مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار با دوستان

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کار کردن با دوستان در عین حال که می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد، چالش‌های بسیاری نیز به همراه دارد.
تبلیغات

در مورد استراتژی‌های برقراری ارتباط با همکاران در محیط استارتاپ یا شرکت‌ نکات آموزشی بسیاری وجود دارد؛ اما وقتی در راه‌اندازی یک کسب و کار تازه با دوستان همراه می‌شوید، اوضاع حتی ممکن است پیچیده‌تر شود.

هنگام راه اندازی یک کسب و کار تازه، یکی از منطقی‌ترین راه‌های ممکن این است که آن را به همراه یک دوست صمیمی شروع کنید؛ هر چند عده‌ای استرس راه‌اندازی کار تازه را نادیده می‌گیرند و به روابط دوستانه فشار بسیاری وارد می‌کنند. چه‌بسا دوستی‌های چندین ساله‌ای که در پی یک کسب و کار ناموفق، نابود شده‌اند. البته کسب و کارهای موفق بسیار دیگری نیز هستند که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیتشان همین همکاری با دوستان صمیمی بوده است.

در هر صورت راه اندازی یک کسب و کار چالش‌های بسیاری دارد و در این راه دوستی‌ها نیز تحت آزمایش قرار خواهند گرفت. در ادامه با زومیت همراه شوید تا  نکات مهم در راه‌اندازی یک کسب و کار موفق با دوستان را بررسی کنیم:

خوب بد زشت

خوب، بد و زشت

ویژگی‌های خوب که در راه اندازی یک شراکت با دوستان باید در نظر گرفت

صداقت و درستی - این یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌هایی است که در ارزیابی یک دوست به‌عنوان شریک کاری باید مدنظر قرار دهید. مهم نیست چقدر صمیمی و نزدیک باشید، اگر فکر می‌کنید دوست شما از نظر امانت و درستی آن‌قدر که باید قابل اعتماد نیست؛ با همکاری با او خود را در ریسک بزرگی قرار می‌دهید.

پایبندی به اخلاق ِکاری - راه اندازی شرکت یکی از استرس‌زاترین و پرچالش‌ترین تجربه‌هایی است که یک فرد ممکن است تجربه کند. بنابراین دوستی که برای همکاری و شراکت انتخاب می‌کنید باید به اخلاق حرفه‌ای پایبند باشد و جدیت کاری و پایداری داشته باشد. یکی از مشکلاتی که بین شرکای کاری به وجود می‌آید این است که آن‌ها احساس می‌کنند تمام مسئولیت روی دوش آن‌ها قرار داده شده است. برای جلوگیری از چنین مشکلی از همان ابتدای کار باید انتظارات و وظایف هر فرد مشخص شود و هر کسی در قبال مسئولیت و سمَتی که دارد، پاسخگو باشد.

پافشاری و انسجام - یکی از شایع‌ترین دلایلی که به شکست یک کسب و کار تازه منتهی می‌شود این است که کسی که در کنار و همراه شما کار می‌کند، پافشاری کافی برای به ثمر رساندن کارها به‌خصوص در شرایط پرفشار و چالش‌برانگیز را ندارد.

از این ویژگی‌ها به‌عنوان ابزار گزینش خود استفاده کنید. اگر دوست شما این ویژگی‌ها را ندارد، همکاری با او را آغاز نکنید.

business

سه ویژگی بد که باید در مورد آن‌ها با هشیاری عمل کنید

این ویژگی‌ها مانند پرچم قرمز هستند. شاید از برخی از این ویژگی‌ها لذت ببرید، اما آگاه باشید که این خصایل در کسب و کار بسیار سمی و مضر هستند.

منیّت بیش از حد - خودباوری بیش از حد دوستانتان شاید در برخی موارد جالب باشد؛ اما وقتی پای کسب و کار در میان است، کسی که خیال می‌کند همه چیز را می‌داند و در برابر یادگرفتن موضوعات و چیزهایی که نمی‌داند، مقاومت می‌کند؛ نمی‌تواند گزینه چندان مناسبی باشد.

هیجان‌زدگی - داشتن شور و شوق بدون پشتکار و کوشش پیوسته در کنار یک برنامه منظم و قابل دسترس، می‌تواند به مصیبت ختم شود. کمی هیجان خوب است؛  اما به شرطی که با دید واقعی و اساسی از شرایط همراه باشد.

پرحرف - اگر دوست شما بیشتر از آنکه کار انجام دهد، حرف می‌زند؛ پس در محیط کاری بیشتر از آنکه مفید باشد، مضر خواهد بود. شکی نیست که داشتن ایده عالی است؛ اما عمل کردن و کار انجام دادن از آن‌هم بهتر است. آدم پرحرف شاید بتواند در بخش فروش یک گزینه عالی باشد، اما برای همکار تجاری شدن، باید با احتیاط بیشتری درباره‌ی او تصمیم‌گیری کرد.

بد نیست به گذشته دوستتان در زندگی شخصی و کاری نیز نیم‌نگاهی داشته باشید. افراد معمولا از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند. این سؤال مطرح است که آیا در مدت‌زمان طولانی، الگوهای رفتاری آن‌ها ارزش افزوده‌ای برای کسب و کار شما خواهد بود یا آن را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد؟

دعوای گوگل و اوراکل

و در نهایت قسمت زشت ماجرا

شریک شدن می‌تواند دوستی و رفاقت شما را برای همیشه خراب کند. شک نداشته باشید که این جمله صحیح است. کسانی بوده‌اند که روابط دوستانه خیلی خوبی داشتند و بعد از راه اندازی شرکت و مواجه شدن با مشکلات کاری و تجاری در روابط دوستانه نیز به مشکل برخورد کرده‌اند. البته همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، این یک قانون کلی نیست.

راه اندازی یک شرکت با دوست می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های کاری در زندگی باشد؛ اما این تصمیمی است که باید با دقت بسیار گرفته شود.

مدت‌زمانی که هر روز با شریک تجاری خود می‌گذرانید، احتمالا از وقتی که در کنار خانواده سپری می‌کنید بیشتر خواهد بود. پس شریک خود را با دقت و درایت انتخاب کنید. یادتان باشد که یک دوست خوب همیشه با یک شریک تجاری خوب برابر نیست.

وقتی با یک دوست شریک می‌شوید، شکل روابطتان تغییر می‌کند و این موضوع غیر قابل اجتناب است. اما این‌که چطور تغییر کند - بهتر شود یا بدتر - به شما بستگی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات