۳ سؤال اساسی برای سنجیدن موفقیت ایده استارتاپ

جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ایده‌ استارتاپ همیشه به ذهن افراد خلاق خطور می‌کند؛ اما قبل از اجرای هر ایده‌ باید آن را به‌خوبی بررسی کرد.
تبلیغات

شروع یک کسب و کار موفق بسیار دشوار است. در واقع کارآفرینی امری است که در میان عموم افراد جامعه بین کارهای بی‌خطر و امن دسته‌بندی نمی‌شود.

افراد هیچ‌گاه نمی‌توانند به‌طور کامل از ریسک کردن در امان باشند. ریسک هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری به سراغ همه‌ می‌رود. نکته‌ی اساسی این است که با داشتن برنامه و آماده بودن، می‌توان مقدار ریسک را در تمامی موقعیت‌ها کاهش داد. برای شروع کسب و کار جدید نیز باید برنامه و راه‌حل‌هایی جامع به‌منظور بررسی ایده داشت؛ چرا که نمی‌‌توان همه‌ی ایده‌ها را اجرا کرد. از طرفی هیچ کس دوست ندارد پس از مدت‌ها تلاش، با یک کسب و کار شکست‌خورده مواجه شود.

ایده‌پردازان قبل از اجرای ایده‌ی خود باید تا حد ممکن مطمئن شوند که طرح مورد نظر آن‌ها به موفقیت خواهد رسید. برای رسیدن به اطمینان راه‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی روندی سه مرحله‌ای برای آزمایش ایده می‌پردازیم. در صورتی که ایده‌ی شما از هر سه مرحله‌ی زیر با موفقیت عبور کند،  می‌توان آن را ایده‌ای با پتانسیل بالای موفقیت برای راه‌اندازی استارتاپ نامید.

۱- آیا در این زمینه رقیب وجود دارد؟

برخلاف باور عموم، شما باید در زمینه‌ی کاری خود رقیب داشته باشید. اگر شما زمینه‌ای را در نظر بگیرید که به‌طور کامل بدون رقیب است، دو احتمال وجود دارد. احتمال اول این است که این زمینه و ایده کاملا نو است و هنوز امتحان خود را پس نداده و احتمال دیگر این است که شما به‌خوبی بازار را مطالعه نکرده‌اید. به بیان دیگر، ممکن است افراد دیگر پیش از این ایده‌ی شما را اجرا کرده و با شکست مواجه شده باشند.

اولین بودن در یک حوزه، آن‌چنان هم بد نیست. مشکل اساسی این است که شما راهی برای پیروی و آموختن تجربیات افراد دیگر ندارید. از طرفی آخر بودن هم بد نیست؛ اما برای موفقیت به کار بیشتری نیاز دارد.

در نتیجه بهتر است موضوعی را انتخاب کنید که اولا به آن علاقه‌ی زیاد دارید و ثانیا، افراد دیگر نیز در حال انجام آن هستند. اگر بتوانید به سؤال اول پاسخ مثبت دهید، می‌توانید به‌راحتی به مرحله‌ی بعدی بروید.

۲- آیا رقبای من درآمد خوب دارند؟

پول

پس از بررسی رقبا، باید از این مسئله مطمئن شوید که آن‌ها مشتری دارند و به‌اندازه‌ای که در هدف شما است، درآمد کسب می‌کنند. این مرحله نشان می‌دهد که ایده‌ی شما ارزش وقت گذاشتن دارد. راه‌های مختلفی برای فهمیدن درآمد رقبا وجود دارد. می‌توانید وب‌سایت‌ آن‌ها را چک کنید یا در مورد میزان محبوبیت محصولشان در بازار تحقیق کنید. نکته‌ی مهم نتایج این تحقیقات این است که اگر رقبا می‌توانند درآمد خوبی در این زمینه داشته باشند، شما هم می‌توانید موفق شوید.

۳- آیا من می‌توانم ایده یا محصول خود را به شیوه‌ای متفاوت یا بهتر عرضه کنم؟

این سؤال، جمع‌بندی بررسی شما خواهد بود. شما رقبا را پیدا کرده‌اید و به این موضوع پی برده‌اید که ایده‌ی شما خریدار دارد. اکنون زمان پاسخ دادن به سؤال اصلی است. باید بتوانید ایده‌ و روش اجرا را متمایز از رقبا نشان دهید.

افزایش مهارت خلاقیت در کسب و کار

برای این‌که مشتریان به‌جای خرید از رقبا به خرید ایده و محصول شما ترغیب شوند، باید متمایز بودن آن را به‌خوبی نشان دهید و توضیح دهید  چرا محصول شما بهتر است. اگر بتوانید نقطه‌ی تمایز را مشخص کنید، قطعا می‌توانید مشتریان بالقوه‌ی زیادی را به کسب و کار خود جذب کنید. برای ایجاد تمایز که در اصطلاح انگلیسی Unique Sales Proposition یا USP نامیده می‌شود، می‌توانید اقدامات مختلفی انجام دهید. به‌عنوان مثال قیمت پایین و بهتر، راحتی، کیفیت بیشتر، تنوع بیشتر، خدمات بهتر به مشتریان و نکاتی از این دست، می‌توانند شما را نسبت به رقبا متمایز کنند. در واقع نمی‌توان تنها یکی از این موارد را به‌عنوان USP مثال زد. باید روش‌های مختلف را امتحان کنید و روش بهینه را برای ایجاد تمایز مثبت انتخاب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات