شتر بخار، واحد جدید نیسان برای سنجش میزان توان خودروهای خود

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نیسان امیدوار است بتواند با استفاده از یک واحد جدید محاسباتی، قدرت خودروهای آفرود خود را بهتر از قبل محاسبه کند. کمیت جدید نیسان شتر بخار نام دارد.
تبلیغات

اسب بخار یک واحد شناخته‌شده برای محاسبه‌ی عملکرد و قدرت یک خودرو در جاده است؛ اما به‌اندازه‌ی کافی توانایی محاسبه‌ی قدرت خودروها در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار را ندارد. به همین خاطر، نیسان به سراغ واحد جدیدی برای محاسبه‌ی قدرت خودروها در این مسیرها رفته است؛ شتر بخار.

مهندسین نیسان برای تعریف واحد شتر بخار به‌عنوان معیاری برای محاسبه‌ی دقیق عملکرد و قدرت یک خودرو با قابلیت آفرود دور هم جمع شدند. شتر بخار، به‌مانند اسب بخار می‌بایست به‌گونه‌ای محاسبه می‌شد که در همه‌جا قابل تکثیر و تکرار باشد. نیسان درنهایت به فرمولی دست یافت که می‌توان از آن در تمامی خودروهای آفرود استفاده کرد.

جوزف رشید الهاشم، مهندس نیسان، می‌گوید:

ما در ابتدا دریافتیم که وزن، سرعت و مسیر حرکت یک خودرو بر چگونگی محاسبه‌ی این واحد تأثیرگذار است. عوامل دیگر شامل مانور پذیری، گشتاور موتور و قطعاً مهارت راننده نیز نقش مهمی در این محاسبه دارند. بااین‌حال، اگر ما سرعت و مسیر حرکت یک خودرو در یک محیط مشخص را استاندارد کنیم، می‌توانیم مدت‌زمان پیمایش آن خودرو در یک مسافت معین را محاسبه و سپس آن را در وزن خودرو برای به دست آوردن شتر بخار ضرب کنیم.

در ویدئوی زیر، نیسان یک شتر را در مسیری آزمایشی در بیابان به حرکت درآورده است و میانگین سرعت حیوان را محاسبه می‌کند. تیم نیسان اندکی پس از کار با اعداد توانست تعداد وات‌های تشکیل‌دهنده‌ی یک واحد شتر بخار را محاسبه کند. آن‌ها سپس یک نیسان پاترول را به مسیر تعیین‌شده آوردند و شتر بخار آن را محاسبه کردند. در ویدئو بهتر می‌توان ایده‌ی شتر بخار را درک کرد، به‌خصوص که از دقیقه‌ی ۵:۵۵ به بعد می‌توان آزمایش‌ها را به‌خوبی مشاهده کرد.

نیسان امیدوار است بتواند واحد شتر بخار را به یک واحد شناخته‌شده برای محاسبه‌ی قدرت در این منطقه و سپس در کل دنیا تبدیل کند. این شرکت ژاپنی این فرمول را به مقامات کشور امارات برای استانداردسازی و اندازه‌گیری، به‌عنوان اولین گام خود در راستای رسیدن به این هدف، ارائه کرده است. نیسان به دنبال نمایش قدرت شاسی‌بلند‌های خود با واحد شتر بخار در نمایشگاه‌های خودروی خاورمیانه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات