کوالکام تاریخ معرفی اولین کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر معماری آرم را اعلام کرد

جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت کوالکام زمان معرفی اولین رایانه‌های مجهز به پردازنده‌ی مبتنی بر معماری آرم را اعلام کرده است.
تبلیغات

اواخر سال گذشته، مایکروسافت و کوالکام اعلام کردند که قصد دارند امکان اجرای ویندوز ۱۰ را روی پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم فراهم کنند. به‌طور حتم اجرای ویندوز ۱۰ روی پردازنده‌هایی با معماری آرم یک خبر بزرگ برای مایکروسافت و آینده‌ی بازار پی‌سی‌ محسوب می‌شود؛ به‌خصوص با در نظر گرفتن اینکه چگونه پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام در هر نسخه کامل‌تر می‌شوند. مایکروسافت در جریان مراسم داخلی معرفی ویندوز ۱۰ برای معماری آرم، اعلام کرده است که این شرکت در سال ۲۰۱۷ برنامه‌هایی برای عرضه‌ی اولین پی‌سی‌های ویندوز ۱۰ مبتنی بر آرم دارد.

امروز، علاوه بر اعلام نتایج مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ کوالکام، استیون مولنکوف، مدیرعامل این شرکت تأیید کرد که اولین رایانه‌های ویندوز ۱۰ مجهز به معماری آرم در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری، یعنی در فاصله‌ی بین ماه‌های اکتبر و دسامبر به بازار عرضه خواهند شد.

در ادامه بخشی از گفته‌های مولنکوف را با هم می‌خوانیم:

ما این فرصت را داریم تا با تأمین‌کنندگان موجود در بازار پی‌سی و مراکز داده همکاری کنیم. تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ در حال گسترش به پی‌سی‌های همراهی است که سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کنند و این نوع محصولات در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری معرفی خواهند شد. در بخش دیتاسنتر، ما در همکاری با مایکروسافت، نمونه‌ای از ویندوز سرور را روی پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری خود اجرا و اولین پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری مخصوص سرور را تولید کرده‌ایم.

دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ که از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ بهره می‌برند، اواخر سال جاری در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت؛ اما انتظار نداشته باشید که در آینده‌ی نزدیک تعداد زیادی رایانه‌ی مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون توسط کمپانی‌های مختلف تولید شود. مسلما سازندگان‌ رایانه‌ی شخصی نیاز به زمان خواهند داشت تا علاوه بر تولید محصولاتی بر پایه‌ی پردازنده‌های اینتل، بتوانند پی‌سی‌های جدیدی با استفاده از پردازنده‌های کوالکام بسازند. در هر صورت به نظر می‌رسد اولین پی‌سی‌های ویندوز ۱۰ مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ احتمالا برای کاربران این حوزه جذابیت بالایی خواهد داشت؛ چراکه تلاش قبلی مایکروسافت برای اجرای ویندوز روی معماری آرم به نتیجه نرسیده بود. ردموندی‌ها پیش از این نسخه‌ای از سبستم عامل خود را با نام ویندوز RT برای اجرا روی گجت‌های مبتنی بر معماری ARM توسعه داده بودند که محدودیت‌های متعدد این سیستم عامل، آن را با شکست روبه‌رو کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا اجرای ویندوز ۱۰ روی پردازنده های مبتنی بر آرم می‌تواند باعث تغییری چشمگیر در صنعت رایانه‌ شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات