌ در مسیرهای طولانی بود. کارمندان و افرادی که از نزدیک او را می‌شناختند، می‌گویند او علاقه‌ی زیادی به پیاده‌روی به همراه دیگران داشت. دسته‌ای از تحقیقات علوم اعصاب ثابت کرده‌اند که پیاده‌روی واقعا باعث افزایش خلاقیت می‌شود.

left and right brain

اجازه دهید مغزتان راه‌حل‌های جدید ارائه دهد

تحقیقات نشان داده‌اند که دستیابی به ایده‌های موفق زمانی اتفاق می‌افتد که مغز از شبکه‌ی اجرایی به شبکه‌ی پیش‌فرض تغییر حالت دهد. شبکه‌ی اجرایی مغز ما بر اهداف و وظایف متمرکز است؛ درحالی‌که شبکه‌ی پیش‌فرض مغز روی نبوغ و ایده‌ها تمرکز می‌کند. این دو حالت باهم کار می‌کنند. شبکه‌ی اجرایی یک هدف را مشخص می‌کند یا یک مشکل را تشخیص می‌دهد و شبکه‌ی پیش‌فرض راه‌حل‌های خلاقانه برای آن‌ ارائه می‌دهد. طبق تحقیقات، راه رفتن بهترینروش برای ایجاد همکاری بین این دو حالت مغز است و باعث می‌شود ایده‌های خلاقانه در مغز شما جرقه بزنند. شبکه‌ی پیش‌فرض ما مسئول رویاپردازی و خلاقیت است و با پیاده‌روی در هوای آزاد تقویت می‌شود.

یکی از مطالعات دانشگاه استنفورد نشان داده است که پیاده‌روی میزان خلاقیت را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد. از افرادی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، آزمون تفکر واگرا گرفته شد و میزان خلاقیت آن‌ها اندازه‌گیری شد. در این آزمون از آن‌ها خواسته شد در مدت ۴ دقیقه موارد استفاده‌ی گوناگون برای یک شیء ارائه دهند. این آزمون در دو حالت نشسته و در حال راه رفتن از آن‌ها گرفته شد و نتیجه آزمون نشان داد که خلاقیت افراد در هنگام راه رفتن و فارغ از محیطی که در آن قرار دارند، بسیار بیشتر از خلاقیت آن‌ها در حالت نشسته است.

left and right brain

اجداد ما پیوسته در حال حرکت بوده‌اند

دانشمندان علوم اعصاب معتقدند که نتیجه‌ی تأثیر پیاده‌روی بر افزایش خلاقیت ما موضوع تعجب‌برانگیزی نیست؛ زیرا اجداد ما پیوسته در حال حرکت بوده‌اند. درواقع آن‌ها معتقدند که از دیدگاه تکاملی، مغز ما وقتی بدن در حرکت باشد توسعه پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که مغز ما هنگام پیاده‌روی رشد پیدا می‌کند، این کار هم برای سلامتی و هم برای مغز بسیار خوب است. پیاده‌روی فشارخون را نیز پایین می‌آورد و همچنین خطر سکته‌ی قلبی را کاهش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات