چگونه مانند جف بزوس تصمیم گیری کنیم

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جفری بزوس، مدیر عامل شرکت آمازون، سومین مرد ثروتمند دنیا و کارآفرین و سرمایه‌گذار موفق در زمینه اینترنت، چگونه تصمیم‌گیری می‌کند؟
تبلیغات

بعد از ۲۰ سال موفقیت در کسب و کار، آمازون همچنان در بالاترین سطح موفقیت خود قرار دارد. ارزش آن امروز از مجموع ارزش ۸ سازمان تجارت خشت و ملات بیشتر است. تجارت خشت و ملات (Brick & Mortar یا B&M) به سازمان‌ها و شرکت‌هایی گفته می‌شود که وجود خارجی دارند یا اصطلاحا از خشت و گل ساخته شده‌اند؛ در مقابل این تعریف، شرکت‌ها و سازمان‌های مجازی (Brick & Click) قرار دارد. در این لیست نام سازمان‌هایی همچون میسیز، والمارت و تارگت نیز به چشم می‌خورد. آمازون همچنین برای دو سال متوالی با رأی‌گیری عنوان خوش‌نام‌ترین شرکت را در آمریکا به دست آورد.

مقاله‌های مرتبط:

این غول تجارت الکترونیک در همه زمینه‌ها از پهپاد و خدمات ابری تا فروش فیلم و سریال‌ تلویزیونی و حتی فروشگاه‌های حقیقی کتاب دستی دارد.

راز جف بزوس در گرفتن تصمیم درست برای کسب و کار چیست؟ او در نامه‌ای که در سال ۲۰۱۷ برای سهام‌داران آمازون نوشته بود، به یک فرآیند ۴ مرحله‌ای برای تصمیم گیری اشاره کرده بود. در ادامه با زومیت همراه شوید تا این ۴ مرحله مؤثر در گرفتن تصمیم درست را بهتر بشناسید.

تصمیم گیری با جف

۱. آگاه باشید که نمی‌توانید درباره همه چیز با یک روش تصمیم‌گیری کنید

هرگز از یک روش و فرآیند که برای همه تصمیم گیری‌ها قابل اجرا باشد، استفاده نکنید. بسیاری از تصمیم‌ها در موقعیت‌های مختلف نتایج وارونه خواهند داشت. برای این تصمیم‌ها می‌توان از الگوریتم های تخصصی تصمیم‌گیری استفاده کرد.

۲. باید بتوانید بدون داشتن همه‌ی اطلاعات، بپَرید

بیشتر تصمیم‌ها باید وقتی شما تنها به حدود ۷۰‌ درصد اطلاعات دسترسی دارید، گرفته شود. اگر برای دسترسی به ۹۰ درصد اطلاعات صبر کنید - در بیشتر مواقع - عملکرد شما کُند ارزیابی می‌شود.به علاوه این که - در هر صورت - باید بتوانید قدرت شناسایی و اصلاح‌ تصمیم‌های نادرست داشته باشید. اگر شما در مرحله اصلاح اشتباه سریع باشید، اشتباه کردن کمتر از آنچه فکر می‌کنید، هزینه خواهد داشت؛ در حالیکه کُند عمل کردن برای شما گران‌تر تمام خواهد شد.

۳. با قدردانی از اختلاف نظرها، نظر عام را جلب کنید

از عبارت «مخالفت کنید و بپرسید» استفاده کنید! این عبارت می‌تواند از هدر رفتن مقدار زیادی از وقت جلوگیری کند. اگر برای یک تصمیم‌گیری به تفاهم کامل با دیگر اعضا دست نیافته‌اید، می‌توانید از آن‌ها بخواهید در این مسئله با شما چانه‌زنی کنند و شرایط را به تعادل برسانند. به آن‌ها بگویید: «من می‌دانم ما در مورد این موضوع توافق نظر نداریم؛ اما آیا با من سر این موضوع معامله می‌کنید؟ پیشنهاد می‌کنم با نظر من موافق نباشید اما کار را به من بسپارید.» وقتی به این مرحله رسیده باشید، عموم افراد راهکار جایگزین مناسبی ندارند؛  پس به احتمال زیاد می‌توانید جواب مثبت دریافت کنید.

۴.  وقتی به بن‌بست می‌رسید، بدانید که تنها راه خروج تمام شده است

موارد ناهمخوانی را زود شناسایی کنید و آن‌ها را بلافاصله تعدیل کنید. گاهی تیم‌ها اهداف مختلف و دیدگاه‌هایی دارند که از پایه متفاوتند. آن‌ها با هم همخوانی ندارند و هر چقدر جلسه و بحث و گفتگو صورت بگیرد، چنین ناهمخوانی عمیقی را حل نخواهد کرد. بدون فشار کافی، فرآیند حل و فصل اختلاف نظرها بسیار کند، خسته‌کننده و ملال‌آور خواهد بود. در این مواقع ، هرکسی که قوی‌تر باشد - توان مقابله و دفاع بیشتری داشته باشد - برنده و تصمیم گیرنده است. شاید بنظر بیاید که این بدترین راه تصمیم گیری است؛ اما در عوض کُند و خسته‌کننده نیست و سریع است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات