با کمترین هزینه، فضای کاری مناسبی در استارتاپ خود ایجاد کنید

پنج‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
فضای کاری نقش مهمی در جذب و نگهداری افراد در استارتاپ دارد. با برخی اقدامات ساده می‌توان این فضا را در هر شرکت کوچکی ایجاد کرد.
تبلیغات

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری مانند گوگل، امکانات و فضای کاری را به گونه‌ای برای کامندان خود ایجاد می‌کنند که افراد پس از استخدام در آن‌ها، به‌ندرت به فکر ترک کردن شغل خود می‌افتند. این امکانات شامل موارد مختلفی مانند غذای عالی، مکان‌های استراحت و بازی، مهدکودک، فیزیوتراپیست، ماساژ و غیره هستند. فراهم کردن چنین امکاناتی برای شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها دشوار است. اما برخی اقدامات هستند که می‌‌توان آن‌ها را با هزینه‌ای بسیار کم انجام داد و افراد را برای عضویت در تیم استارتاپی تشویق کرد. در ادامه این مقاله زومیت به برخی از این اقدامات می‌پردازیم.

۱- ساعات کاری انعطاف پذیر

این اقدام را می‌توان یکی از مهم‌ترین مزایای یک استارتاپ نامید. ساعات کاری منعطف در دوران کنونی کسب و کار طرفداران زیادی دارد. کارمندان با استفاده از این مزیت می‌توانند تعادلی نسبی بین ساعات کاری و زندگی روزمره‌ی خود ایجاد کنند و در زمان کار احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

۲- کار کردن در خانه

این نوع فعالیت شغلی با پیشرفت فناوری قابلیت اجرایی بیشتری پیدا کرده است. در دوران کنونی نیازی نیست که افراد تمامی ساعات خود را در محل شرکت بگذرانند و می‌‌توانند برخی کارها را از راه دور و در فضای راحت منزل خود انجام دهند. علاوه بر این، با اضافه کردن این مزیت به استارتاپ خود، می‌‌توانید در هزینه‌هایی همچون برق، اینترنت و تجهیزات نیز صرفه‌جویی کنید.

۳- میزهای ایستاده

کارمندان امروزی همگی از خطرات نشستن‌های طولانی‌مدت آگاه هستند. شما می‌توانید با صرف کمی هزینه، تعدادی از این میزها را برای شرکت خود تهیه کنید تا علاوه بر حفظ سلامتی کارکنان، خلاقیت آن‌ها را نیز افزایش دهید.

میز ایستاده

۴- آزادی و اختیار عمل در طراحی میز کار

به کارمندان اجازه دهید که میز کارشان را طبق سلیقه‌ی خود طراحی کنند. این فضا، جایی است که کارمند بیشتر ساعات خود را در آن می‌گذراند و بهتر است به گونه‌ای باشد که خود فرد از آن لذت ببرد. البته قوانینی کلی برای ایجاد نظم در طراحی‌ها نیز در نظر داشته باشید.

۵- مسئولیت‌های بیشتر

به کارمندان خود فضای رشد دهید. کارمندان جوان همیشه عاشق یادگیری و پیشرفت هستند و دوست ندارند در موقعیتی ثابت بمانند. شما می‌توانید با دادن مسئولیت‌های بیشتر و جدیدتر به کارکنان خود، آن‌ها را برای ورود به زمینه‌های جدید آماده کنید. این زمینه‌ها حتی می‌توانند با زمینه‌ی اصلی استخدامی کارمند متفاوت باشند. به عنوان مثال می‌‌توانید یک برنامه‌نویس را برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیز به کار گیرید. فراموش نکنید که حوزه‌های جدید باید مورد علاقه‌ی کارمند نیز باشند.

استارتاپ

۶- اهمیت دادن به کارمندان

همه‌ی ما دوست داریم فعالیت‌هایمان توسط دیگران و به‌خصوص مدیران دیده شود. این کار هزینه‌ی زیادی ندارد. شما می‌توانید پیام‌های تشکر ساده برای کارمندان ارسال کنید و به آن‌ها نشان دهید که تلاششان توسط شما دیده شده است. آن‌ها را در حضور دیگران نیز تشویق کنید. حتی می‌توانید نشان‌هایی به این افراد بدهید تا حس رقابت را نیز در شرکت خود زنده کنید.

۷- سفرهای کاری

برخی افراد عاشق سفر هستند و در مسافرت، خلاقیت خود را بروز می‌دهند. می‌‌توانید بخشی از درآمد را برای ترتیب دادن سفرهای کاری صرفه‌جویی کنید. این سفرها می‌توانند به‌منظور شرکت در کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و دیگر موارد کاری انجام شوند.

۸- امکانات نگهداری از کودکان

فراهم کردن شرایط مناسب برای کارمندانی که فرزند دارند نیز باید در برنامه‌ی کاری مدیر یک استارتاپ باشد. اگر برخی از روزها کارمند شما نتواند فرزند خود را به مهدکودک یا جایی برای نگهداری ببرد، شما باید شرایطی فراهم کنید که او بتواند از کودک خود مراقبت کند و محیط کار را ترک نکند. به عنوان مثال می‌توانید با مهدهای کودک در نزدیکی شرکت خود قرارداد داشته باشید تا برخی از روزها از کودکان کارمندان نگهداری کنند.

جلسه کاری

۹- راحتی در فضای کار

کارمندان باید جایی در شرکت داشته باشند تا با آزادی عمل بیشتری کار کنند یا به‌راحتی استراحت کنند. می‌توانید این کار را با هزینه‌های کم و تنها با وضع قوانین ساده انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید ساعت‌هایی برای استراحت در پشت میز شخصی اختصاص دهید. فراموش نکنید که آسان‌تر کردن قوانین پوشش و دوری از نظارت ذره‌بینی، خود اقدامی مثبت جهت ایجاد فضای راحت کاری است.

۱۰- هدایا و خوراکی‌های رایگان

می‌توانید برخی خوراکی‌های ارزان را به‌صورت رایگان در اختیار کارمندان بگذارید. علاوه بر آن، در مناسبت‌های مختلف برای آن‌ها هدایایی تهیه کنید تا از ارزش قائل شدن شما مطمئن شوند. حتی می‌توانید خدمات پولی شرکت را برای مدت محدود به‌صورت رایگان در اختیار کارمندان قرار دهید.

۱۱- ناهار کاری

در فواصل زمانی مختلف، قرارهایی برای صرف غذا در کنار کارمندان اختصاص دهید. این کار ارتباطات بین شما و کارمندان را دوستانه‌تر می‌کند و آن‌ها با راحتی و علاقه‌ی بیشتری کار خواهند کرد. فراموش نکنید که جلسات برگزارشده در زمان‌های صبحانه، ناهار و شام نیز می‌توانند با تهیه کردن خوراکی‌های ساده، به جلساتی مفید تبدیل شوند.

۱۲- اتاق بازی

بازی کردن یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد فضایی دوستانه در محیط کار است. فراهم کردن چنین فضایی به بودجه‌ی شما بستگی دارد. می‌توانید کنسول‌های بازی گرانقیمت برای شرکت خود تهیه کنید یا از خرید یک دارت ساده شروع کنید و مکانی برای بازی کردن کارمندان اختصاص دهید.

اتاق بازی

۱۳- سلامتی فیزیکی و روانی

کارمندان را تشویق به ورزش کنید. می‌توانید زمان‌هایی برای ورزش همگانی شرکت اختصاص دهید یا تسهیلاتی برای شرکت در کلاس‌ها و باشگاه‌های ورزشی به کارمندان اهدا کنید. این اقدام علاوه بر حفظ سلامت کارمندان، نشان می‌دهد که شما آن‌ها را فقط برای کار نمی‌خواهید و مانند یک دوست به تک‌تک آن‌ها اهمیت می‌دهید.

۱۴- جشن‌های مناسبتی

می‌توانید در مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌هایی مانند جشن تولد یا سال نو، مراسمی در کنار کامندان ترتیب دهید. راه ساده‌تر این است که روز تولد یا مناسبت‌های خاص هر کارمند را برای او تعطیل اعلام کنید. این اقدامات نیز در افزایش روحیه و علاقه‌ی کارمندان مفید خواهند بود.

۱۵- همکاری با کسب و کارهای محلی

با رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مکان های تفریحی نزدیک شرکت قرارداد ببندید و بن‌های تخفیفی برای کارمندان خود تهیه کنید. شما در عوض می‌توانید تخفیف‌هایی به آن کسب و کارها بدهید و با این کار، علاوه بر فراهم کردن مزایا برای کارمندان، مشتریان جدید نیز پیدا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات